Gå till innehåll

Bubblande alger


Marcus S

Rekommenderade inlägg

Nu börjar jag bli så j*vla trött på mina alger. Efter att ha haft en enorm tillväxt av trådalger som nu har lagt sig har jag sedan ett tag tillbaka fått en hinna på stora delar av min revkeramik. Kalkalgtillväxten tycks också ha avtagit rejält eller till och med börjat försvinna. Bifogat finner ni bild. Någon som känner igen detta fenomen. Vet inte vad jag skall tro. Har följande värden:

NO3 ej mätbart

P04 ej mätbart

Ca ~ 420

Mg ~ 1200

Kh 9

Ph 8,3

Salthalt 1,025 (refraktometer)

Temp pendlar mellan 26 - 27,7 grader under dygnet.

Kör med kalkvatten, kalreaktor. Tillsätter strontium och lite jod, men det har jag precis börjat med.

Kör skummare dygnet runt + 2 x 39 W UVC. Vattenvolym 1300 l.

Kan det vara för låga näringsnivåer till och med?

post-910-14468914664432_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag säger inte att du har någon brist men om det skulle vara fallet så bör det vara kvävebrist. Det ser ut på "algen" som det skulle kunna vara någon typ av "bakteriealg" - cyano eller liknande. Nu kommer du få svar som säger precis tvärtom osv men om jag varit i din situation så skulle jag göra ett försök med lite nitrattillsättning under låt oss säga 4 veckor. Jag brukar göra en stamlösning av 41 gram kaliumnitrat i en 50 cl petflaska som jag sedan fyller upp till 500 gram med RO vatten. 2 ml av denna lösning höjer sedan 100 liter till 1 ppm nitrat. Jag skulle börjat med att tillsätta så mycket så du total sätter in koncentrationen 1 ppm i karet. Har du 1100 liter så innebär det 22 ml per dag. I värsta fall - om du inte har någon förbrukning eller denitrifikation så mäter du ca 28 ppm nitrat efer 14 dagar.

Som sagt var - så skulle jag göra för att testa - är inte alls säker på att det funkar och du kommer få helt andra råd också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har de värden som du mätt upp varit konstanta en längre tid eller förändrats nyligen.

Använder du osmos, är den gammal?

Värden har förändrats under ett par veckors tid. När jag hade trådalger så kunde jag mäta både fosfat, silikat samt nitrat. Jag bytte jonbytar filter till nytt medium (osmos helt ny när jag startade) samt körde igång med Fauna Marins ultra phos. Varefter mina värden på fostat och silikat sjunkigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att veta allt så skulle jag gissa på för mycket fosfat, även om du inte får utslag på fosfattestet. Annars hade inte det där växt och fotosyntiserat, fixar sitt kväve från luften antagligen.

Eftersom jag kör med Ultraphos (som jag glömde nämna i första inlägget) så tror jag inte det är några problem med fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger inte att du har någon brist men om det skulle vara fallet så bör det vara kvävebrist. Det ser ut på "algen" som det skulle kunna vara någon typ av "bakteriealg" - cyano eller liknande. Nu kommer du få svar som säger precis tvärtom osv men om jag varit i din situation så skulle jag göra ett försök med lite nitrattillsättning under låt oss säga 4 veckor. Jag brukar göra en stamlösning av 41 gram kaliumnitrat i en 50 cl petflaska som jag sedan fyller upp till 500 gram med RO vatten. 2 ml av denna lösning höjer sedan 100 liter till 1 ppm nitrat. Jag skulle börjat med att tillsätta så mycket så du total sätter in koncentrationen 1 ppm i karet. Har du 1100 liter så innebär det 22 ml per dag. I värsta fall - om du inte har någon förbrukning eller denitrifikation så mäter du ca 28 ppm nitrat efer 14 dagar.

Som sagt var - så skulle jag göra för att testa - är inte alls säker på att det funkar och du kommer få helt andra råd också.

MVH Lasse

Jo, jag har funderat en del kring detta och läst lite andra inlägg om denna diskussion. Kan ju vara värt att testa ett tag. Vart köper jag kaliumnitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I värsta fall - om du inte har någon förbrukning eller denitrifikation så mäter du ca 28 ppm nitrat efer 14 dagar.

MVH Lasse

Intressant, i takt med att du fått ner värderna på fosfat och nitrat så har de här skit algerna kommit. Jag har massor av fosfat och nitrat, men inte en enda skit alg. Kanske skall lära mig leva med det?

Varför inte prova Lasse's idé, det värsta som kan hända är att du får ett förhöjt värde av nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick tipset att stänga av skummaren under en tid för att bli av med cyano. Gissningsvis ger det samma effekt som Lasses KNO3-dosering.

Det tog 5-6 veckor men cyanon gav iallafall upp till slut.

.

Också intressant lösning. Som du säger, ger troligtvis samma effekt som Lasses, dvs att höja nitrat halten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, i takt med att du fått ner värderna på fosfat och nitrat så har de här skit algerna kommit. Jag har massor av fosfat och nitrat, men inte en enda skit alg. Kanske skall lära mig leva med det?

Varför inte prova Lasse's idé, det värsta som kan hända är att du får ett förhöjt värde av nitrat.

Japp, den slutsatsen kan vi nog dra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag bli så j*vla trött på mina alger. Efter att ha haft en enorm tillväxt av trådalger som nu har lagt sig har jag sedan ett tag tillbaka fått en hinna på stora delar av min revkeramik. Kalkalgtillväxten tycks också ha avtagit rejält eller till och med börjat försvinna. Bifogat finner ni två bilder. Någon som känner igen detta fenomen. Vet inte vad jag skall tro. Har följande värden:

NO3 ej mätbart

P04 ej mätbart

Ca ~ 420

Mg ~ 1200

Kh 9

Ph 8,3

Salthalt 1,025 (refraktometer)

Temp pendlar mellan 26 - 27,7 grader under dygnet.

Kör med kalkvatten, kalreaktor. Tillsätter strontium och lite jod, men det har jag precis börjat med.

Kör skummare dygnet runt + 2 x 39 W UVC. Vattenvolym 1300 l.

Kan det vara för låga näringsnivåer till och med?

Tror de är cyano. Finns inget 100% recept på de...o även om jag inte riktigt tror på nitratdoseringsspåret, skulle jag i en desperat sitatuation om jag testat allt, prov de försiktigt. Fosfatöverskott är de säkert inte..du har ju fosfatfilter, o mäter noll i fosfat.

Cyano är ju nära släkt med bakterierna, som du säkert vet...jag har en teori att cyano kan uppstå vid obalans i bakteriefloran. Skulle därför doserat med tex korallenzuchts bakterilösning, innan nitratspåret. kanske ska du också säkerställa att dina tester är ok, o kolla med nån mer test, så du verkligen mäter rätt. Dina värden är ju "perfekta"..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror de är cyano. Finns inget 100% recept på de...o även om jag inte riktigt tror på nitratdoseringsspåret, skulle jag i en desperat sitatuation om jag testat allt, prov de försiktigt. Fosfatöverskott är de säkert inte..du har ju fosfatfilter, o mäter noll i fosfat.

Cyano är ju nära släkt med bakterierna, som du säkert vet...jag har en teori att cyano kan uppstå vid obalans i bakteriefloran. Skulle därför doserat med tex korallenzuchts bakterilösning, innan nitratspåret. kanske ska du också säkerställa att dina tester är ok, o kolla med nån mer test, så du verkligen mäter rätt. Dina värden är ju "perfekta"..

Jag är tveksam på detta då jag även tillsatt Fauna Marins bakterie ampuller senast för tre veckor sedan och har även gjort detta under vis tid. Kanske det inte finns någon mat för bakterierna?

Visst kan man ju dubbelkolla testerna. Kör med nyinköpta Saliferts dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas & Marcus: ni gör misstaget att stirra er blinda på enbart det faktum att det ligger en påse med en fosfatremover någonstans. So what att det ligger en strumpa med removern i sumpen? Om jag förstått rätt så hade du trådalger innan - var det också trots removern? Alger och cyano har närhetsfördelen till fosfatkällan, och källor kan vara läckande levande sten/revkeramik/sandbotten m.m. En remover har inte den fördelen till fosfatproducenten, utan tvingas ta endast den vattenkolumnburna fosfat som inte redan tagits upp av andra fosfatupptagare (cyano, alger).

Att sedan Lasse m.fl. kan hävda att fosfaten som läcker från dessa källor är så lite så lite tror jag inte på. :) Det läcker ut tillräckligt för att hålla alger och cyano igång, det räcker för mig som ett högst synligt bevis på signifikant läckage. Enbart nitrattillsatsen skulle inte jag prova. Hade jag varit i dina kläder så skulle jag dosera lite nitrat men samtidigt börja med vodka, ställa skummaren på våtskummning och se över cirkulationen i karet. Keramiken kommer troligen att läcka ett tag, hur länge vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

se över cirkulationen i karet. Keramiken kommer troligen att läcka ett tag, hur länge vet jag inte.

Som cirkulation har jag 4 x 12000 liters Streames + 2 deltec 8050S (en som closeloop och den andra som sumpretur pump) så cirkulationen tror jag inte det är något fel på.

Skulle isåfall vara revkeramicen som läcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du kan ta det lite lugnt och avvakta! Karet är ju ganska nytt och kan vara lite svängigt under första året. Jag har hört att keramiken kan läcka lite så det kommer nog att ge med sig.

Det är mycket info om att göra si eller så som flyger runt just nu på forumet! Välj ditt sätt att sköta karet och håll dig till det! Tänk på att tålamod mäts inte i dagar och veckor utan månader och år!! När karet kommer i ballans så kommer det att bli kalasbra.

Så fortsätt att städa och håll rent byt vatten osv, dvs regelbundna rutiner det är oftast nyckeln till framgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas & Marcus: ni gör misstaget att stirra er blinda på enbart det faktum att det ligger en påse med en fosfatremover någonstans. So what att det ligger en strumpa med removern i sumpen? Om jag förstått rätt så hade du trådalger innan - var det också trots removern? Alger och cyano har närhetsfördelen till fosfatkällan, och källor kan vara läckande levande sten/revkeramik/sandbotten m.m. En remover har inte den fördelen till fosfatproducenten, utan tvingas ta endast den vattenkolumnburna fosfat som inte redan tagits upp av andra fosfatupptagare (cyano, alger).

Att sedan Lasse m.fl. kan hävda att fosfaten som läcker från dessa källor är så lite så lite tror jag inte på. :) Det läcker ut tillräckligt för att hålla alger och cyano igång, det räcker för mig som ett högst synligt bevis på signifikant läckage. Enbart nitrattillsatsen skulle inte jag prova. Hade jag varit i dina kläder så skulle jag dosera lite nitrat men samtidigt börja med vodka, ställa skummaren på våtskummning och se över cirkulationen i karet. Keramiken kommer troligen att läcka ett tag, hur länge vet jag inte.

hej patrik...nu skall vi kanske inte gå OT men vill ända bara kort kommentera de du skriver. Du nämner närhetsfördel...jag tror inte detta begrepp existerar..där tror jag du gör ett tankefel..vattenkolumnen kan nog betraktas som en helhet Patrik. Släpps de ut fosfat som du säger tex från sand eller sten, eller från matning...så är de inte så att de finns nån sorts geografisk turordning så att tex cyano skulle få första tjing på fosfaten. Du kan nog betrakta de som ett system, där de finns lika mkt fosfat i hela vattenkolumnen, o fosfatremovern har alltså lika mkt första tjing som något annat. Är de lågt fosfat så är de, även för algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du kan ta det lite lugnt och avvakta! Karet är ju ganska nytt och kan vara lite svängigt under första året. Jag har hört att keramiken kan läcka lite så det kommer nog att ge med sig.

Det är mycket info om att göra si eller så som flyger runt just nu på forumet! Välj ditt sätt att sköta karet och håll dig till det! Tänk på att tålamod mäts inte i dagar och veckor utan månader och år!! När karet kommer i ballans så kommer det att bli kalasbra.

Så fortsätt att städa och håll rent byt vatten osv, dvs regelbundna rutiner det är oftast nyckeln till framgång.

trådskakapen har här ett stort problem...ett akvarium är ett slutet system, o långt ifrån alltid så löser sej saker av sej självt just för att det är ett slutet, och trots allt ett konstlat system. Jag har stor förståelse för att trådskaparen vill göra nåt åt detta, så jag är inte så säker på att du bara skall vänta o se på...de kan gå åt precis vilket håll som helst. Du bör definitivt gripa in i den mån du kan. det är trots allt ett akvarium..inte ett riktigt korallrev. Råden skiftar som du märker, de viktiga tror jag är att du tar ett råd i taget, o inte alla på en gång. jag tror den bästa metoden är om du kan hitta ett djur som äter upp algerna...har du tillräckligt med sniglar??Ofta bra att ha lite olika arter, som äter olika alger. Nassarus är kanonbra...har en snabel som gör att dom kommer åt överallt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej patrik...nu skall vi kanske inte gå OT men vill ända bara kort kommentera de du skriver. Du nämner närhetsfördel...jag tror inte detta begrepp existerar..där tror jag du gör ett tankefel..vattenkolumnen kan nog betraktas som en helhet Patrik. Släpps de ut fosfat som du säger tex från sand eller sten, eller från matning...så är de inte så att de finns nån sorts geografisk turordning så att tex cyano skulle få första tjing på fosfaten. Du kan nog betrakta de som ett system, där de finns lika mkt fosfat i hela vattenkolumnen, o fosfatremovern har alltså lika mkt första tjing som något annat. Är de lågt fosfat så är de, även för algerna.

Här har vi olika uppfattningar, Jonas. Tänk så här. Vi sitter i en hyfsad stod biosalong, du och jag, tätt intill varandra, längst bort på den allra bakersta bänken. icon10.gif Det finns ett luftuttag/luftkonditionering längst fram vid bioduken. Plötsligt fiser jag, riktigt ordentligt. Blir du omedelbart hjälpt av luftkonditioneringen längst fram? Eller har "luktskadan" redan skett? Tänk då istället på mig som ett sandbotten/ruttnande levande sten, på dig som cyano, och på luftkonditioneringen längst fram som fosfatremovern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har vi olika uppfattningar, Jonas. Tänk så här. Vi sitter i en hyfsad stod biosalong, du och jag, tätt intill varandra, längst bort på den allra bakersta bänken. ;)icon10.gif Det finns ett luftuttag/luftkonditionering längst fram vid bioduken. Plötsligt fiser jag, riktigt ordentligt. Blir du omedelbart hjälpt av luftkonditioneringen längst fram? Eller har "luktskadan" redan skett? Tänk då istället på mig som ett sandbotten/ruttnande levande sten, på dig som cyano, och på luftkonditioneringen längst fram som fosfatremovern.

men det är de som är grejen patrik...en välcirkulerad vattenkolumn kan inte jämföras med ett luftrum. Du har samma värden i ditt vatten oavsett VAR i akvariet du mäter. De finns inga vägar i vattnet som gör att en viss organism får första tjing. Du trasslar nog in dej mkt nu i teoretiska resonemang. Har du mkt lågt fosfat i vattnet så har du..o de gäller alla organismer i akvariet, oavsett var dom befinner sej. Du kan säkert få algväxt ändå..men de beror inte på överskott av fosfat isåfall. Allt behöver inte vara så invecklat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...