Gå till innehåll

Siemens Logo


zippo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

känns lite "overkill" att köra med deras Basic STAMP.

Det finns juh andra microdatroer som är betydligt biligare. tex AVR, finns även där en basic kompelator som heter bascom.

så en enkel tempratur dator som slår till och från vid den viss temp hade krävt följande

AT90S2313 "avr" pris 55:10Kr

MAX 232 "seriel komunikation till pc" pris 27:90Kr

DS1829 "temp krets från dalas" priset på denna hitta jag inte just nu pga att den inte fanns "lös" på elfa.

men tippar på runt 50Kr

detta är den temeratur dator som man kan ansluta till datorn. kommer kostar ca 200kr när allt är klart.

OBS dessa komponenterna är inte alla som krävs det krävs även en del analoga kring komponenter som tex resistorer kondensatorer och en kristall för att klocka AVRen.

det skulle även kunna gå att bygga en nivå reglator "med eller utan pc interface" för en 100kr.

jag kommer att lägga upp ritningar på olika delar av en dator som jag tänker bygga när saker har lugnat sig här hemma.

Datorn kommer bestå av ett axis development kit som kör linux men mer info ang detta senare.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Princip det som går att få tag i till IKS systemet.Jag funderar på vad jag skall satsa på för styrsystem. Tycker att man skall komma billigare undan med PLC system typ:http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5125.htm?_25_7 28_57 (tar gärna tips på andra varianter och sorry men lyckas inte få till direkt länk av långa länkar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...