Gå till innehåll

Cyano och smådjur


BAminoff

Rekommenderade inlägg

Har nu haft cyano i karet ett tag,sen jag bytte lampor . Har lagt märke till att antalet snäckor och maskar minskat drastiskt. Hade säkert 100 små snäckor som kröp på rutorna varje kväll ,nu är alla borta. Maskarna syns inte alls på samma sätt.

Kan cyanon ta död på smådjuren?

Hade tänkt köpa en hög snäckor men det verkar ju meningslöst om dom ska dö på en gång.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också märkt av att just småsnäckor och de små ormsjöstjärnorna försvinner, har bara några få kvar såna.

Jag tycker jag har brottats med cyano hur länge som helst både i stora o små mängder. Men det enda som hjälper för mig är att suga ut så mycket som möjligt av cyaonon och lägga stora filtar och svarta påsar över akvariet i 3 dygn (nersläckt såklart) så försvinner de i ett halvår ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske behövs silikatfilter på era osmoser.

Bilrgitta, du kanske behöver tillsätta lite nitrat, enligt min erfarenhet så är detta inte ovanligt om man har fosfat under 0.06 och därtill ett nitratvärde som ligger nära noll (under 3)

Salifert testet för fosfat har lite för dålig upplösning för att visa riktigt låga värden - där är nog deltecs fosfattest att föredra.

Sedan har lågt Kh också en cyanofrämjande effekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så sant :(

Kan säga att det inte spelar någon roll då jag har startat om några gånger. Har gjort detta både utan och med osmos men det spelar heller ingen roll :(

(Har haft tanken om att det beror på min sten att den fäller ut något. Men kanske kan bero på andra faktorer också)

omstart brukar ju också ha med sig den elaka bieffekten att bundna näringsämnen fälls ut.

Men det är ju oftast så med silikat och fosfat att det som är bundet i gammal sten ligger och läcker långsamt och länge och kan vara jobbigt att få bukt med - där kan ju alternativet med kaciumhydroxid funka för att binda fast i substratet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet av egen erfarenhet att cyano är svår att bli av med och jag har brottats med dessa många gånger, Jag har aldrig fått cyano i mina kar efter vodkadosering men jag hade problem i början i 600L karet när det var nytt och ingen vodka doserades, även i pojkarnas 222L kar, jag tröttnade och köpte Anti red och det knäckte dem helt, vips! borta, ser ingen anledning till att bekämpa dem på annat sätt för varför lägga en massa jobb och tid på något som är i stort sett hopplöst när det finns anti red.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har funderat på silikatfilter blir nog ett sådant,har osmos ihop med Jens som inte har problem med cyano.

Mitt Kh ligger på 8.5 där har det legat stabilt sen jag började tillsätta bic. Har väldigt stabila värden Ca 420 Mg 1300. pH 8,1-8.3 .salthalt1.025.

Har funderat på att höja Kh men gillar inte riktigt att börja greja med värdena vet inte vad som händer i med andra värden.

Jag har börjat ge fiskarna och korallerna lite mer mat tänkte kanske höjs nitrat naturligt så.

Hur höjer man nitrat annars?

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer om man får ner fosfaten istället borde de då inte försvinna? 3-6 nitrat är ju okey men varför är det önskvärt? förstår inte det resonemanget riktigt. jag har aldrig set en enda cyano i mina vodkaburkar där näringsnivåerna är extremt låga. En orsak kan vara molybdeum. Molybdeum är ett spårämne som gynnar cyano och det kan vara en förklaring till att en del saltmärken verkar vara mer ofta förekommande med cyano. HW salt innehåller en hel del vet jag. Cyano är jättesvårt och just därför så tröttnade jag och drog i anti red.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade anti-red i våras. Det gör jag aldrig om. Cyanon var iofs borta inom några dygn och jag har inte sett någon sen dess men däremot tog många av mina sps:er och några lps:er stor skada. Ett par tvärdog och några klarade sig men minskade rejält i storlek. Inte förrän flera månader efter kuren började karet att komma tillbaka. Då använde jag ändå en lägre dos än vad som står på förpackningen.

Jag vet hur frustrerande cyano är. Men mitt råd är att avstå från anti-red om man inte är beredd att förlora sina koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis kört en kur Anti Red, visst de röda cyano har släppt sitt grepp men mina två anemoner och alla skivanemoner, cladiella , eyphyllior har dragit ihop sig rejält... Alla lägredjur verkar har klarat sig bra.

Kastade i en strumpa ultra-aktivt kol direkt när jag kom hem, ska byta vatten med, imorrn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...