Gå till innehåll

mkt fint T5 rör


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vill slå ett slag för Fauna marines T5 Aqua science DUO. 17000K.

Har äntligen hittat en otroligt fin ljuskombination:

Tycker de renodlade actinicrören ofta blir lite för ljusblå, o att de inte är nån större skillnad mellan dessa...o de ger ett kallt ljus, där röda färger försvinner. Ett ur mitt tycke perfekt blåljus är de som går åt mer lila...ger ett djupare o lite varmare blåljus...mej veterligt har jag bara sett deltecs actinic pure, o ett från korallenzucht, som uppvisar detta. Så min ljuskombination nu, som jag tycker ger ett väldigt fint ljus är:

1 st aquablue plus..giesemann..15000K

1 st Aqua science DUO..Fauna marine..17000K

2 st actinic pure..giesemann...420nm

Tipset på duoröret fick jag av "totto". Ni som letar efter ljus o inte riktigt är nöjda...kolla in detta rör.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis likvärdigt med ATI blue spezial, ser ingen skillnad på dem. Duo är väl på 15000k fast i verkligheten är det mer 9000-10000k. De bara hittar på dessa kelvintal de skojarna.

Absolut inte Jörgen! Jag har alla dessa rör framför mej, i denna stund, tända samtidigt...STOR skillnad. DUO röret är betydligt blåare än vanliga vita rör på 15000K. stämmer mkt bra med de utlovade 17000K..de kan jag lova dej. spezial röret har jag också..det är betydligt "gulare" o till o med ett näpp gulare än deltecs aquablue plus. Du måtte ha gamla rör då eller så pratar du om ett helt annat fabrikat..för fauna marines DUO..de är verkligen blåvitt! Kom hem till mej så kommer du bli övetygad:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger till en bild på 3 rör. Ett är Fauna Marin duo och det andra vita är ett ATI Blue spezial och det blåa röret är ett ATI Blue plus. De vita rören ser likadana ut. Jag började med hälften vita och hälften blå rör men bytte ganska snabbt ut ett blått mot ett vitt och nu har jag 5 vita rör och 3 blåa. jag kommer nog att byta bort ett blått till mot ett vitt då jag tycker att ljuset är för kallt och sterilt 6 vita och 2 blå lutar det åt.

post-764-14468914618822_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger till en bild på 3 rör. Ett är Fauna Marin duo och det andra vita är ett ATI Blue spezial och det blåa röret är ett ATI Blue plus. De vita rören ser likadana ut. Jag började med hälften vita och hälften blå rör men bytte ganska snabbt ut ett blått mot ett vitt och nu har jag 5 vita rör och 3 blåa. jag kommer nog att byta bort ett blått till mot ett vitt då jag tycker att ljuset är för kallt och sterilt 6 vita och 2 blå lutar det åt.

Ja..jag kan bara säga att jag vare sej ljuger eller är blind...mitt DUO rör är klart blått o stämmer mkt bra med den man kan förvänta sej vid 17000K, o skiljer sej markant från de övriga. Du har kanske gamla rör Jörgen?

Min tråd syftade inte till att ifrågasätta om de var sant de jag skrev, utan enbart som upplysning till dom som vill ha ett snyggt vitt rör, med mer blåstick i än vanliga vita. De är väl värt att testa för er som vill ha lite mer blått, utan att byta ut till ett helblått rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter lustigt. Jag har också jämfört Aquablue spezial med Aquascience duo och jag ser ingen skillnad på ljuset. Vissa koraller blir ändå inte helt lika under rören.

Är du säker på att det inte är Aquablue+ du jämfört med Duon?

Ja..de va de...de var jörgen som började prata om ATI rör. Hallå..mitt enda budskap är att Fauna marines DUO rör är verkligen blått med vitt i, o inte vitt med blått i, o stämmer bra med 17000K, o skiljer sej därmed från många andra vita rör. Jag ville bara dela med mej av den erfarenheten för er som inte testat DUO röret. De va väldigt va en tråd snabbt kan förstöras...jag skall genast sluta meddela ytterligare erfarenheter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att dra ned det till dagisnivå. Röret är alltså blå men ändå vitt? Därför det heter duo?

Mvh Thomas

Ungefär så. Om du har ett vitt 15000K o ett blått 22000K...ungefär den kombinationen blir likadan som detta DUO..dom utlovar 17000K, o de stämmer riktigt bra. provade att köra med bara DUO...då blir de verkligen blått...Jag var i de dilemmat att ett helt blått rör blev för mkt blått (har redan 2 renodlade blåa nämligen), o de vita 15000K aquablue plus tyckte jag var lite i vitaset/gulaste laget...DUO röret överraskade mej o löste mitt "problem".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tack för infon Jonas, då ska jag prova duo röret. Jag tycker att det är för mycket gult i mina Deltec aquablue+.

/ Hälsningar Pär

Exakt de som jag kände också...o ett blått rör blev lite för blått så att säga. Om du kör aquablueplus o duon bredvid varann så kommer du se stor skillnad.

Återkom gärna med vad du tyckte;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses. Jag ville bara säga att de flesta rören är likadana. Det är ju möjligt att fauna marin har gjort ett nytt rör Jonas för det duo jag hade var 15000k. ska kolla upp detta rör också. Jag tackar för din information.

Okej...jag kanske överreagerade lite...kände mej liksom lite nedslagen när jag hade en kul sak att berätta...:)

Du har nog ett gammalt rör eller en gammal modell...de låter nästan så.

Mvh

Jonas

PS: Läs tråden om mentor. Jag tog mej friheten att nämna dej som en duktig akvarist....hoppas de va ok;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär så. Om du har ett vitt 15000K o ett blått 22000K...ungefär den kombinationen blir likadan som detta DUO..dom utlovar 17000K, o de stämmer riktigt bra. provade att köra med bara DUO...då blir de verkligen blått...Jag var i de dilemmat att ett helt blått rör blev för mkt blått (har redan 2 renodlade blåa nämligen), o de vita 15000K aquablue plus tyckte jag var lite i vitaset/gulaste laget...DUO röret överraskade mej o löste mitt "problem".

Det är det jag också ä ute efter, prolblemet är att jag har ett nano och får bara plats med kompakt rör och jag har bara hitta dem i actinic och "vitt". Kör nu 2 blå å 2 vita men det blir för mörkt, 3 vita å 1 blått blir däremot för "vitt"...Inte kommit på hur jag ska lösa det än.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märker att jag var lite klantig i mitt inlägg men detta med rör finns det ju massor att prata kring och visst är det lite intressant att alla kopierar varandra, KZ började med fiji purple. ATI svarar med pro color. ATI rören och Fauna Marin rören ser likadana ut för mig men nu verkar ju fauna marin ha utvecklat ett rör så det dröjer nog inte länge innan andra tillverkare hänger på. Jag vill också passa på att tipsa om Aqua Medics nya reef white 15000k rör. Det är vitt och det är mycket billigare än de andra rören. gav 12€ för ett 80w's rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej tomas:

detta tycks vara ett generellt problem med vita rör, att det är svårt att få dom tillräckligt blåa..blir lätt för gula. De verkar också som den blåa komponenten mattas fortare. Med tanke på den diskrepans som råder i min i svärds erfarenhet beträffande DUONs förmåga att levera tillräckligt med blåfärg, så kanske de också kan finnas en variation från start...pgr av att de helt enkelt är svårt att tillverka sådana rör. Inte vet jag..?...med mitt rör har dom lyckats i alla fall och jag anser att detta rör är en ansenlig nyhet som verkligen tillför nåt nytt. Vet ej om de finns i mindre format dock, för din del...du kan ju maila Fauna marine o kolla.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märker att jag var lite klantig i mitt inlägg men detta med rör finns det ju massor att prata kring och visst är det lite intressant att alla kopierar varandra, KZ började med fiji purple. ATI svarar med pro color. ATI rören och Fauna Marin rören ser likadana ut för mig men nu verkar ju fauna marin ha utvecklat ett rör så det dröjer nog inte länge innan andra tillverkare hänger på. Jag vill också passa på att tipsa om Aqua Medics nya reef white 15000k rör. Det är vitt och det är mycket billigare än de andra rören. gav 12€ för ett 80w's rör.

Ingen fara;)...tack för tipset angående aquamedics nya...hörde nåt om de via bengan.

Tror du de kan va så att de helt enkelt är svårt att tillverka vita rör som inte blir för gula??, som jag spånar lite om ovan..för de är ju rätt sällan man läser nån som är kanonnöjd...o många tycker just att de vita rören på tex 15000K knappast är dessa 15000L.. Jag hoppas bara nu at mina nya rör håller denna blåton...man vet ju aldrig..de blåa avtar ju snabbare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör ni duktigpettrar, varför inte ta reda på fakta...? Läs "Der Meerwasser Aquarianer" 3/2007 - där finns spektrum och all övrig info om de flesta rör ni diskuterar! Även i det senaste numret finns det info om hur rören påverkas under längre drift osv!

Jonas - det låter som du fått ett felmärkt rör - på din beskrivning verkar du ha ett "ATI Super white" (tror jag det heter)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör ni duktigpettrar, varför inte ta reda på fakta...? Läs "Der Meerwasser Aquarianer" 3/2007 - där finns spektrum och all övrig info om de flesta rör ni diskuterar! Även i det senaste numret finns det info om hur rören påverkas under längre drift osv!

Jonas - det låter som du fått ett felmärkt rör - på din beskrivning verkar du ha ett "ATI Super white" (tror jag det heter)!

Nej Magnus...jag har ett Fauna Marine rör, ej felmärkt. De håller vad de lovar dessutom.

Tack för länken..jag skall genast kolla denna...dock tvivlar jag på att detta nya DUO rör från fauna marine finns med, då det är såpass nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Magnus...jag har ett Fauna Marine rör, ej felmärkt. De håller vad de lovar dessutom.

Tack för länken..jag skall genast kolla denna...dock tvivlar jag på att detta nya DUO rör från fauna marine finns med, då det är såpass nytt.

OK, sorry! FM 15.000k ser gulare ut, ja!

DUO röret finns med (om de nu inte kommit med en nytt spektrum den senaste månaden...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär så. Om du har ett vitt 15000K o ett blått 22000K...ungefär den kombinationen blir likadan som detta DUO..dom utlovar 17000K, o de stämmer riktigt bra. provade att köra med bara DUO...då blir de verkligen blått...Jag var i de dilemmat att ett helt blått rör blev för mkt blått (har redan 2 renodlade blåa nämligen), o de vita 15000K aquablue plus tyckte jag var lite i vitaset/gulaste laget...DUO röret överraskade mej o löste mitt "problem".

Exakt samma dilemma hade jag och jag fick samma slutresultat! :ler:

Löste mitt problem med "kvällsbelysning" då ett blårör bara hade blivit... väldigt för mycket blått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Magnus...jag har ett Fauna Marine rör, ej felmärkt. De håller vad de lovar dessutom.

Tack för länken..jag skall genast kolla denna...dock tvivlar jag på att detta nya DUO rör från fauna marine finns med, då det är såpass nytt.

Hur nytt är Fauna Marines duo?

Vi har kört med deras "duo" rör i över ett år. Har dom tagit fram ett nytt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...