Gå till innehåll

Återanvända sand från tidigare akvariet?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Har en liten funderation. Har ju sand kvar (rätt så mkt) från mitt nedlagda 1400L, som nu stått utan cirkulation i snart 3 dygn. Hur skall man på bästa sätt få till denna sand så den går att använda även i det nuvarande karet?

Ta ut det och skölja ur det ordentligt? Eller låta det stå torrt osv?

Tips mottages :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, men räcker det? Det är inte så att det lär orsaka en "svängning" åt nåt negativt håll att dumpa ned sanden sen?

Jag vill ju liksom hellre fråga 3 ggr än ingen gång och sen så skiter det sig nu här i början innan det är stabilt igen =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingvar: Jag kommer inte att starta upp mitt 1400L igen tyvärr. Det är nog nedlagt för gott. Har en köpare på det här i Umeå som är intresserad. Så jag kommer att tvätta ur sanden med sötvatten och spara i hinkar tills nästa projekt =)

Just nu kommer jag köra utan bottenmaterial tills dess jag är säker på att det inte är nån prick och lurar i nåt hörn. Kör 80w UV nu på 400L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett litet påpeckande. Enl. djurskydslagen så får man ej köra utan sand (denna fråga har varit uppe tidigare).

Dock finns det ju ingen kontroll inga idiotiska fartkamror.

Enl. EU inkl. svenka besämmelser är det förbjudet.

Däremot diskuterar de vise om hur många cm, dock ej enbart glas. Man får dessutom ej hålla djur singel t.ex. en fisk måste ha sällskap av en annan fisk. Har lett till att vi på Malmö museer fått ge bl.a. elektrisk ål och lungfisk sällskap av småfisk (delvis mat). Vår gädda fick även sällskap av stora abborrar och gös.

Enda fisken som jag känner till som har dispans är kampfisk som får hållas ensam. Inga ensamma guldfiskar i en skål numera- Ej heller är det tillåtet att permanent ha ett akvarium på minde än 40L. Tänk på detta ni med nano.

Detta ställde till problem för hotell Sten Stenson i Eslöv med sin ända guldfisk. Numera i ett 50l med sällskap.

PS. om du sköljer ur sanden med sötvatten (tvättar) så finns det ingen prick kvar. För att vara 110% så låt den torka något dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett litet påpeckande. Enl. djurskydslagen så får man ej köra utan sand (denna fråga har varit uppe tidigare).

Dock finns det ju ingen kontroll inga idiotiska fartkamror.

Enl. EU inkl. svenka besämmelser är det förbjudet.

Däremot diskuterar de vise om hur många cm, dock ej enbart glas. Man får dessutom ej hålla djur singel t.ex. en fisk måste ha sällskap av en annan fisk. Har lett till att vi på Malmö museer fått ge bl.a. elektrisk ål och lungfisk sällskap av småfisk (delvis mat). Vår gädda fick även sällskap av stora abborrar och gös.

Enda fisken som jag känner till som har dispans är kampfisk som får hållas ensam. Inga ensamma guldfiskar i en skål numera- Ej heller är det tillåtet att permanent ha ett akvarium på minde än 40L. Tänk på detta ni med nano.

Detta ställde till problem för hotell Sten Stenson i Eslöv med sin ända guldfisk. Numera i ett 50l med sällskap.

PS. om du sköljer ur sanden med sötvatten (tvättar) så finns det ingen prick kvar. För att vara 110% så låt den torka något dygn.

Mycket intressant läsning Ingvar.. hade ingen aning om dessa regler!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett litet påpeckande. Enl. djurskydslagen så får man ej köra utan sand (denna fråga har varit uppe tidigare).

Dock finns det ju ingen kontroll inga idiotiska fartkamror.

Enl. EU inkl. svenka besämmelser är det förbjudet.

Däremot diskuterar de vise om hur många cm, dock ej enbart glas. Man får dessutom ej hålla djur singel t.ex. en fisk måste ha sällskap av en annan fisk. Har lett till att vi på Malmö museer fått ge bl.a. elektrisk ål och lungfisk sällskap av småfisk (delvis mat). Vår gädda fick även sällskap av stora abborrar och gös.

Enda fisken som jag känner till som har dispans är kampfisk som får hållas ensam. Inga ensamma guldfiskar i en skål numera- Ej heller är det tillåtet att permanent ha ett akvarium på minde än 40L. Tänk på detta ni med nano.

Detta ställde till problem för hotell Sten Stenson i Eslöv med sin ända guldfisk. Numera i ett 50l med sällskap.

PS. om du sköljer ur sanden med sötvatten (tvättar) så finns det ingen prick kvar. För att vara 110% så låt den torka något dygn.

Vidare skall även minst en sida vara fri från insyn, dvs en "bakgrund".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...