Gå till innehåll

doseringsintervall vid balling


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej

Som en del vet så är mitt deltec igång sen 10 dar. Från början låg KH på 12 o calcium 420, Mg 1230, med reefcrystal. Dvs bra värden, men kanske ngt högt KH.

Efter en dryg vecka låg KH på 9 o calcium på 395. Jag har nu tillsatt enbart kalciumklorid först för att uppnå helt balanserade värden, innan jag startar balling med balanserade tillsatser. Nu ligger calcium på 420, o kh kvar på ca 9, dvs helt balanserade värden. Därför tänker jag nu börja med exakt samma mängd från alla tre flaskor.

men nu till min fråga: Jag vet att de bör gå minst 10 minuter mellan att man tillsätter calciumklorid o natriumvätekarbonat,för att undvika utfällning. Jag har groteckpumpar, så jag har nu ställt in så de går 65 minuter mellan tillsatserna...kan de finnas nån nackdel att de istället går för LÅNG tid mellan tillsatserna???? Förmodar att de inte är så..frågan är nog ett uttryck för asteni o ängslan...men vill för säkerhets skull kasta ut frågan.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att trots att du har "balanserade värden" så betyder det inte att då ska tillsätta samma mängd av alla tillsatserna. I mitt kar doserar jag följande:

Dunk 1 (calsium): 95 ml/dygn, doseras varannan timme (12 ggr per dygn)

Dunk 2 (magnesium): 0ml/dygn (har efter drygt 2 månader inte doserat i någon mg ännu då värdena håller sig uppe ändå)

Dunk 3 (carbonater): 280ml/dygn, doseras varannan timme 10 minuter efter dunk 1 (12 ggr per dygn)

Hoppas det hjälpte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att trots att du har "balanserade värden" så betyder det inte att då ska tillsätta samma mängd av alla tillsatserna. I mitt kar doserar jag följande:

Dunk 1 (calsium): 95 ml/dygn, doseras varannan timme (12 ggr per dygn)

Dunk 2 (magnesium): 0ml/dygn (har efter drygt 2 månader inte doserat i någon mg ännu då värdena håller sig uppe ändå)

Dunk 3 (carbonater): 280ml/dygn, doseras varannan timme 10 minuter efter dunk 1 (12 ggr per dygn)

Hoppas det hjälpte.

Hej Daniel

Jag håller inte riktigt med dej om de där med ojämn dosering. Att du måste dosera så ojämnt kan ju bero på att du ligger snett från början...om man startar med ett calciumvärde o ett kh som motsvarar varandra (tex kh9=calcium 425..finns tabeller där man kan läsa vilka värden som korresponderar), så är de ju balanserad tillsatsmetod man skall använda för att bibehålla balansen(reaktor, calciumacetat, kalkvatten, balling), dvs exakt samma dosering på alla tre flaskor. Sen kan de ju bli snett ibland o man kan behöva höja enbart kalcium eller enbart bikarbonat, särskilt i början om saltmixen inte är balanserad från start...men om de alltid är så, då är nåt fel.

De vore intressant att veta vilka värden du har på calcium o KH som gör att du måste frångå den balanserade balingmetoden så mkt som du tvingas göra?, samt vilken magesiumdos du använder när du blandar "magnesiumdunken"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det skall inte vara några problem:). Vissa sprider ju ut det över hela dygnet.

Tack...jag sprider ut de också över hela dygnet...med doserpumparna, men har alltså rätt lång tid mellan kalcium o karbonat tillsättningen(65min). Just denna tidskillnad borde väl bara vara bra..som du skriver. Tack för svar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror inte heller det ska vara några problem. Just detta är väl enda nackdelen med Grotech-pumpen jag kan komma på. Väldigt dumt att man inte kan sätta intervallet eller starttiden själv. Själv har jag fem kanaler och använder 1-3-5 till balling, så jag får 10min mellan tillsatserna, det funkar bra, men 5min tyckte jag också var lite för tight.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror inte heller det ska vara några problem. Just detta är väl enda nackdelen med Grotech-pumpen jag kan komma på. Väldigt dumt att man inte kan sätta intervallet eller starttiden själv. Själv har jag fem kanaler och använder 1-3-5 till balling, så jag får 10min mellan tillsatserna, det funkar bra, men 5min tyckte jag också var lite för tight.

Jo på min kan man ställa in starttiden och intervallen själv

kan välja Cyckl/day

1,2,3,4,6,8,12,24

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men det går inte ändra tiden mellan kanalerna, om man sätter kanal 1 på 12.00, så måste man sätta kanal 2 på xx.05 och kanal 3 på xx.10, man kan inte ha kanal 1 12.00 kanal 2 12.15 och kanal 3 12.30.

Jag kör med 3 el 4 cykler/dygn ,kommer inte ihåg....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel

Jag håller inte riktigt med dej om de där med ojämn dosering. Att du måste dosera så ojämnt kan ju bero på att du ligger snett från början...om man startar med ett calciumvärde o ett kh som motsvarar varandra (tex kh9=calcium 425..finns tabeller där man kan läsa vilka värden som korresponderar), så är de ju balanserad tillsatsmetod man skall använda för att bibehålla balansen(reaktor, calciumacetat, kalkvatten, balling), dvs exakt samma dosering på alla tre flaskor. Sen kan de ju bli snett ibland o man kan behöva höja enbart kalcium eller enbart bikarbonat, särskilt i början om saltmixen inte är balanserad från start...men om de alltid är så, då är nåt fel.

De vore intressant att veta vilka värden du har på calcium o KH som gör att du måste frångå den balanserade balingmetoden så mkt som du tvingas göra?, samt vilken magesiumdos du använder när du blandar "magnesiumdunken"?

Mina värden är enligt Saliferts tester:

Mg: 1490

Ca: 420

KH: 9

För att förtydliga ang. Mg så har jag alltså inte spruttat i någon MG-blandning öve huvud taget sedan jag startade med Balling (körde tidigare med manuell dosering med pulver men har inte tillsatt MG mer än ett fåtal ggr senaste halvåret).

Jag har fått intrycket från flera andra Bailling-användare att andelen man doserar av varje individuell flaska är olika från kar till kar. Stämmer det som du säger att om jag blandar utifrån FMs instruktioner så ska jag tillsätta lika mycket från varje dunk så verkar något vara helt fel i min burk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina värden är enligt Saliferts tester:

Mg: 1490

Ca: 420

KH: 9

För att förtydliga ang. Mg så har jag alltså inte spruttat i någon MG-blandning öve huvud taget sedan jag startade med Balling (körde tidigare med manuell dosering med pulver men har inte tillsatt MG mer än ett fåtal ggr senaste halvåret).

Jag har fått intrycket från flera andra Bailling-användare att andelen man doserar av varje individuell flaska är olika från kar till kar. Stämmer det som du säger att om jag blandar utifrån FMs instruktioner så ska jag tillsätta lika mycket från varje dunk så verkar något vara helt fel i min burk...

Jag har samma erfarenheter, jag får dosera olika mängd från de olika flaskorna. Jag behöver dosera mera från flaska 3 för att hålla uppe KH. Om man doserar lika från alla 3 flaskorna så skulle det ju innebära att alla kar förbrukar Ca, Mg och KH i samma proportioner, det låter lite för enkelt eller ...

Jag gillade inte kemi något vidare på gymnasiet så jag kan ha fel.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...