Gå till innehåll

Hur ofta buffa CA/KH/MG?


Speedster

Rekommenderade inlägg

Som jag gör nu så buffar jag CA/KH/MG två gånger om dagen (dvs, jag buffar CA på morgonen och KH eller MG på kvällen).

Skulle man kunna buffa CA både på morgonen och kvällen ihop med KH eller MG?

Hur lång tid behöver det gå emellan jag häller i de båda kemikalerna? (KH/MG/CA?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du använder kalicum och magnesiumklorid kan de doseras tillsammans och senare efter minst 20min helst lite längre kan du dosera natriumbikarbonat/karbonat. Klorider och karbonater kan inte blandas med varandra då sedimenterar de till kaliciumkarbonater på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

ÄNTLIGEN!

Vet inte om buffandet gick till överdrift, men nu har jag höga världen :)

CA 490

MG: 1640 (om skalan funkar likadant utanför "pappret".)

KH 8

Ph 8.0

Nitrat 0 (inget mätbart men testet (kemikalierna) såg gamla ut tyckte jag)

Nitrit 0

Nu ska jag bara försöka hålla dessa ockå, (kanske något lägre mg, men det går nog snart ner)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst har du gått litet till överdrift men allt är rätt så länge korallerna mår bra. Jag skulle i alla fall kolla salthalten - den stiger av alla tillsatserna och vänta med att tillsätta mer Mg och Ca till dess värdena blivit mer normala. Det tar kanske en vecka för Ca och en månad för Mg. Bikarbonat skulle jag fortsätta tillsätta för det värdet är ju ganska normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ÄNTLIGEN!

Vet inte om buffandet gick till överdrift, men nu har jag höga världen :)

CA 490

MG: 1640 (om skalan funkar likadant utanför "pappret".)

KH 8

Ph 8.0

Nitrat 0 (inget mätbart men testet (kemikalierna) såg gamla ut tyckte jag)

Nitrit 0

Nu ska jag bara försöka hålla dessa ockå, (kanske något lägre mg, men det går nog snart ner)

Oups!!...calcium för högt. Du har (med risk för att tjata) obalanserade värden...ett kh på 8 motsvarar ett Ca på cirka 410. Mg ligger också för högt tycker jag, kan då hämma bildningen av kalkciumkarbonat. Om du bara underhåller kh värdet nu med enbart natriumvätekarbonat, så kommer ca o Mg ramla ner av sej självt tids nog...när värden möts o är balanserade fortsätter du med en balanserad tvåparts metod (balling, biolcalcium mm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen. Att Kh inte är högre (kanske tur det) är för att jag inte buffar kh. Men då kanske jag ska börja med det nu då.

Har hittills bara buffat mängder med Grotech Calsiumklorid, Rowa Kalk, Tropic marine biocalsium (tror jag fick svar i en annan tråd att detta hade karbonater i sig) Grotech Magnesiumklorid och strontium (stavning?).

Får väl börja med att hälla i tripple buffer från aquamedic nu då o låta bli de andra ett tag. Har inte heller bytt något vatten på 2 veckor, detta har nog lett till att jag har kunnat få upp värderna. (bytte 25-50 liter i veckan innan, karet ser ju levande ut ändå nu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen. Att Kh inte är högre (kanske tur det) är för att jag inte buffar kh. Men då kanske jag ska börja med det nu då.

Har hittills bara buffat mängder med Grotech Calsiumklorid, Rowa Kalk, Tropic marine biocalsium (tror jag fick svar i en annan tråd att detta hade karbonater i sig) Grotech Magnesiumklorid och strontium (stavning?).

Får väl börja med att hälla i tripple buffer från aquamedic nu då o låta bli de andra ett tag. Har inte heller bytt något vatten på 2 veckor, detta har nog lett till att jag har kunnat få upp värderna. (bytte 25-50 liter i veckan innan, karet ser ju levande ut ändå nu)

hej. tänl på att de preparat du nämner har olika syften:

calciumklorid: används bara när calcium är lägre i förhållande till KH, för att uppnå balanserade värden igen

rowakalk: kalkvatten..används när värden redan är balanserade o du vill behålla dom där, men alltså höja BÅDE Ca o Kh. Räcker sällan ensamt i dagens korallkar

Biocalcium: balanserad metod, dvs Balling på pulver. Används när du redan har balanserade värden, o vill höja både ca o Kh lika mkt, eller hålla kvar dom båda på samma nivå o undvika en sänkning pgr av de som förbrukas i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...