Gå till innehåll

Ljus via fiberoptik...


Jaken

Rekommenderade inlägg

Du tar orden ur munnen på mig.

Sitter och funderar på att då kan man skippa 3x400W MH på sommaren.

På vintern kan jag kicka i gång dem för akvariet som det står nu fungerar som ett element på vintern (Värmer vardagsrummet på 90m2 , inga extra element är i gång).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy fasiken vad läcker ljus man kan få, solen är ju oslagbar. Undrar vad 3-4 sådana tuber skulle kosta med montering?

Ser ut att vara enkla att montera alla dessa "tub" system, bara att borra hål i taket, täta och så. Lika enkelt som ventilationsdragning =-)

Det jobbiga är att om man har akvariumet i mittenvåningen (som jag har) så är det ju omöjligt att montera den här typen av belysning.

Däremot fungerar det förmodligen prima som källarbelysning eller garage, perfekt för odling/fraggar och extraakvarier.

Tubzzzzzzz 40mm (diameter) kostade ju ca2000:-, de va ju inte alls så farligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som att tubsystemet är bättre i teorin än i praktiken. Åtminstone om man är Göteborgare med allt det innebär i regn och dåligt väder.

Hade det bara varit skillnad mellan vinter och sommarsäsong hade man ju kunnat köra lampor på vintern och rör på sommaren, men nu känns det som att man blir tvungen att hänga upp sina lampor varje dag det regnar ...

Eller räcker ljuset från en regnig dag för korallerna? Det blir ju inte lika fint som en solig dag, men är det tillräckligt med ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror man får köra på ett liknande system som snubben med svarta rör och MH lampor.

Alternativt kör man med T5 som komliment.

Om ljuset räcker till vette tusan, men det får vi förhoppningsvis veta inom en snar framtid. Någon måste ju prova detta, man blir ju hur sugen som hällst. Gick och kollade in vart man skulle kunna bygga in ett system, konstaterade att jag knappt har något bra ställe. Enda stället är i vardagsrummet där vi har soffan och om jag ska ha ett akvarium där så blir hela mubleringen super konstig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror man får köra på ett liknande system som snubben med svarta rör och MH lampor.

Alternativt kör man med T5 som komliment.

Om ljuset räcker till vette tusan, men det får vi förhoppningsvis veta inom en snar framtid. Någon måste ju prova detta, man blir ju hur sugen som hällst. Gick och kollade in vart man skulle kunna bygga in ett system, konstaterade att jag knappt har något bra ställe. Enda stället är i vardagsrummet där vi har soffan och om jag ska ha ett akvarium där så blir hela mubleringen super konstig.

Tja, räcker det så låter det klart intressant. Mitt kar står perfekt får något sådant. Kanske får köra lite längre tuber, men inte med mycket (skall igenom vinden som har relativt lågt i tak).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller på och installerar fiber i ett badrum på 40kvm i en lägenhet för 30milj. dessa fiberknippen är måttbeställda och ligger på ca 6500:-

Finns olika standardknippen också där ligger priset på ca 3000:-

För de som inte har möjlighet att nå med tuberna ner till källare eller liknande så skulle det gå att sätta en tub genom taket som man sedan ansluter ett fiberknippe till, då får man möjligheten att skicka ljuset dit man vill.

Bara en tanke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller på och installerar fiber i ett badrum på 40kvm i en lägenhet för 30milj. dessa fiberknippen är måttbeställda och ligger på ca 6500:-

Finns olika standardknippen också där ligger priset på ca 3000:-

För de som inte har möjlighet att nå med tuberna ner till källare eller liknande så skulle det gå att sätta en tub genom taket som man sedan ansluter ett fiberknippe till, då får man möjligheten att skicka ljuset dit man vill.

Bara en tanke...

Vart beställer man fiber, någon länk till dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något OT kanske, men jag hittade en kompakt metallhalogenbelysning där ljuset matas ut via fiberoptik. Jag tror att det var så, orkade inte riktigt läsa igenom allt :smiley17:.

Om det är så verkar det ju riktigt schysst. Kunna pumpa in flera fiberoptikrör i huven på akvariet och på så vis kunna få plats med svinmycket ljus. Säkert dödsdyrt, dock coolt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något OT kanske, men jag hittade en kompakt metallhalogenbelysning där ljuset matas ut via fiberoptik. Jag tror att det var så, orkade inte riktigt läsa igenom allt :smiley17:.

Om det är så verkar det ju riktigt schysst. Kunna pumpa in flera fiberoptikrör i huven på akvariet och på så vis kunna få plats med svinmycket ljus. Säkert dödsdyrt, dock coolt...

Inte alls dödsdyrt ;) inte om man jämför med våra metallhalogenarmaturer som ligger med ett nypris på ibland långt över 10000:-, för mig hade priset blivit desamma, det finns två olika sorter att välja på vanlig halogen som vi inte vill ha eller metallhalogen varianten.

Vanlig halogen kostar ungefär 3/5 delar av vad metallhalogenvarianten kostar.

En stor fördel är att man kan ha ljuslådan en bra bit bort från akvariet och därmed slippa uppvärmingen från belysningen.

Och de fiberavsluten eller linsen som man monterar i änden kommer i en uppsjö av olika utformningar, den som kanske är mest användbar är en som ser ut som en liten spotlight men som det går att ändra spridningsvinkeln på precis som med en ficklampa.

En annan fördel är att man kan placera dem och vinkla dem hur man vill eftersom spotten är ledad, så att man tillexempel inte får ut massor med spillljus ut i rummet utan mycket lättare kan fokusera ljuset på det stället i karet där man vill ha det, har man två revpelare tex så monterar man dem större delen av dem där, på en skiva av något slag.

En annan sak som också är ett plus är att man kan sätta i en färgskiva i den ljusboxen så att man kan få det ljuset som man tycker bäst om.

Det som jag är osäker på om när det gäller färgfiltrerna är om man vill ha rött ljus eller blått eller någon nyans däremellan är om det blir "rent" blått eller rött ljus alltså bara det spectrat, troligen så släpper den igenom en del andra spectra också fast man inte kan se det med blotta ögat.

För de som har en överbyggnad på karet så är detta ett alternativ som definitivt tål att tänkas på.

www.lampor.nu/store/catalog/FIBERBELYSNING-p-1-c-1.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...