Gå till innehåll

Fläktstyrning


Matt_HiHat

Rekommenderade inlägg

Hej!

Håller på att sätta i ordning ett 100l kar med 110w i power compact belysning. Jag tänkte fläktkyla karet med 3 st av dessa: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2555&session=ace26b765517189bcfcdb0de9aa2f451

De verkar bra eftersom fläktarna måste vara 40mm för att få plats i juwel-huven. De verkar även vara tysta, 13dBA.

Sedan kommer kruxet... Tänkte försöka fläktstyra dem med denna: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2105&session=ace26b765517189bcfcdb0de9aa2f451

Jag vill helst inte ha den i datorn som jag stänger av på kvällen (har den i sovrummet), samt för strömavbrott. Kan man på nåt enkelt vis använda någon typ av batterieliminator för att köra fläktstyrningen separat utan att behöva ha den i en dator? Kan man även flytta temp.-givarna till akvariet på nåt enkelt vis?

Sen så står det att: "Kan mäta 3st temperaturer och styra 3st fläktar. Ett gränsvärde väljs för var och en av de tre kanalerna. När ett gränsvärde nås höjs fläkthastigheten och en varningssignal ljuder till temperaturen har kommit ner igen."

Det verkar ju onekligen jobbigt att en signal ska tjuta då fläktarna är igång för att sänka värmen. Vet någon om detta verkligen stämmer? Verkar ju vara en skitdum grej egentligen. Kan det vara så att signalen tjuter om temperaturen blir alldeles för hög, inte när fläktarna jobbar i normalt tempo? Alternativet är väl att köpa tre batterieliminatorer och sätta på en timer som är tillslagen några timmar på dygnet. Men det blir ju inte så mkt dyrare med fläktstyrningen och det känns ju smidigare att den arbetar när den känner att temperaturen blir för hög.

Tacksam för svar!

//Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag läste igenom den tråden, men vad jag fattade det som så verkar den krångla och ha sig för ganska många, plus att jag inte hittar den på någon av länkarna heller. Verkar som om den försvunnit, synd för det är ju en skitsmart grej. Tack för tipset ändå!

Någon som vet nåt mer om lian li-grejerna? Man kanske ska köpa batterieliminatorer och slippa krångla så mkt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en batterieliminator med regerbar volt, då kan man enkelt reglera hastigheten genom att sänka volten.

Jag har inge automatisk reglering på min fläkt men den låter inget, så varför krångla till de.

//NiXoN

Ps. använder en cooltek 120mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa fläktstyrningen och kör på fläktarna med en reglerbar eliminator, då kan du själv bestämma för vilken ljudnivå som du klarar av. Tänk på bara att 40mm fläkt inte flyttar många kubik i timmen, så om du har möjlighet så välj istället 50mm varianten: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2554&session=ace26b765517189bcfcdb0de9aa2f451

Då flyttar du mer än det dubbla med samma ljudnivå och till samma pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...