fiend Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 HejVet inte om det blev rätt forum för detta, men vi prövar.Har tagit bort all belysning nu i mitt akvarie för att jag skall försöka fiska upp fiskarna och få upp min wavebox m.m.Skall jag lägga upp några T5ramper lite "på må få", eller kan korallerna och annat klara sig utan ljus en dag eller två? Hur pass mkt påverkar detta korallerna?Mvh Fredrik Citera
Speedster Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Jag brukar släcka lysen och lägga lakan/filtar över akvariet i 3 dygn en gång i månaden för att få bort tänkbar skit som cyano i karet. Korallerna blommar ut mer än någonsin när de får ljus igen efter det så jag tror inte det spelar någon roll. Citera
joaslim Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Hmm intressant detta har jag inte provat.Hur mycket skit får du i skummaren efter en mörkläggning?Skulle vara roligt om några av veteranerna kan kommentera detta för/nackdelar Citera
ramq Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Vet att praxis hos vissa veteraner har varit 1 dygn, men 3 dygn hade jag aldrig gissat på... Men visst går det, dock bör man nog vara lite försiktig. Ett dygn är ingen som helst fara! Citera
adddo Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1078532Här finns det mer att läsa om 3 dagars mörkläggning.Fredrik, ingen fara att vara utan ljus nån/några dagar. I ditt fall vill jag dock minnas att du inte haft fullt ljus på på ett tag? Kanske minns fel men om det är så skulle jag inte ha släckt mer än nån dag. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.