Magnus Postat 8 november 2007 Postat 8 november 2007 På söndag bär det iväg igen! Dreggelresa mot Tyskland och Holland! Bland annat blir det www.korallenfarm.de och De Jong!Kul att kolla in en av de aktiva korallfarmarna i Tyskland och "Joe" är dessutom mycket aktiv på de tyska forumen.Kommer med bilder och nya intryck här på giuden när vi kommer hem! Citera
Janne Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Nu blir man lite avis, du ska väl inte bara dregla? Jag har tittat på Korallenfarm förut och de har ganska bra priser. Storleken är väl därefter, men för mig gör det detsamma. Det som är värre är väl att de som man vill ha oftast inte finns att tillgå, vi får väl hoppas på att det inte är så när ni kommer ner./Janne Citera
Magnus Postat 9 november 2007 Författare Postat 9 november 2007 Nu blir man lite avis, du ska väl inte bara dregla? Jag har tittat på Korallenfarm förut och de har ganska bra priser. Storleken är väl därefter, men för mig gör det detsamma. Det som är värre är väl att de som man vill ha oftast inte finns att tillgå, vi får väl hoppas på att det inte är så när ni kommer ner./JanneMan betalar efter storlek hos Joachim! Vi kommer garanterat hem med en hel del godis även om en del kan vara tillfälligt slut!Fast det är egentligen besöket i sig som är intressant. Joachim är otroligt kunnig och blir en god representant för den tyska "Bernd Mohr-style-metoden"... Det blir mycket snack där hoppas jag! Citera
Lasse Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Bernd Mohr-style-metodenEn förklaring tack på vad det innebär - vill bara veta för jag har ingen aning.MVH Lasse Citera
stigigemla Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Berndt Mohr är en Tysk saltikon. Han var bland annat först med T5 rören.Och hade ett otroligt vinkelkar ungefär på två + tre meter ungefär 60 högt och litet djupare.Massor av helt fantastiska koraller. Citera
Christer T Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Berndt Mohr är en Tysk saltikon. Han var bland annat först med T5 rören.Och hade ett otroligt vinkelkar ungefär på två + tre meter ungefär 60 högt och litet djupare.Massor av helt fantastiska koraller.Vad innebär hans metod? Citera
stigigemla Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Läs här: http://archiv.korallenriff.de/Mohr/ Det finns betydligt mer om man söker vidare. Citera
Magnus Postat 10 november 2007 Författare Postat 10 november 2007 En förklaring tack på vad det innebär - vill bara veta för jag har ingen aning.MVH LasseHan hävdade bla att SPS fungerade bäst med minst 10 mg/l i nitrat... och med max 0,03mg/l fosfat... (har jag för mig) Han doserade kaliumnitrat för att hålla dessa värden konstanta.Joachim tror jag "fegar" lite med 5 mg/l nitrat... Citera
ramq Postat 10 november 2007 Postat 10 november 2007 Mycket intressant!Men några påstår ju även att koraller blir bruna av för mycket nitrater...(Börjar bli off-topic - ber om ursäkt) Citera
Magnus Postat 10 november 2007 Författare Postat 10 november 2007 Mycket intressant!Men några påstår ju även att koraller blir bruna av för mycket nitrater...(Börjar bli off-topic - ber om ursäkt)Jodå... men jag tror länken till Berndts akvarium talar för sig själv... Citera
jockeman Postat 11 november 2007 Postat 11 november 2007 Speciellt om man kollar på "Fotos (Dez. 04)" knappast några bruna koraller där Citera
PatriksS Postat 12 november 2007 Postat 12 november 2007 Kanske OT, men hur fick han (Bernd) vattnet så klart? Är det bara inför fotograferingen han körde med någon slags mikronfilter, eller är det alltid så här? Citera
Magnus Postat 15 november 2007 Författare Postat 15 november 2007 Kanske OT, men hur fick han (Bernd) vattnet så klart? Är det bara inför fotograferingen han körde med någon slags mikronfilter, eller är det alltid så här?De där gubbarna brukar köra ozon lite då och då för att få vattnet klart! Citera
Magnus Postat 15 november 2007 Författare Postat 15 november 2007 Här är lite första bilder... Kommer med mer bilder och info senare!och det blev någon extra korall med hem om det är någon som vill fylla upp baljan lite... Citera
Hultis Postat 15 november 2007 Postat 15 november 2007 ser ut som godis och är godis för ögat väntar med spänning på resten av bilderna! Citera
Freddi Postat 15 november 2007 Postat 15 november 2007 Fina bilder !!Ser ut att ha varit en givande resa.Hade varit trevligt med nån korall men tyvärr så bor man i fel ände av landet (Skåne) som vanligt när det finns något intressant. Citera
mekl Postat 15 november 2007 Postat 15 november 2007 Fina grejor Magnus! Verkar varit lyckad tripp!Definitivt intresserad av några exemplar eller fraggar!/Mattias Citera
Magnus Postat 20 november 2007 Författare Postat 20 november 2007 Här kommer lite mer bilder och annat från vår resa. På två dagar i trakterna runt Dortmund han vi med att besöka ett antal större zoobutiker, http://www.welke.de/, http://www.koelle-zoo.de/, http://www.zajac.de/. ZooZajac som kallar sig världens största zoohandel var en upplevelse i sig, som en gigantisk djurpark där man kunde köpa vilket djur som helst. De andra varuhuset var också väl värda ett besök även om det inte var några superperfekta butiker vad gäller saltvatten. Citera
Magnus Postat 20 november 2007 Författare Postat 20 november 2007 En halvdag tillbringade vi på grossistföretaget De Jong Marinlife, http://www.dejongmarinelife.nl/. (bilder finns i efterföljande inlägg)Kul och mycket fräscht ställe med många sällsynta arter inne även om det var lite utplockat den dagen vi var där. Mycket trevlig och kunnig personal och man kunde gå runt i lokalerna i timmar och bara njuta. Superkul!Som någon påpekat tidigare har de kört igång med zeovith-systemet i sina burkar. Tyvärr var inte SPS-tanken någon bra reklam för de produkterna då ca en tredjedel av SPS-korallerna led av långt gången RTN och övriga koraller såg riktigt tråkiga och blekta ut. Trist syn och det drog tyvärr ner det annars mycket seriösa intrycket. Förhoppningsvis var det bara en dålig sändning. Citera
crille Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 fin anläggning där,jag var där för en månad sen,då såg korallerna bra ut, hoppas oxå det var en dålig sändning. Citera
Laggeman Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Clownfisken i Danmark har också varit där(De Jong Marinlife) på senaste och hämtat en hel del djur och tror det var 600 koraller eller nåt sånt, till deras butisk födelsedag nångång framöver. Citera
Magnus Postat 20 november 2007 Författare Postat 20 november 2007 Å bilder... fungerade inte... Citera
Magnus Postat 20 november 2007 Författare Postat 20 november 2007 Vi besökte även Joes korallenfarm, http://korallenfarm.de/. Mycket kul korallodling med en trevlig prick som heter Joachim som ”korallfarmare”. Har blev det himmelriket för en ”SPS-nörd” som mig (se bilder i nästa inlägg). Dessutom fick vi även en större dos av tyskt korallskvaller bla om andra korallodlare, Bernd Mohr och Thomas Pohl på Korallenzucht.Intressantast var att se och höra Joachims akvariefilosofi, så enkelt (low-tech) som möjligt. Han hade i princip ingen teknik. En biffig kalkreaktor, T5 ljus (men ingen gigantisk mängd ljus), lite halvtaskig cirkulation och i princip 0 skumning. Det enda speciella var väl en ozonator som han körde för att hålla vattnet borta från gulfärgning. Skapligt lågt fosfat och lite nitrat. Enkelt och effektivt och korallerna var verkligen grymma!Vi avslutade den dagen med ett blixtbesök på en lokal grossistfirma samt hembesök hos några akvarister (se de tidigare bilderna). Även dessa akvarister hade grymma koraller med superfärger i sina low-techburkar. Samma upplägg som Joachim med lite fosfat och en hel del nitrat. Mycket intressant!En superresa helt enkelt som tar tid att smälta! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.