Gå till innehåll

Na2CO3 till Balling?


judas

Rekommenderade inlägg

Du lär nog inte hitta någonstans där man blandar Na2CO3 med Na2HCO3 med varandra men däremot är det nog vad Stig säger angående Na2CO3 och NaHCO3.

MVH petimetern Lasse

Helt rätt Lasse. Jag som skrev fel igår kväll. Menade som du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan man göra. Kolla Saltvattensguiden´s Kemikaliehandbok för saltvattensakvarister.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19537

Ganska lik Marinakvariets, men mer lättläst.

Har räknat lite på Marinakvariets, SVG:s kemikaliehandboks & Fauna marins anvisningar. Förhållandena mellan kemikalierna skiljer sig lite. Kanske inte spelar så stor roll när man lyckas ställa in rätta doserna för stabila värden i sitt akvarium. Marinakvariets & Fauna marins förhållanden skilde sig minst. Jag kan ha räknat fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En dum fråga kanske:

Varför blandar man inte Na2CO3 tillsammans med Na2HCO3 i Balling metoden? När man gör en egen buffert rekommenderas ju en blandning av båda (och kanske även natriumborat) för att stabilisera pH.

MVH Johan

Jag tror balling utelämnat co3 för att slippa ph stegringen. Enbart hco3 blir mer ph-stabilt, o eftersom man ofta doserar ganska mkt o kontinuerligt över dygnet så skulle kanske en co3 innehållande lösning innebära alltför stora fluktuationer i ph:t.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ganska lik Marinakvariets, men mer lättläst.

Har räknat lite på Marinakvariets, SVG:s kemikaliehandboks & Fauna marins anvisningar. Förhållandena mellan kemikalierna skiljer sig lite. Kanske inte spelar så stor roll när man lyckas ställa in rätta doserna för stabila värden i sitt akvarium. Marinakvariets & Fauna marins förhållanden skilde sig minst. Jag kan ha räknat fel.

De skiljer sej nåt gram hit eller dit..helt riktigt..spelar ingen roll. men se upp beträffande magnesiumbiten..om du skall ha med den i balling så heter de balling plus, o de receptet finns ej med i handboken eller på fauna marines burk. Du hittar de på Fauna marines Tyska hemsida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid en dosering med enbart NaHCO3 kommer PH att gå mot ca 7,8 -8 (i saltvatten) på grund av karbonatbuffringssystemets innebygda förutsättningar. Jag tror det var Ingvar som skrev att för att få ett pH på stabila 8,3 så använder man ca 83 % NaHCO3 och 17 % Na2CO3.

MVH Lasse

PS Johan det var meningen att jag skulle ha en :) efter rödtexten - kan bara inte låta bli en sån poäng :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...