Gå till innehåll

NSW - Natrual Salt Water


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag håller med Janne att man ska eftersträva NSW för den platsen det levende kommer från men jag har i alla fall i mitt kar från alla möjliga håll och kanter.

Varför ä'r det inte vanligare med Biotop akvarier inom saltvatten?

I princip tycker jag de med..men i praktiken skulle de aldrig funka att först bestämma sej för ett geografiskt område, o sen bara köpa koraller därifrån. För de första så kan de vara svårt eller omöjligt att veta varifrån en viss korall kommer ifrån, eftersom den kan har gått via importfirmor/grossister osv..o för de andra tror jag det är mkt svårt att sen hålla denna geografiska profil, eftersom man då är väldigt låst till ett fåtal koraller. Det är nämligen så att de är väldigt olika mellan de olika platserna beträffande artrikedom. På hawaii finns de knappt ett tiotal olika stenkorallarter...i vissa hav endast en handfull arter (uppgifter om detta finns i sprungs bok...minns dom tycätt inte exakt just nu).

Därför tror jag det är en utopi att skapa en biotop, även om tanken är god.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte helt på teorin om att koraller (även inräknat SPS) är så där dåliga på att anpassa sig - de har som djurgrupp funnits i hundratals miljoner år och miljön har skiftat ordentligt även ute på rev långt ute i haven under denna tid. Exempelvis låg hela Skandinavien under is för mindre än 10 000 år sedan - .... Snarare tycker jag att korallerna har visat en enorm anpassningsförmåga även då SPS.

Så du tror att våra 30 år inom akvaristiken har inneburit att korallerna skulle ha genomgått förändringar som tidigare tagit hundra miljoner år...!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deras spann är 20-30 grader och de klarar inte värden utanför dessa och man kan ju tycka det är underligt att de inte har kunnat anpassa sig bättre under alla dessa miljoner år.
HAven har ju barit både varmare och kallare än idag, även om det oftast inte gått så fort som nu (undantaget jättekatastrofer som kometnedslag etc.). De anpassar sig ju till den miljö de lever i (inte till att klara svårare och svårare förhållanden) - om haven skulle bli 5 grader varmare permanent skulle reven dö av (med alla arter som är beroende av korallrevet), men vissa koraller skulle ändå överleva, och i slutänden producera nya arter och nya rev. Efter en 20 millioner år har vi ett nytt barriärrev.

Arter kan också överleva på gynnsammare platser och vandra tillbaka när förhållandena ändrats (som i skandinavien efter istiden), eller utgöra genbas för ny artbildning mot outnyttjade områden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte Lasse menar så Jonas. Min tolkning är att korallerna har en inbyggd buffert. Om det optimala är 50 så klara de fortfarande av spannet mellan 0-100, där våra akvarium kanske ligger runt 80. Det handlar inte om ren anpassningsförmåga i dess hårddragnaste bemärkelse utan om en resiliens, om vi skall använda vetenskapliga begrepp.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Markant?? menar du verkligen de...har du ngr siffror?..även i sk näringshaltiga vatten, är de i förhållande till våra akvarier oerhört näringsfattigt.

Jag tycker inte ens att jag behöver visa några siffror på det faktiskt. Jag tror alla kan vara överens om att rev som växer i närheten av landmassor där de tillförs näring i form av regnvatten, flodvatten och liknande är helt andra rev än de som växer utan den här näringstillförseln.

Sen är uppmätta värden och tillförd näring två helt olika grejer. Vid de näringsrika reven tillförs det hela tiden ny näring som konsumeras. Den ackumuleras inte där. På näringsfattiga rev så gynnas koraller som inte kräver den här näringstillförseln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte Lasse menar så Jonas. Min tolkning är att korallerna har en inbyggd buffert. Om det optimala är 50 så klara de fortfarande av spannet mellan 0-100, där våra akvarium kanske ligger runt 80. Det handlar inte om ren anpassningsförmåga i dess hårddragnaste bemärkelse utan om en resiliens, om vi skall använda vetenskapliga begrepp.

Mvh Thomas

visst är de så...dom har två system, som båda funkar..använder de som är tillgängligt...smarta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...