Gå till innehåll

Ny reflektor på marknaden


ramq

Rekommenderade inlägg

Då jag själv är väldigt intresserad av ljus över karet, försöker jag också bevaka marknaden något och försöka hålla mig uppdaterad. Något som dök upp i Reef Centrals trådar häromdan var en del bilder från MACNA-mässan där bland annat en sån här reflektor visades:

macna_lb.jpg

Lumen Bright reflector

Först och främst känns detta som ett försök till att efterlikna den populära Lumen Arc III reflektorn, men med 24 facetter istället för "endast" 12 på Lumen Arc III, så borde det finnas potential till ytterligare effektivitet?

Reef Exotics har ett introduktionserbjudande på denna för endast $119, vilket känns väldigt överkomligt med dagens dollarkurs.

Bioted Marine, Triton Akvarium och andra: Något att lansera i Sverige?

När vi ändå är inne på reflektorer...

Lumen Arc III är ju rätt "knölig" och inte speciellt vacker armatur och dom känns lite fula för annat än inbyggnad, något som verkar rådas bot på med denna plåtlåda:

lumenarc_.jpg

Black SE Vented Housing

Kanske inte i det vackraste laget heller, men klart bättre än att vara utan. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som att PGS (som äger patentet på LAIII) är mitt uppe i en stämningsansökan mot dom som gör Lumen Bright reflektorn, enligt källor på RC. Det verkar vara precis som vanligt "over there" - någon gör en pryl alldeles för lik en annan pryl osså får advokaterna sin månatliga avlöning för mödan. Vi får väl se vad som blir av hela den affären...

Gällande priset mellan denna och LAIII är det ju inte så stor skillnad, $119 mot $110, så slutpriset här borta lär nog inte bli alldeles för annorlunda. Att observera beträffande priset är att för att få över sakerna hit så krävs det tullavgifter samt någon form av vinst för den svenska säljaren, för att inte tala om frakten. Har hört vissa har skaffat den här reflektorn direkt genom CoraVue.

Storleksmässigt är dom ju rätt lika också, båda är 19.5" x 19.5" x 8.5" (~50x50cm), så det är helt klart likheter.

Hoppas våra tråddammsugande saltbutiker visar intresse. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe råkade viss starta en tråd angående samma reflektor, tycker den verkar helklart gå upp emot Lumenarc,men vilken ska man välja ? tyckte prisskillnaden var ganska stor men nu när du säger de så har du nog helträtt..

Kanske blir en Lumenarc för att den andra inte är lika lätttillgänglig och at man inte kommer ha likabra service då ingen av våra svenska handlare har den...

Men ändå vore kul o få se den i action.. !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är ju om det bara är snömos?

Lumenarc är ju ganska outstanding, så frågan är ju om inte denna design gjorts för att kringå patentskyddet och kunna komma upp med en liknande produkt - har ju svårt att se varför dessa extravinklar skulle förbättra någonting, LA har ju redan enormt jämn täckning.

prissättningen tyder ju också på att man inte riktigt har självförtroendet att ta betalt, om nu produkten skulle vara påvistbart bättre

Känns ju som att vad denna skulle kunna göra är "rundare hörn i ljusbilden" kanon om man har ett

runt kar....

Däremot håller jag med om at LA är j-t fula om dom inte byggs in

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle personligen satsa på Lumen Arc III. Välbeprövad, grym, och håller måttet i alla tester :) Denna verkar mer se ut som en B-kopia där dem försökt ta lumenarcs "vinklar" och dubbla dem och kräma på med "dubbla antalet vinklar = dubbelt så bra" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så sätter man ett medvetet lägre pris för man vet vad det kostar att ta fram produkten, och inte bryr sig om de där extra procenten i vinst. :)

Ett lägre pris är ju också ett sätt att plocka marknadsandelar.

Nja, ett lägre pris är väl oftast sista halmstrået för att bli av med en vara som inte är konkurrenskraftig..........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lampan monteras horrisontellt på denna reflektor med

Man ser det hela bättre med denna bild då skyddsplasten sitter kvar

lb3_inside.jpg

Ramq: såg att Corlavue har samma reflektor så de affärer som har detta borde få hem det

CoralVue Lumen Bright 3 Reflectors

https://diyreef.authsecure.com/shop/product_info.php?cPath=55_63_93&products_id=593&osCsid=78f40c02ffc0ef5327572df5a3a67888

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det stämmer att man kan få dessa genom CoralVue, åtminstonde var det någon på RC som hade fått det.

Gällande patent osv så är det som sagt en lite bitter strid mellan "upphovsmännen" av LB3 och orginalet LAIII. Helt klart är att den senare är en beprövad teknologi och det är inga som helst tvivel på dess prestanda - toppklass.

Att denna skulle prestera dubbelt så bra har nog ingen gått ut med då det känns högt osannorlikt. (Dubbelt så många facetter innebär inte nödvändigtvis dubbelt så mycket ljus)

Däremot stoltserar dom med "16.5% mer effektiv än liknande konstruktioner på marknaden", vilket skulle kunna vara troligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Passar på att ställa lite frågor kring dessa reflektorer eftersom jag saknar erfarenhet kring dem och andra akvarie MH armaturer.

Mitt nano:

Tror ni det går att köra med kompaktrör i dessa armaturer, reflektorn är ju gjord för att reflektera ljuset från en ljuskälla som sitter horisontelt inne i armaturen. Så länge den har liknande form borde det "väll" fungera.

Idag kör jag med 2xt5 8w och ett 11w t8 (med gammla dåliga reflektorer).

Tror ett 54L nano med mjukkoraller skulle klara sig med en Lumenarc mini reflektor och en 11-18w compact?

Mitt 320L:

Idag kör jag med en gammal rutten industri armatur, i den kör jag med en 400w lampa.

Tror ni den går att ersätta den med en "riktig" reflektor, typ Lumen Bright reflector eller Lumen Arc III och en 250w lampa? Kommer det motsvara ljuset jag har idag eller blir det för klent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt nano:

Tror ni det går att köra med kompaktrör i dessa armaturer, reflektorn är ju gjord för att reflektera ljuset från en ljuskälla som sitter horisontelt inne i armaturen. Så länge den har liknande form borde det "väll" fungera.

Nej. Så är inte fallet.

Det som ibland har upplevts som en nackdel (men en fördel i form av "MH-glitter") är just den enorma ljuskoncentrationen från just en punkt, mitt i lampan. För att få detta att sprida sig på ett effektivare sätt har man konstruerat dessa reflektorer för att sprida ljuset med högreflekterande facetter - du får alltså mångdubbel effekt som annars går förlorad "uppåt" och åt sidorna...

Lysrör fungerar visserligen tekniskt på ungefär samma sätt (urladdning), men dom har ljuset utbrett längs hela röret. Med en sådan ljuskälla fungerar en sån här armatur mycket dåligt... Kanske om du hade ett rör på 5-10cm, men då har du ingen effekt alls att prata om. :)

Idag kör jag med 2xt5 8w och ett 11w t8 (med gammla dåliga reflektorer).

Tror ett 54L nano med mjukkoraller skulle klara sig med en Lumenarc mini reflektor och en 11-18w compact?

Som ovan nämnt; glöm Lumen Arc helt om du inte vill bränna på med MetallHalogen. Det minsta MH med E40-sockel är 175W och redan det är kanske lite väl mycket på endast 54L...

I ditt fall skulle jag hellre titta på högpresterande T5-rör med bra måsvinge-reflektorer.

Hittar du ändå inget som du vill köra med och vill vara lite busig, titta i så fall på SpiderLight reflektorn som ändå borde prestera rätt väl ut med eventuella lysrör:

CP5753_99.jpg

Klart du får ju slakta sockelhållaren och så, men det borde fungera. :)

Mitt 320L:

Idag kör jag med en gammal rutten industri armatur, i den kör jag med en 400w lampa.

Tror ni den går att ersätta den med en "riktig" reflektor, typ Lumen Bright reflector eller Lumen Arc III och en 250w lampa? Kommer det motsvara ljuset jag har idag eller blir det för klent.

Det kommer att prestera mycket bra även med "bara" 250W med dessa reflektorer! Själv ökade jag ljusmängden avsevärt med bara byte av reflektorn, så jag föreslår en LumenArc III Large med E40-sockel osså behåller du resten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...