Gå till innehåll

Belysning till nanot?


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Ditt kar har måtten 44x 33,7 och jag ser det som om du har tre alternativ:

1. 70w MH lampa (finns på Triton och några till), hög elförbrukning och en ljuskälla

2. Kompakt rör, låg energiförbrukning, gämnt ljus, svårt med riktigt bra reflektorer

3. T5 rör, låg energiförbrukning, gämnt ljus och bra reflektorer

Mitt tycke är T5, varför:

Finns i många färgvarianter och har grymma reflektorer som fungerar bra. Sedan är dom energisnåla och enkla att montera i egenbyggd eller färdig lysramp. Måtten på 8w lysrampen är ca 37,5 x 20cm för två rör. Du skulle nog kunna klämma in 3rör ovanför ditt kar och då har du bra med ljus och en elåtgång på endast 24w för ljuset. Jag kör med MH över mitt stora kar och min erfarenhet är att det ger ett fint och starkt ljus. Nackdelen är dock att det endast finns en ljuskälla som gör att koraller med många polyper lätt får en "skuggsida" och en ljussida. Med T-5 är ljuset mer spritt och därför faller ljuset gämnare och skuggsidor blir inte lika markanta. Nackdelen är att man tappar glittret som en MH har.

Nano t5 finns att köpa på:http://www.drakfisken.se/

24w är lite för långa tyvärr, längden brukar landa på 55-60cm för en armatur och det är ju för stort/långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med kompaktrör är att man får in mer mängd ljus på halva längden då röret är U-format.

24 eller t.o.m. 36W T5 Compaktrör skulle passa in utan bekymmer då ett 36W från Interpet är 41cm inkl. sockel och hållaren är ca 7-8cm vilket monterat ger en längd på ca 45-46cm. (sockeln går in i hållaren)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tankar på att starta upp ett liknande kar och mitt huvudspår angående belysning är en 2x24W dulux armatur där det finns lampor i 10kk och 20kk. Den armaturen är 40cm lång.

Jag har tyvärr inga bilder på den i dagsläget men hoppas kunna fixa det inom kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hållaren är av något gummiliknande material Lasse. Hållarna är rätt så fast faktiskt, testade på min andra armatur jag sålde iväg förut. Vill man så kan man ju alltid binda fast något runt rören och runt reflektorerna eller vad man nu har ovanför. Täckglas är också en variant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...