GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bleknande sps

Featured Replies

Postat

En frÄga till er sps proffs

varför bleknar mina sps`er nÀr mjukisarna Àr utslagna och fina?

mina vtten vÀrden Àr

Fosfat:0

Nitrat:0

Kh:7,5

Magnesium:1450

Kalk:450

Ph:8,0

Silikat:0

Nitrit:0

enligt salifert tester

ljuset Àr en 250W BLV14000 kelvin

• Svar 53
  • Visningar 6,8k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

Postat

Massor av frÄgor till dig

Hur lÄngt avstÄnd Àr det mellan lampan och vattenytan?

Har alla sps'er bleknat?

Menar du att de blir vita nÀr du sÀger bleknar?

Vad för temperatur har du i burken?

Postat
  • Författare

Lite svar till Jörgen.

mellan lampan och vattenytan Àr det ca 30 cm

ja det börjar vid foten sedan drar dom in polyperna sen blir dom vita

tempen ligger pÄ27,5

salthalten Àr 1,025

Postat

lÄter som STN, de dör underifrÄn. Du kanske har för lÄga nÀringsvÀrden. gör du vattenbyten? Testa ultramin S + ultra clam frÄn fauna marin, Ultra clam Àr ett pulver och ultramin S Àr flytande aminosyror + spÄrÀmnen. Dessa blandar du ihop till en smet pÄ morgonen och sen pÄ kvÀllen sÄ hÀller du det i karet. detta gör du varje dag. Börja gÀrna med ett större vattenbyte och sen aktivt kol tills du har köpt ultramin och ultra clam.

Postat
  • Författare

jag fÄr skicka in en bestÀllning och göra som du sÀger, du mÄste ju veta med det karet du har

Postat

Hur lÄng tid tar det för dem att blekna?

Kan Àven vara parasiter om det tar lite lÀngre tid för korallen att bli blek!

Kolla igenom korallerna noga efter AEFW (smÄ plattmaskar) det brukar synas smÄ vita bitmÀrken om de varit i farten!

Postat

Jag hade oxÄ ett par SPS som började vitna nerifrÄn, trotts höga nÀringsnivÄer. Ett par vattenbyten och FM UltraOrganig och UltraMin fixade detta. Doserar desa ett par ggr/v nu, tanken Àr att börja med UltraClam oxÄ nÀr mina andra korallfoder tar slut.

Köp gÀrna pÄ dig en flaska Pro CoralCure, nÀr du ÀndÄ hÄller pÄ, suverÀnt medel mot sjukdomar/parasiter.

Postat

Jag tror jag börjar ana varför mina underbart vackra staghorns gick Ät... *snyft*

SjÀlv Àr man nu dÄ förberedd med UltraMin S + Clam.

Postat
  • Författare

En fÄr tacke för alla svar men jag tror jag kör pÄ Jörgens förslag till att börja, med men kom gÀrna med mer förslag om vad som kan vara felet, (fÄr nog lÄna ut det lilla som Àr kvar av kalk pinnarna till hultis om han vill vara foder vÀrd)

Postat

Vad har du för temp i karet?

I somras började ett par av mina SPS tappa vÀvnad runt roten. Men nu nÀr tempen ligger lÀgre har det vÀxt tillbaka sÄ i mitt fall berodde det pÄ vÀrmen. Jag var uppe i 29-30 som vÀrst.

Postat
En fÄr tacke för alla svar men jag tror jag kör pÄ Jörgens förslag till att börja, med men kom gÀrna med mer förslag om vad som kan vara felet, (fÄr nog lÄna ut det lilla som Àr kvar av kalk pinnarna till hultis om han vill vara foder vÀrd)

klart jag kan vara fadder ett tag, fÄr bara försöka fixa mer plats bara.. hade du fraggarna pÄ stenar eller sitter dom pÄ ls:en direkt?

Postat
  • Författare

Fragglarna sitter pÄ smÄ sten vi kan höras pÄ lörda fm eller efter 20,00

Postat
Testa ultramin S + ultra clam frÄn fauna marin, Ultra clam Àr ett pulver och ultramin S Àr flytande aminosyror + spÄrÀmnen. Dessa blandar du ihop till en smet pÄ morgonen och sen pÄ kvÀllen sÄ hÀller du det i karet. detta gör du varje dag.

Man kan ha blandningen i kylen en vecka, sÄ man behöver inte hÄlla pÄ och blanda varje dag.

Postat
(fÄr nog lÄna ut det lilla som Àr kvar av kalk pinnarna till hultis om han vill vara foder vÀrd)

Akta bara för att föra in fraggarna i ett nytt sps-kar innan ni vet vad som orsakat blekningen!

Postat

ja det var en tankestÀllare jens, för om dom vÀrdena stÀmmer sÄ borde inte mitt kar hjÀlpa dom mer för jag tÀnker att jag har sÀmre vÀrden t.o.m

vi fÄr kika pÄ det Bengt.. har nog frÀmmat hela helgen (karre & anna) men vi kan nog komma till dig en svÀng. vi fÄr höras pÄ msn

Postat

Flytta dem nu Àr ju en pÄfrestning som de inte ska utsÀttas för och tÀnk om det Àr parasiter, inte bra. Nej de behöver ha kÀrlek och omtanke nu.

Postat

Kolla dom noga först sÄ du inte har plattmask pÄ dom, blir jobbigt om man smittar ner ett ennat kar med det.

Postat

jag kör med en blandning av FM UltraMin S, UltraMin F, Ultra Clam och Cyclop-Eeze, doserar utöver detta nÄgra ml UltraMin S och UltraOrganic varje dag, detta funkar bra men effekterna av det Àr lite svÄra att bedömma. Jag har kört sÄ i Ätminstone ett par mÄnaders tid nu och tÀnker fortsÀtta

Postat
  • Författare

Hej pÄ er alla nu har jag bestÀllt ultramin s+ultra clam fÄr vÀll dessa till veckan sÄ det Àr bara att vÀnta

HĂ€lsningar

Bengt

Postat

Tja, Àr det för lÄga nÀringsvÀrden sÄ kommer Ultramin S bara förvÀrra problemen! Jag skulle pröva med lite nitrat i stÀllet tex salpeter!

Ljusa koraller brukar ofta betyda lÄga nÀringsvÀrden!

Postat

Varför skulle det förvÀrra? mina blir bara bÀttre och bÀttre efter sommaren misskötsel men sÄ gjorde jag ett större vattenbyte och började mata med ultra clam+ ultramin S och det hÀnder bara possitiva saker. En av mina finaste gröna acroporor var helt vit,endast topparna pÄ polyperna var svagt gröna men nu Àr den grön igen.

Postat
Varför skulle det förvÀrra? mina blir bara bÀttre och bÀttre efter sommaren misskötsel men sÄ gjorde jag ett större vattenbyte och började mata med ultra clam+ ultramin S och det hÀnder bara possitiva saker. En av mina finaste gröna acroporor var helt vit,endast topparna pÄ polyperna var svagt gröna men nu Àr den grön igen.

Jo, det mÄ vara sÄ men Ultramin S innehÄller kolkÀlla vilket innebÀr att nÀringshalten kommer att minska... Och ifall det Àr det som Àr problemet...

Postat

UrsÀkta mig men sÄ hÀr har jag uppfattat Fauna Marins Dendrosystem (Ultramin S, Ultra Clam, Ultra Organic osv). Man tillsÀtter kolkÀlla för att nÀringsvÀrdena ska gÄ ner till lÄga nivÄer vilket i sin tur leder till att korallerna övergÄr frÄn upptag av fosfat/nitrat till att anvÀnda "korall-mat" (vattenpartiklar) som nÀringsintag. Dendropastan blir sÄledes mat för korallerna. Fosfatet blir mycket lÄgt vilket ihop med nÀringen frÄn pastan skapar snabb tillvÀxt (fosfat motverkar kalkbildning). Problemet Àr att klara att mycket sakta sÀnka nÀringsnivÄerna sÄ korallerna hinner anpassa sig. GÄr det för fort riskerar man RTN pÄ sina SPS.

Leffe pÄ Triton kanske kan ge ytterliggare/riktigare förklaring till hur det fungerar.

Postat

Men innehÄller verkligen UltraMin S kolkÀlla? FM har ju UltraBak som de marknadsför som "mat för bakterierna" och som ska hÄlla nere nitrit, nitrat och fosfat.

UltraMin S marknadsförs ju som ett korallfoder med aminosyror och vitaminer, nÀmns inget om att hÄlla nere nÀringsvÀrde i samband med UltraMin S vad jag kan hitta iallafall.

NÄgon som vet med sÀkerhet?

Postat
Men innehÄller verkligen UltraMin S kolkÀlla? FM har ju UltraBak som de marknadsför som "mat för bakterierna" och som ska hÄlla nere nitrit, nitrat och fosfat.

UltraMin S marknadsförs ju som ett korallfoder med aminosyror och vitaminer, nÀmns inget om att hÄlla nere nÀringsvÀrde i samband med UltraMin S vad jag kan hitta iallafall.

NÄgon som vet med sÀkerhet?

Precis.

NÀsta generation av UltraMin S, ett flytande kombinationspreparat av som innebÀr ett stort steg i utvecklingen av korallfoder.

UltraMin S innehÄller viktiga aminosyror, vitaminer och över 70 spÄrÀmnen som Àr viktiga för korallernas trivsel och tillvÀxt.

Ger kraftig ökad polypexpansion och stÀrker korallernas skyddande slemlager - tack vare sin unika sammansÀttning tas UltraMin S upp direkt och ökar korallernas förmÄga att tillgodogöra sig nÀring maximalt.

AnvÀnds tillsammans med andra FaunaMarin produkter till specialfoder för mörkerkoraller, filtrerare, gorgonier och svampdjur mm.

Dosering 3-5 ml/dag till 1000L

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.