Gå till innehåll

Bubblande alger


Marcus S

Rekommenderade inlägg

Nu har jag tesat att tillsätta KNO3 i 5 dagar. Tillsatt 20 ml/dag. Av någon jäkla anledning så har mina slemalger bara blivit värre. Märkte snabb skillnad då även några av mina koraller blev täckta med mattan. Har även följt värdena av Nitrat varje dag och inte kunnat märka någon höjning alls i vattnet fast att jag tillsatt.

Börjar bli bekymmrad........har absolut inge aning om vad jag skall göra nu......vet att många tycker vänta.

Inte vågar jag forsätta tillsätta KNO3?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har fått minskad cyano genom nitrattillsats. Den första tiden gick nitratvärdet ned till noll på en dag men nu har jag samlat ihop ett rejält nitratvärde. (~10 mg/L)

Jag har slutat tillsätta nitrat och väntar på att värdet skall gå ned mot noll igen.

Cyanon då? I början märktes ingen skillnad alls men efter någon vecka började den klumpa ihop sig till mindre och tjockare täcken. Ibland flöt de upp och skummades bort. Men många är kvar ännu. Men där jag rivit runt med tandborste har de inte kommit tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi läser precis motsatta erfarenheter beträffande nitrat o cyano...kan de va så att cyano inte alls har så mkt med nitrat att göra, då effekten inte är 100% åt något håll...

Vi vet ju att cyanon självt struntar i nitrat eller inte...de fixar ju sitt kväve ändå genom luften...därför är nitratspåret helt berodende av att tillsättning av nitrat påverkar andra alger o organismer/bakterier så mkt att de blir en konkurens mot cyanon. men då måste de ju finnas förutsättningar för att dessa utkonkurerande organismerna verkligen finns o trivs...o där kanske de inte räcker med att bara ha ett visst nitratvärde?! Bakteriefloran tror jag spelar en stor roll, o om den är fel o därmed ej kan konkurera ut cyanon, så hjälper de nog inte att tillsätta nitrat.

Detta knyter an till de jag hela tiden trott...att nitratdosering ingalunda är någon universallösning på cyanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två effekter.

Den ena är cyanon klumpar ihop sig till tjockare och mindre täcken som ibland flyter upp på grund av syrebubblor. Och är lättare att ta bort med tandborsten.

Den andra är att där jag rensat från cyano återkommer den inte så lätt.

Det tror jag beror på att andra alger konkurrerar bättre om näringen (utom nitrat som är i överskott) och att de i en del fall koloniserat ytan där cyano växte förut.

Men jag har kirurger som ser till att grönalgerna inte tar över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två effekter.

Den ena är cyanon klumpar ihop sig till tjockare och mindre täcken som ibland flyter upp på grund av syrebubblor. Och är lättare att ta bort med tandborsten.

Den andra är att där jag rensat från cyano återkommer den inte så lätt.

Det tror jag beror på att andra alger konkurrerar bättre om näringen (utom nitrat som är i överskott) och att de i en del fall koloniserat ytan där cyano växte förut.

Men jag har kirurger som ser till att grönalgerna inte tar över.

ja..konkurens är säkert vad de handlar om...frågan är väl bara att gynna rätt organismer som kan konkuerar ut cyanon...ibland lyckas man , ibland inte....tror att andra bakterier/mikroorganismer kan ha stor betydlese också i att konkurerar ut cyanon, inte bara högre alger...

de som talar emot de är dock att kraftig tillsättning av bakterier, som ju sker i zeovit, inte är ett 100% igt recept att slippa cyano..men där kanske man å andra sidan tillsätter för mkt bakterier!!...de kanske inte blir en proportionelig flora om man kör zerovit för hårt...måste ju vara snudd på omöjligt at veta exakt var man skall stoppa sin dosering..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag gjord jag en kontroll mätning av Kisel (Si) i mitt akvarie vatten och osmos vatten.

Grund info: Jag kör med en "ny" osmos anläggning (ny sedan starten för 9 mån). Efter den ligger en Aqua Care silikat filter. Filtermediet har jag bytt en gång sedan starten.

Det lustiga är att jag kan idag mäta Si i akvariet ~ 0,03 ppm, Si i osmos före jonbytar filter ~ 0,03 ppm, Si i osmos efter jonbytar filter = något mindre än 0,03 ppm.

Gör jonbytar filtern något nytta undrar man ju då? Vad vill jag då komma till, jo så klar tillbaka till mina älskade cyano. Kan det kanske vara så att det är silikatet som triggar dem i mitt fall......som ni förstår så försöker jag hitta syndabockar.´

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...