fiend Postat 20 oktober 2007 Postat 20 oktober 2007 HejMisstänker att mina fiskar har dragit på sig någon form av ammoniakförgiftning. Dem är slöa, står i hörn, är inte direkt peppade på att simma och en gul kirurg har slutat andas och dött.Detta har drabbat alla fiskar som sattes i karantänsakvarie nr2. Där har jag också clowner som glatt skuttade runt och inte verkade ha påverkats av det hela.Men hexataenian, putsarfisken, bicolorbleniden (den hade ju såklart stoppat huvudet i en sten kom jag på), gula kirurgerna, bispinosusen etc..Vad kan man göra om dem redan andas fort och går i ett akvarie med fräscht nytt vatten? Citera
fiend Postat 20 oktober 2007 Författare Postat 20 oktober 2007 Det skumma var att jag inte lyckades hitta någon ammoniak nu när jag testade. PH var dock på 8.0 i karet. Hmm..Måste testa en gång till! Citera
Niclas Postat 20 oktober 2007 Postat 20 oktober 2007 Vattenbyte är nog det enda som gäller. Hur länge har du haft igång ditt karantänsakvarie? Citera
jonasroman Postat 20 oktober 2007 Postat 20 oktober 2007 Det skumma var att jag inte lyckades hitta någon ammoniak nu när jag testade. PH var dock på 8.0 i karet. Hmm..Måste testa en gång till!Fredrik...med all respekt för vad duktiga akvarister sagt om nitrit...skulle du ändå kunna mäta nitrit också...andfåddhet är första tecknet på nitritförgiftning... Citera
fiend Postat 20 oktober 2007 Författare Postat 20 oktober 2007 Det första har varit igång 1-2 veckor. Det andra har varit igång bara idag. Tog vatten från huvudkaret och blandade ut med lite nytt vatten.De fiskar som verkar må dåligt ligger på sniskan, andra är krokiga. petar jag på dem så simmar dem.Några av dem andas friskt.Gula kirurger kan ha ett streck (mörkt eller ljust) efter sidan på kroppen. Citera
fiend Postat 20 oktober 2007 Författare Postat 20 oktober 2007 Har mätt nitrit nu. Den är blank. Helvit. :/Ska låta den stå lite längre få se. Citera
fiend Postat 20 oktober 2007 Författare Postat 20 oktober 2007 Om jag kollar från sidan på nitrittestet så visade det svagt rosa dock. Så jag skulle tro jag har 0.05 i nitrit kanske. Citera
jonasroman Postat 20 oktober 2007 Postat 20 oktober 2007 Om jag kollar från sidan på nitrittestet så visade det svagt rosa dock. Så jag skulle tro jag har 0.05 i nitrit kanske.Ok..de va ju inte farligt...ingen ammoniak..nästan ingen nitrit...hmm...nån annan som har ett bra uppslag..? Citera
fiend Postat 20 oktober 2007 Författare Postat 20 oktober 2007 Ammoniak: 0Nitrit: 0.05PH 8.0Salthalt: 1.024 (eller 1.025)Har satt över de fiskar som är mest risiga till HELT nytt fräscht vatten, med salthalt 1.021 få se om dem repar sig. Dem sprattlade till och så när dem kom i håven, men gjorde nästan inget motstånd när dem skulle fångas upp tills dem kom i håven. Citera
Christer T Postat 20 oktober 2007 Postat 20 oktober 2007 Har du ordentlig cirkulation i burkarna? Citera
fiend Postat 20 oktober 2007 Författare Postat 20 oktober 2007 Jag har en maxijet 1000 i vardera burken (50L vatten).Vet inte om jag skall stoppa i mer än så? Citera
Christer T Postat 20 oktober 2007 Postat 20 oktober 2007 Ja det borde det väl göra. Hur är det med temperaturen då? Citera
fiend Postat 20 oktober 2007 Författare Postat 20 oktober 2007 bra fråga..Jag har ingen doppvärmare, så det håller väl samma temp som rummet.. dvs 24-25 grader. Det höll iaf den tempen i stora karet =)Har ingen termometer just nu att mäta med.. Citera
fiend Postat 20 oktober 2007 Författare Postat 20 oktober 2007 Litar inte riktigt på mina 150w doppvärmare. Skulle dem hänga sig så har jag rätt så snart kokade fiskar i en back på 50L vatten Citera
Ingvar Hellmalm Postat 20 oktober 2007 Postat 20 oktober 2007 Minska salthalten i karet. Det miskar den fysiologiska stressan på fisken. Gälparasiter? Citera
fiend Postat 20 oktober 2007 Författare Postat 20 oktober 2007 Jag kör med 1.020 nu i båda karantänskaren.Kanske är gälparasiter, men det verkar skumt. Brukar fiskarna knövla ihop sig och ligga på sidan då? Hmm..Dem blev inte sötvattensdoppade de fiskar som jag tog över nu från huvudkaret innan dem sattes i karantän dock. Detta pga att dem såg hur risiga ut som helst. Sötvattensdoppet hade nog dödat dem.Har igång UV i karet iaf. Gjort 100%igt vattenbyte Citera
jonasroman Postat 21 oktober 2007 Postat 21 oktober 2007 Ammoniak: 0Nitrit: 0.05PH 8.0Salthalt: 1.024 (eller 1.025)Har satt över de fiskar som är mest risiga till HELT nytt fräscht vatten, med salthalt 1.021 få se om dem repar sig. Dem sprattlade till och så när dem kom i håven, men gjorde nästan inget motstånd när dem skulle fångas upp tills dem kom i håven.Helt nytt saltvatten kan va farligt fredrik, om du nu alltså menar att du blandat nytt, o låtit stå bara nån timme o sen i med fiskarna...du bör nog använda de "gamla" vattnet från ditt stora kar.. Citera
crille Postat 21 oktober 2007 Postat 21 oktober 2007 trist fredrik, jag tror det har blivit för mycket stress för fiskarna, Citera
fiend Postat 21 oktober 2007 Författare Postat 21 oktober 2007 Nu har 2 till kirurger dött gula..Och en clown verkar inte må så bra..Och två till gula kirurger ligger på sidan.Så, vad ska jag göra i detta läget? Citera
petrol Postat 21 oktober 2007 Postat 21 oktober 2007 Hur är syremättnaden?Kan du koppla på skummare på karen, så att man säkerställer det inte är syrebrist?I ett överbefolkat 50literskar kan det gå fort. Citera
fiend Postat 21 oktober 2007 Författare Postat 21 oktober 2007 Jag ska ta och se om jag kan styra upp lite luftpumpar i morgon. Kommer att flytta över fiskarna så dem delar på 2 olika akvarier nu. För närvarande går dem alla i samma akvarie. Verkar inte ha varit något problem på hela dagen. Citera
cougar Postat 22 oktober 2007 Postat 22 oktober 2007 Gälparasiter är väldigt ovanligt. Tror det är stressen som tagit dom. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.