Gå till innehåll

Siemens Logo


zippo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

jo det vore kanon men eftersom jag bara har lånat kabeln än så vete f*n om jag litar på posten så att kabeln kommer fram, ska se om jag kan fåköpa den isof skickar jag den direkt !

föresten öppnade jag kontakten på sladden & det sitter ett gäng små kretsar på den så risken att göra en sladd själv är nog körd tyvärr !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey annars kan du ta fram lödpennan hittade det här idag smiley4.gif

"Logo programming cable pin out,

From a LOGO! 24R a 230 should be the same.

Adapter I made works fine, No DONGGLE is used...

LOGO unit is upright:

starting upper left pin as #1 (not labelled using convention)opposite side is #6, key is on right side of connector.

1-TTL in Rx Serial

2-Gnd

3-5 volts

4-SDA for card

5-SCL for card

6-TTL out Tx Serial

You will need TTL<->RS232 converter (ie MAX202) powered by pin 3 of LOGO.

Baud rate is 9600, 8bit, even HEX char."

säg till om du tänker prova, är själv lite osäker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä det är inte mycket att hålla på & bråka om bättre att köpa en ,om jag inte får behålla den jag har så köper jag okså en kabel !

du niclas du skulle inte vilja ta ett kort på din enhet , jag har lite funderingar på hur man bäst ska bygga upp anslutningar och sånt , det blir nog en 12block stor central som finns att köpa lite överallt med dinskena & kopplingsplint färdigt tror jag !

vore bra med lite inspiration smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju Kajj som byggt min, han har satt de två enheterna i en liten IP67 Normkapsling med transparent lock. Sen är allt kopplat till ett gäng danska uttag medd tryckknapp. Den står långt inne i ett förråd just nu men jag ska knäppa ett par bilder så snart den är framgrävd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att det tagit sån tid med att hjälpa dig på traven men här kommer en funktion med att ha lampan kopplad med en timer i LOGO´n och en brytare för att stänga av lampan då timern sköter det hela. Denna brytare tänder även lampan då timern ej körs

Alltså 2 funktioner i en brytare

Sitter lite mer och se om man kan hitta någre fler skojiga funktioner. Några önskemål??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm wrang jag tänkte andvända min logo så här

Q1 = Actinic 1x30w 08.00-10.00 -21.00-22.00

Q2=T54x24W 10.00-21.00

Q3 = MH250W 12.00-16.00 "behöver nog en egen kanal eftersom den drar en del ström"

Q5=12V fläktar 08.00-22.00

och sedan kanske Q6-Q8 = växlande uttag med pumparkanske på 20-30 sec av 2-30 sec ?

så hade jag lite löst tänkt iaf .

heller har du några andra förslag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nja, jag vet inte om jag riktigt vågar svara på detta jag är själv en ren nybörjare som har setat och försökt att programera en STAMP i en dryg vecka, men jag kan jag kan ju berätta lite om mina planer som kanske kommer att funka.......

En stamp är en liten microdator med 16 in-utgångar och kan programeras med upp till ca 500 instruktioner. Den programeras med Pbasic som är ett hyfast enkelt programeringsspråk. (Har lekt med det i en vecka och det går hyfsat att göra lite småsaker) Det är mycket enkelt att programera funktionen av tryckknappar som styr utgångarna (som kommer att kopplas till olika reläer som i sin tur styr lampor, pumpar mm) Man kan lägga in olika räkningsfunktioner, man kan mäta tid, man kan kontrollera och läsa av pulserande signaler,

Framförallt är det enkelt att koppla in flera yttre tillbehör, servon (matning wave funktion) termometer, LCD-display, realtids klocka och givetvisska man ju styra allt med en fjärrkontroll... Ska bli intressant och se om man får detta spektakel att fungera...... det kommer ju att krävas en hel del arbete, men varför inte ha en hobby i hobbyn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...