Gå till innehåll

ZEOvit vs Ultralith-metoden


ramq

Rekommenderade inlägg

Sjäv är man självklart nyfiken på skillnaden mellan dessa och jag gjorde lite efterforskning. Tycker själv att följande inlägg från Ultimatereef.com verkar beskriva det rätt bra:

There are paralells and differences between the two systems that maybe helpful to describe:

Paralels:

  • Basic system: Both use zeolites, regular bacterial inoculations, bacteria food, and a carbon source.
  • Beacuase the massive bac populations in both systems are so effective at consuming nutients, the bacs consume a large quantity of potassium - which if not repleished will result in stunted growth and fading colors in some sps. ZEOvit used a product call K ballance to replenish losses, and FM has Ultra Organics, which contains other elements too.
  • Both systems use Amino Acids as part of the alternative feeding strategy in a nutrient limited environment.
  • Both ranges have various media other than zeolites for use in reactors.

Differences:

  • ZEOvit has a wide range of separate elements that are used to tweak coloration in SPS:
  • FM: Has a wide range of food available suitable for specific and distinct animal feeding groups.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med båda och kan säga så här. Båda systemen lyckades få ner näringshalterna. Men jag gillar personligen ZEOvit systemet mycket bättre. Då jag tycker det är lättare, både genom bra anvisningar i ZEOvit guiden och med hjälp av forumet zeovit.com. Sen fick jag inte fram några "bra" färgen med Ultralith men får fram kanon färger med ZEOvit.

Detta är mina erfarenheter. Finns de som lyckas jätte bra med båda systemen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Beacuase the massive bac populations in both systems are so effective at consuming nutients, the bacs consume a large quantity of potassium - which if not repleished will result in stunted growth and fading colors in some sps. ZEOvit used a product call K ballance to replenish losses, and FM has Ultra Organics, which contains other elements too."

Borde detta inte även påverka vodkametoden så man bör tillsätta typ Ultra organics för att kompensera för bakteriernas ätande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Beacuase the massive bac populations in both systems are so effective at consuming nutients, the bacs consume a large quantity of potassium - which if not repleished will result in stunted growth and fading colors in some sps. ZEOvit used a product call K ballance to replenish losses, and FM has Ultra Organics, which contains other elements too."

Borde detta inte även påverka vodkametoden så man bör tillsätta typ Ultra organics för att kompensera för bakteriernas ätande?

Kanske men observera att Ultra organic innehåller ytterliggare kolkälla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att ösa på med en ny tråd hänger jag på den jag själv startade tidigare med åtminstonde en relaterande fråga: zeolit-reaktorer

Någon som läst, hört eller provat lite olika modeller och kan uttala sig om bu eller bä?

Grotech har ju sin ZF110 som även K-Z premierar, förutom sin egen som är otroligt mycket billigare. FaunaMarin har sin egen reaktor dom omnämner i sin ultralith-metod, men också dom rekommenderar Grotech. I~Aquatics reaktor kostar klöver men verkar vara lite lyxförpackning.

Prismässigt kan man väl säga att K-Z ligger riktigt bra till och näst därefter kommer Grotech. (FaunaMarins verkar mest lik Grotech, dock en aning dyrare, så jag räknar inte med den.)

Är det värt merkostnaden för en Grotech? Bu eller bä för K-Zs egen (billiga) reaktor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Jag kan bara säga bä till FaunaMarins reaktor.

Om du vill att jag ska utväckla mig så är det svårt att "skaka" stenen, de de fastnar mellan plattan dom ligger på och själva reaktor om du fattar :) Sen va den lite väl lätt att dra sönder.

Om jag vore du skulle jag skaffa en som har två kammare vilket gör att stenen ej fastnar och det blir lätt att pumpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta reaktorer är ju uppbyggda på samma sätt, jag har använt både FM och Grotech - och förr eller senare så packas filtermedian nere i reaktorn och det blir svårare att pumpa.

Å andra sidan ska man ju byte 25% i månaden, om man då vänder man reaktorn och tömmer ut median, så löser problemet sig själv.

Det jag skulle vilja se är en "självpumpande" version.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt köpa kz reaktor, men efter att sett och kännt på den i butik så ändrade jag mig, den känns jätteplastig och "skör", så jag tror att det är väldigt lätt hänt att ha sönder en sådan.

Istället köpte jag en iaqatic, inte kört igång den ännu, men den känns jävligt rejäl och genomtänkt.

har som cheezy säger "två kammare", den har också ett "hål" med ventil för tillsatts av preparat + att zeoviten inte blir torr om pumpen till reaktor stannar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är på det klara att Rolls-Roycen i gänget är I~Aquatics reaktor, men tyvärr spräcker den budgeten. Det låter helt klart som att det är Grotech som blir valet så får vi se hur det går.

FMs reaktor har jag varit lite småskeptisk till och K-Z egen såg som ni säger "plastig" ut på bilderna.

Tack för er input!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...