DanX Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Hej, snart ska jag använda min 560 malawi kar till salt, undrar om cementet [husfix] på min bakgrund kan vara farlig för saltmiljön? jag har haft bakgrunden i bruk i över 1 år och inget konstig har hänt. Citera
adddo Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Hoppas på fler svar, men är relativt säker på att det enda som är hyffsat säkert i salt när det gäller cement är sk tandläkarcement...Men som sagt kanske finns andra alternativ..Nån annan kan säkert svara bättre på det. Citera
Laggeman Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Det bör fungera bra om du har haft den i bruk så pass länge, men för att vara på den helt säkra sidan så kan du lacka den med Epotex, det gjorde jag med en jag hade i mitt 720-kar får några år sedan. Lacken kostar några hundralappar, så det är ingen jätteutgift. Citera
DanX Postat 26 september 2007 Författare Postat 26 september 2007 lacka bakgrunden har jag inte tid med, men kommer saltet äta cementet eller ej ? Citera
addo Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Nä, men cementet kan läcka nått om Murphy får som han vill. Jag skulle dock inte oroa mig allt för mycket, folk gör ju trots allt "låssas sten" av cement och har i karet. Citera
adddo Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Hej addo me 2 d Tror den cementen som folk gör sten av "kureras" i flera månader i saltvatten innan den används i akvariet dock.Jag skulle iallafall inte våga chansa. Citera
stigigemla Postat 27 september 2007 Postat 27 september 2007 Jag har haft livet av allt i två malawikar med husfix. Så det använder jag aldrig mer.Jag har några bakgrundsplattor på ungefär en och en halv kvadratmeter tillsammans i mitt 1550 kar.De har jag gjort av Finja vitcement + korallsand + snäckskal. Jag har vattnat ur dem i sötvatten där jag hållt ned pH med litet saltsyra.Tre fullständiga vattenbyten under fjorton dagar och sedan i karet. Den första tiden hade jag mycket mindre kalciumtillsats men allt har gått utan något problem.Man måste köra med fosfatreducering i början för snäckskalen släpper fosfat.Det finns andra som haft problem med hemgjorda bakgrunder så jag kan inte lova att det fungerar. Jag har läst att lågalkalisk kromreducerad cement skall det vara.Det finns också färdigblandad dyr cement Reefbond som skall vara ofarlig. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.