Gå till innehåll

Kalkalger som aldrig växer


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Jag har haft karet igång i precis två månader och ligger numera på 7 timmars ljus (2*150W MH, okänd temperatur, märke eller när den byttes senast).

Kalcium på 420, Magnesium på 1350, KH 13.

En gnutta nitrat i vattnet. Fosfat på 1 mg/liter, trots en strumpa med rowaphos i bakfacket.

Jag har tidigare haft en minimal tillväxt av grön cyano, en liten ofarlig blomning av bruna kiselalger, för närvarande är det gröna alger som växer en liten smula (ser ut som pyttesmå gröna grästuvor, rätt söta och inte störande på något sätt)

Kalkalgerna lyser dock helt med sin frånvaro.

Där den finns på LS:en sedan inköp finns den kvar och växer t o m en smula, men den etablerar sig ingen annan stans i akvariet (jag har en hel det död sten också - vore skoj ifall den blev mer levande s a s). Om inte kalkalgerna vill växa, hur skall jag då få stenkoraller att trivas? OK - det enda jag har är en euphyllia, men man vill väl ha fler så småningom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta, menade att fråga vad KH har legat på senaste tiden, inte bara nuvarande värdet.

Har du tillväxt på något annat kalkbildande i karet?

Har du några små sjöstjärnor eller några sjöborrar i karet?

Är det flera arter av kalkalger som lever på stenarna? Ofta är det någon av de arter som kommer med stenarna som trivs mest i ett enskilt akvarium och tar överhanden, medan övriga arter har långsam tillväxt eller för en tynande tillvaro. Har man bara ett par stycken arter kan det hända att ingen av dem trivs riktigt bra, men om man ympar in andra arter som du inte har skulle de kanske trivas bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har liknande värden som dig; Kh 9, Ca 380 och Mg 1300, (lite lägre KH)

och kalkalgerna har växt ganska bra, de växer som i skivor/buketter.

Men har, som Max nämnde, flera typer av kalkalger.

Se om du kan ympa in lite fler sorter.

Ljusbehovet skiljer sig mellan olika arter av kalkalger.

Längre ner har jag den lila typen med lite tjockare skivor, medans jag alldeles under ytan har en typ med tunna vinröda skivor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft karet igång i precis två månader........,

Kalkalgerna lyser dock helt med sin frånvaro.........

Jag tror du är alldeles för otålig. 2 månader är inte speciellt långt tid vad gäller saltvattens akvarium. Låt karet mogna lite mer, säkerligen några månader till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Längre ner har jag den lila typen med lite tjockare skivor, medans jag alldeles under ytan har en typ med tunna vinröda skivor.
Jag har vinröda och syrenlila kalkalger på olika ställen.
Jag tror du är alldeles för otålig. 2 månader är inte speciellt långt tid vad gäller saltvattens akvarium. Låt karet mogna lite mer, säkerligen några månader till.
Jo, jag har tagit det rätt lungt med nya djur, ljus etc. Men såklart jag blir otålig när jag inte ser någon spridning alls av kalkalgerna - den döda stenen är så förbenat ful!
Ursäkta, menade att fråga vad KH har legat på senaste tiden, inte bara nuvarande värdet.

Har du tillväxt på något annat kalkbildande i karet?

KH råkade bli 21 vid uppstarten pga missförstånd med saltet och tillsatser, men efter byten är jag nere på 13, nu sjunker det sakta av sig själv. Inget kalkbildande förutom en ensam ministjöstjärna man ser på glaset ibland. Den växer dock i maklig takt.

Här ser man skillnaden på den döda (den orangea fläcken är ett svampdjur) och den levande stenen, kortet taget igår.

PICT0867.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...