Gå till innehåll

Min flavences dog idag. =(


Moose

Rekommenderade inlägg

Har haft problem med min flavecens ett par dagar, den har varit skygg och matvägrat.

Innan så var den rena nicke nyfiken, alltid framme o hälsade på alla, åt o var allmänt belåten.

Men så idag hittade jag den död, precis som jag befarade att jag skulle få göra.

Jag har haft den i ca 7 månader.

Alla mina andra fiskar mår prima o äter som attans.

Så någon som har ngt tipps på denna hastiga död?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft problem med min flavecens ett par dagar, den har varit skygg och matvägrat.

Innan så var den rena nicke nyfiken, alltid framme o hälsade på alla, åt o var allmänt belåten.

Men så idag hittade jag den död, precis som jag befarade att jag skulle få göra.

Jag har haft den i ca 7 månader.

Alla mina andra fiskar mår prima o äter som attans.

Så någon som har ngt tipps på denna hastiga död?

tråkigt...:(

Hade samma ganska plötsliga dödsfall för många år sen...obducerade fisken, o fann att dödsorsaken var ILEUS..dvs mekaniskt stopp i tarmen...vilket jag tror i kirurgernas fall är orsakat av för lite alger, eller kanske för ensidig kost över huvudtaget.

Jag kan spela på begravningen om du vill (ursäkta galghumorn...:))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man utgår ifrån de olika muntyper fiskarna har, så ser ju hepatusens beydligen kraftigare ut än tex. flavencesens. Om det bara är en utseende fråga eller om det faktiskt har med kosten att göra är ngt jag undrar.

Hepatusen ser ju ut att kunna ta betydligt hårdare/tuffare mat än zebrasoma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en hepatus, men den behöver väl inte så mycket alger, har jag för mig?

Alla kirurger behöver som du nog vet mkt alger, men är de nån kirurg som är lite mindre kräsen o dessutom är lite sämre på att gå o beta alger, så är de just hepatusen. Jag tror inte den är lika känslig som tex zebrazomaarterna för algfattig kost. Blandätare skulle jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blev jag nojig - jag matar med Ocean Nutrition formula 2 marine pellets (innehåller ju en del alger, tänkte det skulle räcka) + samt mysis, lite artemia då och då. Jag kanske borde fylla på med lite nori också.

för hepatusens del behöver diu inte de...men om man tex har en nasp, måste man ge den brunalger, annars dör den ovillkorligt inom ett halvår. Zebrazoma inte riktigt så kräsen som nason, men inte ovanligt att dessa dör inom en lite längre tidsperiod om dom får för lite alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...