Gå till innehåll

Fylla på med LS


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Jag har ju blandat med LS och DS i mitt Percula 120 och skulle egentligen vilja fylla på med ny LS så småningom - delvis för att jag tycker jag fått med väldigt lite liftare med stenen jag köpt, sedan tänkte jag fylla på med mer upphackad sten i filterfacken.

Jag har inget inkörningskar - måste man köpa inkörd sten från ett akvarium som är igång eller kan man dra ny sten i en hink med pump o värme ett par veckor och kolla vattenvärdena?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget inkörningskar - måste man köpa inkörd sten från ett akvarium som är igång eller kan man dra ny sten i en hink med pump o värme ett par veckor och kolla vattenvärdena?

hej! vad jag har lärt mej så hadde det nog vatt bästa om du köpt väl inkörd sten för att om du lägger dom i en hink så får de inte tillräklig cirkulation och kan få belägningar som är svåra att få bort!!

kolla på köp o sälj där brukar dyka upp ls lite då o då.

ps, Jag är bara en nybörjare så rätta mej om jag har fel :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sitter i samma sits då jag köpte mitt kar begagnad med inkörd sten men vad jag tycker är för lite så skulle också vilja fylla på med mera ls, är dock sugen på ny ls men hört att det inte är en hit att lägga i karet, men man kan kanske typ köpa en sten i taget och lägga i så man inte shockar karet för mycket eller vad säger ni inbitna saltare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju blandat med LS och DS i mitt Percula 120 och skulle egentligen vilja fylla på med ny LS så småningom - delvis för att jag tycker jag fått med väldigt lite liftare med stenen jag köpt, sedan tänkte jag fylla på med mer upphackad sten i filterfacken.

Jag har inget inkörningskar - måste man köpa inkörd sten från ett akvarium som är igång eller kan man dra ny sten i en hink med pump o värme ett par veckor och kolla vattenvärdena?

om du skall lägga den nya stenen direkt i akvariet måste den va inkörd, annars får du en ammonium o nitrit topp igen=livsfarligt. Om stenen inte är inkörd i ett annat kar/butiken, så måste du göra detta själv...men de kan ta ganska lång tid...de kräver mkt mer vatten än bara en hink..helst ett balja på minst 100 liter med kraftig cirkulation o skumning. i denna balja kommer du få en ammoniak nitrit topp som kan bli riktigt hög, o de kan ta kanske en månad innan den lagt sej..alltså inte så enkelt att själv köra in levande sten. Mitt råd är att du köper "färdiginkörd" sten från butik...då är de ingen fara att lägga i den i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen för mig som har ett stort akvarie med mycket volym och 300kg sten är att jag kan lägga till en sten lite här och där utan att påverkas nämnvärt. I ett mindre kar är det alltid lite känsligare. I den "icke inkörda" stenen så finns det alltid dött material och annat jox som kan påverka vattnet negativt tills dess att balansen kommit igång. Jag vet inte riktigt hur man ska göra, men i ett mindre kar skulle jag bara tillsätta ny sten väldigt försiktigt och i mycket små mängder åt gången.

Annars riskerar man dubbla inkörningsperioder med även den nya stenen.

Angående nitrit som har det debatterats friskt om ang hur pass giftig den är för saltvattensfiskar. Och enligt det jag förstått (Lasses modell) så är nitrit inte direkt farligt för fisk i ett saltvattensakvarium.

Men det finns säkert lika många åsikter om detta som det finns tankar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...