Gå till innehåll

Döende skivanemoner


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Jag köpte lite mjukisar i förra veckan, de piggnade på sig utmärkt och har fällt ut sig på ett fint sätt. Igår upptäckte jag att ett par "trattar" var rikigt vissna - idah är en hel skock av dem helt uppruttnade - vad händer? Det fortsätter ju bara! Visar två bilder -en för ett par-tre dagar sedan, den andra nytagen.

Eller är det euphyllian som tagit kål på trattisarna?

post-3227-144689145244_thumb.jpg

post-3227-14468914524477_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se upp för att vissa arter av euphyllian har några enstaka extra långa tentakler som den använder för krigföring (jag har glömt bort termen), vilket gör att den når längre än vad man tror.

Det stämmer Euphyllior kan få långa svepartentakler som kan vara 3-4 ggr så långa som de vanliga tentaklerna. Jag tror att dessa även har ett starkare nässelgift också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på natten så ser du säkert de längre sveparna.

Se upp för att vissa arter av euphyllian har några enstaka extra långa tentakler som den använder för krigföring (jag har glömt bort termen), vilket gör att den når längre än vad man tror.
  • Sweeper Tentacles
    • Much longer than other ("normal") tentacles.
    • "Sniff" the water for invaders.
    • Only form in numbers when chemical contacts from other coral colonies are made.
    • Capable of feeding, but used primarily as weapons.
    • The tips break off and stick to other corals when contacted.
    • After contact, they continue to discharge nematocysts, damaging the invader.
    • Reduced or no water movement in a reef tank will usually cause the sweepers to retract.
    • Euphyllia and Galaxea species are known for forming very long, potent tentacles.

http://saltaquarium.about.com/library/blank/bl_CoralCompetition.htm

The sweepers are noted for having more numerous and powerful nematocysts, which allow them to adopt a very powerful aggressive or defensive posture relative to other corals. Because of the intense competition for space on the reef, many corals have adopted methods by which to "stake a claim," and allow room for growth and expansion.

http://www.reefs.org/library/aquarium_net/0197/0197_2.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...