Gå till innehåll

Byggsats för Mh


Tias

Rekommenderade inlägg

Annars finns det alltid begagnade armaturer (ex Tungsram) som man kan köpa för en billig peng om man vill bygga själv :)

Jag kommer ev att ha några tillgängliga snart och har själv köpt av andra här på guiden och byggt ihop till nuvarande akvariet.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men vi har inga"elbutiker" för privatpersoner i närheten. och för den delen tycker jagg att de brukar vara ännu dyrare.

ska höra med lite bekanta som jobbar på elfirmorna i närheten.

hör gärna av dig i så fall Fiend

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper du på dig elektroniska ballaster är det dessutom mycket enklare då all el sitter i samma box. Strömkabel in och ljuskabel ut. :-)

Kolla t.ex. på Triton eller Bioted marine som har färdiga byggsatser ("kit").

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då det verkar ligga kvar en myt om dubbel-ballasterna så gjorde jag slag i saken och handlade från USA... Betalade oförskämt lite pengar, men får annat på köpet istället. (Garanti måste gå direkt till USA osv)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderar lite på om en 150W TS-sockel (tror jag det heter). som är till metallhalogen passar i en klassisk byggarmatur för 150W. och att man bara kan fixa en Metallhalogenballast och kompletera med.?

har nämerligen två sådana 150W byggarmaturer liggandes. och dessutom så kommer det att bli lite platsbrist i mitt kommande projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr, måste jag säga. Har gjort lite experimenterade med detta och det enda som fungerar "right-out-of-the-box" är 500W "bygghalogen" som har just den storleken på sockeln (R7s) som gör att 70W MH-lampor passar. Då pratar vi naturligtvis MH-lampor för akvariebruk...

Ska finnas belyst i någon tråd jag haft under belysning om du söker lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hittade tidigare inlägg om G12 sockel och har därmed lagt ner denna tanke.

men lurar fortfardande på att använda mina bygglampor.

har för mig att det ska vara i stort sett samma längd pådessa halogenlampor och "våra" metallhalogen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, det är bara R7s-sockeln som fungerar med våra akvarielampor och där är det 70W som gäller. 150W använder ju en längre sockel och där tror jag man måste kliva uppåt 1000-1500W "bygghalogen" för att man ska komma nära, och inte ens då vet jag om det är något som passar rakt av...

Du får gärna delge dina erfarenheter kring detta om du hittar något vettigt alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmmmm... men ger en 70W MH något vidare tryck i ljuset då? har ju en 150W byggarmatur och ballast för 70W MH som ligger och inte används...

ska ha ett kar på 60X60X60cm 70W MH i så fall och några T5-lysrör för att få lite skiftningar i färgen...

kan detta bli bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...