Gå till innehåll

Tunze 6055 problem


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Köpte för för ett tag sedan 2st 6055 begagnade av en kille i norge.

Nu har de börjat krångla, den ena är väldigt kinkig med hur skalet sitter, lossnar lätt lite o pumppropellern rassler till o stannar.

Den andra vill inte fungera alls längre, den stannar och startar för att stanna igen med 10sek intervall. Precis som om något låg emot fast jag provat köra den helt utan skal.

Finns det något jag kan göra när man köpt dem beg. kan man vända sig direkt till tunze eller är de bara att kassera, kanske något man kan göra själv, byta någon del eller så? Hur fungerar det o reklamera en vara när man köpt den begagnad?

nån mer som har samma problem med 6055?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte för för ett tag sedan 2st 6055 begagnade av en kille i norge.

Nu har de börjat krångla, den ena är väldigt kinkig med hur skalet sitter, lossnar lätt lite o pumppropellern rassler till o stannar.

Den andra vill inte fungera alls längre, den stannar och startar för att stanna igen med 10sek intervall. Precis som om något låg emot fast jag provat köra den helt utan skal.

Finns det något jag kan göra när man köpt dem beg. kan man vända sig direkt till tunze eller är de bara att kassera, kanske något man kan göra själv, byta någon del eller så? Hur fungerar det o reklamera en vara när man köpt den begagnad?

nån mer som har samma problem med 6055?

Har du provat att göra rent dem ordentligt?

Kör dem i spann med sötvatten tillsammans Rowa clean.

Annars kan du ju köpa en påse citronsyra o blanda i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör ju vara gott om garanti-tid kvar på en 6055'a, det ska nog gå att lösa.

Du kan vända dig direkt till Tunze och försöka, ibland är de dock dåliga på att svara. Annars kan du säkert vända dig till någon Tunze återförsäljare för hjälp med reperation eller reservdelar... inte säkert de gör det helt kostnadsfritt, men det går säkert att lösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har hittat problemet nu ialf. Det sitter tydligen en liten metallbricka under på pinnen man sättr rotorn på, den har släppt från båda pumparna.

Trär man på den så den e lös rasslar pumpen lite men fungerar som den ska.

Är det så att man inte kan byta ut axeln i pumpen med tillhörande bricka? måste jag byta ut hela pumpen?

edit: hittar ialf inte det som reservdel på tunzes hemsida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har googlat lite och tror att brickan ska vara lös. Dock så rasslar de o stannar, verkar som om skalet inte vill sitta ihop ordentligt vilket gör att impellern stannar.

Fick tag på kvitto på grejerna från killlen jag köpte dem av.

De var inhandlade på shop-meeresaquaristik i tyskland så jag skickar dem ett mail får se hur de löser det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har googlat lite och tror att brickan ska vara lös. Dock så rasslar de o stannar, verkar som om skalet inte vill sitta ihop ordentligt vilket gör att impellern stannar.

Fick tag på kvitto på grejerna från killlen jag köpte dem av.

De var inhandlade på shop-meeresaquaristik i tyskland så jag skickar dem ett mail får se hur de löser det :)

Jag tittade i min helt oanvända pump och brickan ska vara lös. "Drive unit", impellern har artikelnummer 6025.700 och ska bytas om den börjar glappa "för mycket". Kostar runt en hundring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tittade i min helt oanvända pump och brickan ska vara lös. "Drive unit", impellern har artikelnummer 6025.700 och ska bytas om den börjar glappa "för mycket". Kostar runt en hundring.

Ok, svårt o säga hur mycket de glappar, men det verkar som om skalet inte vill sitta ihop riktigt utan glider isär o det är då de börjar. Har mailat butiken de är inköpta i nu så får vi se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, svårt o säga hur mycket de glappar, men det verkar som om skalet inte vill sitta ihop riktigt utan glider isär o det är då de börjar. Har mailat butiken de är inköpta i nu så får vi se vad som händer.

Vad jag har märkt är att skalet kan "glida isär" när man trycker i pumpen i hållaren (som klämmer) men när den väl sitter i hållaren så håller skalet ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...