Gå till innehåll

Tunze 6080 mod!


ramq

Rekommenderade inlägg

Eftersom ni är så tråkiga ikväll och inte skriver en massa roliga inlägg, så satt jag och botaniserade bland olika tillverkares sidor efter nyheter.

Jag fastnade för Tunze och deras nya 6301:

6301.000.jpg

Osså tänkte jag att "den där ser ju ut att ha bara hälften av flänsarna...?" osså fick jag en flashback om att både folk på RC och jag tror Thomas på KZ hade gjort en mod som gick ut på att kapa varannan fläns på insugsskyddet för att få mera flöde.

Sagt och gjort, fram med sidavbitaren med stort S osså gick jag lös:

post-2432-14468914584058_thumb.jpg

Vilket drag det blev i burken! Helt sjukt!

Eftersom jag har min Tunze 6080 placerad rätt nära ytan (för att få lite ytvattenrörelse) så började det naturligtvis med att bli den klassiska tyfon-virveln med luft ner i pumpen och miljarder bubblor som följd. Snabbt åtgärdat med att jag flyttade ner pumpen 2-3 snäpp och så blev det lungt - men ett sjuh*sikes drag! Hela burken har plötsligt fått liv och skräp som jag trodde jag hade blåst bort häromdan drev runt som värsta snöstormen innan ytavrinningen gjorde rent hus.

Jag bröt som sagt av varannan fläns på insugsskyddet och "krysset" i utblåset blev bara ett "I", dvs jag klippte av två vingar. Följaktligen ser den numera ut såhär:

post-2432-14468914584227_thumb.jpg

Visst är den rätt så lik 6301'an? :ler:

Lägg märke till att jag har inte moddat nånting med motorn eller på nåt sätt pillat med det mekaniska - jag har bara underlättat för propellern att förflytta vattnet.

Ett varningens finger: Din garanti lär knappast gälla efter denna mod och ett nytt insugsskydd är bra nog dyrt. Gör det på eget bevåg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Of Topic

Jag har problemet att idag kör jag med 2 st 6060 i min 450L-balja och det är nog mkt storm som det är :D hehe..

Hade ju planer på att köra min wave box också, men det lär ju bli kaos i akvariet av den.

Ett skydd till 6080 kostar enligt tunze 45 Euro, det kan det väl var värt för att få med flöde.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där kryssbiten i mitten är lite si-och-så på olika modeller. Vissa verkar sakna den helt, så jag chansade. Inser ju nu att jag skulle kunna ta bort den helt och hållet.

Gällande insugsskyddet så räknar jag med att det är strunt samma då det ändå är mindre flöde än en 6100 och framför allt en 6300 som dessutom saknar "varannan pinne" redan från fabrik!

Huvudsaken att mina kirurger inte går åt så är jag nöjd, och dom håller sig långt bort från streamern ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...