Gå till innehåll

ZEOspur2 - officiell tråd


ramq

Rekommenderade inlägg

Nuså kära akvarienördar, nu har jag härmed tillfört en första dos med korallgift.

Fick ett glatt paket från Teddan idag:

post-2432-14468914555622_thumb.jpg

Fegade inte, dock allvarligt försiktig och följde Teddans råd och räknade 6ml för 600L vatten (av 720L "bruttovolym") och halverad dos - 3ml. Lösningen är totalt luktfri, men har en svagt blåaktig färgton.

Bära eller brista - jag kör detta för att jag är nyfiken och vill lära mig.

"Inom 24h" sägs det ju hända något och jag har dokumenterat korallerna innan doseringen.

Jag tänker nog lämna Pocci-glow ett tag till så jag inte blandar ihop effekterna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Såhär "dagen efter" (och samtidigt inte fullt 24h) så känns det precis som innan festen... Förväntansfullt, men samtidigt vet man inte vad som väntar en.

...fortfarande.

Ja, man kan väl lungt säga att jag har tagit det lungt. Om det är förväntat resultat "inom 24h" så kan jag lungt meddela att jag bommat på det här skottet. Blir det inte mer än såhär (dvs absolut noll, nada, zip, zero, nothing) så är det bara att vänta 9 dagar till för ett nytt starkare skjutprov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att medlet är svagt blått kan ju indikera på att koppar är inblandat. Jag är kluven till detta medel minst sagt men nyfiken på samma gång. Är det etiskt eller bara okey att förgifta vattnet för det är det som vi gör med zeospur ju. Vad blir de långtgående konsekvenserna för alla innevånare? Många kanske inte försöker lära sig att få och hålla ett näringsfattigt vatten först och samlar på sig erfarenheter och även kanske ser detta medel som just en genväg då man vill ha färgsprakande koraller som man ser på bilder överallt. Det känns lättare att hoppa över lite basic och hoppa direkt till detta medel direkt. Jag vet inte, detta är bara lite funderingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen var har du läst det? kollade nyss igen i ZEOvit guiden och där står det inget om att det inte händer något om man inte har rätt dos.

Mina erfarenheter är mer så här. OBS mina. Har du för liten dos så händer det vist något men effekten blir inte lika stor + att den inte håller i sig så länge. Därför börja med halva dosen kolla på karet och se vad som händer och hur länge det håller i sig. Så som jag doserar nu så håller sig inte mitt hela tiden tills nästa dosering utan mina koraller blir "normala" igen.

Ted rätta mig gärna :)

Det har stått både på produkbeskrivningen och i äldre zeovitguider i alla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många kanske inte försöker lära sig att få och hålla ett näringsfattigt vatten först och samlar på sig erfarenheter och även kanske ser detta medel som just en genväg då man vill ha färgsprakande koraller som man ser på bilder överallt. Det känns lättare att hoppa över lite basic och hoppa direkt till detta medel direkt.

Halleluja moment!! (även om jag inte håller med dig i andra diskussioner om zeovit, Jörgen) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

För min del började jag lungt och det förblev lungt. Kan dock säga att effekten inte var så brutal som jag trodde först - vi ska ha klart för oss att det inte är något mirakelmedel vi häller i burkarna.

Helt klart ska man "toppa" med medlet och se hur det går.

Som sagt, jag kan gott tänka mig att fortsätta när jag fått ordning på acroporornas färger, men som det är just nu så är det rätt så verkningslöst, allra helst i kombination med fosfater i vattnet...

Däremot Stylo-Pocci-Glow har förändrat mina pocci's gett dom färggrannare polyper och det tackar jag för. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DaTrucka: Har kört nån månad nu utan något negativt. Gillar skilladen det gör på mina koraller. Det får fram det lilla extra hos mig. På vissa sys det knapp inget med det ger nått litet extra :)

Dock lyckas jag inte få med skilladera på kort. Lyckas inte alls med färgerna på mina spser på kort :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde du halva dosen hela tiden?

Ja jag började med 1-2droppar men är uppe i nu 3droppar. Vågar ej ta mer. Är ej riktigt nöjd med resultatet.

Har ej sett liknande koraller i naturen med denna bleka/ljusa färsättning. Se min blåa som jag tycker är snyggare innan med mörkbotten och ljusare blå toppar än nu

Antingen är det så att korallen ser ut så här eller så är det mitt konstnärliga öga som ej tycker det stämmer

Vad händer med de långpolypiga när ni använder detta medel?

Ingen förändring vad jag sett på mina eufyllia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en hel del av den acroporan och den har varit allt från helt vit i botten och blåa toppar, gröna polyper till mörkbrun i botten men nu har jag ju kört mycket mat och då blev den brun i botten istället, jag har minskat matningen och tiden får utvisa om den ljusnar igen, jag tor att den ska vara ljusbrun i botten i orginalutförande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt motstånd till detta medelhar mjukats upp lite och ersatts av nyfikenhet. Jag funderar att prova faktiskt och slutar man dosera så återgår ju korallerna till en mörkare nyans igen vad det verkar. Jag har ju aldrig varit rädd att testa saker och ting så varför inte teste zeospur också. får värka lite till på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju mer näringsämnen du har, desto mer zooxanteller har du på korallerna som du måste ta död på, så då måste man dosera mer ZEOspur för att få samma resultat som du skulle få i ett näringsfattigare kar.

/Janne

Hmm om man ser på mina bilder hur ligger det till här då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm om man ser på mina bilder hur ligger det till här då.

Jag tycker du kommit långt i näringsexporten, väldig skillnad sen sist jag såg ditt akvarie. Jag tror att du kan komma till samma resultat som nu, utan ZEOspur om du vill. Det är bara och jobba på näringsexporten.

Hela korallen upplevs gulare med långa feta polyper men topparna är lila/blå

Jag tror korallen försöker kompensera bortfallet av zooxanteller med polyperna och att den tigger om mat. Det är inget onormalt beteende för så gör de ute på reven, men där kan de fånga zooplankton, ger du den något som den kan fånga?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm intressant.

Menar du det som bra att man kommit långt i näringsexporten?

Har börjar bättre med rowafos ån innan, byggde mig en egen reaktor för detta då jag kört med en hängande strumpa innan. Skall mäta igen alla värden å se om mina tänkbara problem med Nitrat & fosfat är på väg ner.

Japp jag matar med Coral Snow från KZ men detta är tyvärr slut så får köpa nytt.

Kör även med Pohl's Coral Vitalizer & Amino Acid High Concentrate om man nu kan kalla detta för mat. Vilket de gör på KZ hemsida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm intressant.

Menar du det som bra att man kommit långt i näringsexporten?

Har börjar bättre med rowafos ån innan, byggde mig en egen reaktor för detta då jag kört med en hängande strumpa innan. Skall mäta igen alla värden å se om mina tänkbara problem med Nitrat & fosfat är på väg ner.

Japp jag matar med Coral Snow från KZ men detta är tyvärr slut så får köpa nytt.

Kör även med Pohl's Coral Vitalizer & Amino Acid High Concentrate om man nu kan kalla detta för mat. Vilket de gör på KZ hemsida

Ja det är bra, Pohl's Coral Vitalizer är bra i det här läget. Har inte du doserat vodka också?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

För att återgå till zeospuren. Christian, kommer du att fortsätta med detta medel eller är du missnöjd? Jag har läst lite om coral vitalizer och den verkar vara höjd till skyarna och den tar tydligen bort fosfat och gör så att korallerna inte färgar brunt, det låter som om den produkten kan hjälpa till att lyfta fram färgerna bra också så man kanske inte behöver zeospur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp jag forsätter min test. har sett ytteligare en sak som jag tror att det är med detta medel att göra.

Var ju missnöjd med att korallen är "gul" med lite blåa toppar. Det jag sett är nu att det gula drar sig tllbaka och det blåa kryper efter så jag har alltså mer blått igen i korallen.

Eller så växer korallen så att det nya är blått

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...