Gå till innehåll

Biologisk stridsföring i karet


Karin B

Rekommenderade inlägg

Under tre timmar har alla fiskar dött i karet med undantag av två clowner. I em rotade jag runt lite med följd att några koraller började att slemma.Det åkte sen omkring ett tag och jag undrar om fiskar kan dö av det.Det är väl någon sorts nässelgift.Jag hade aldrig kommit på tanken om det inte var för att clownerna fortfarande lever.Dom tål ju sånt.Inga ryggradslösa djur verkar ha påverkats.

Är jag helt ute och cyklar eller kan detta ha hänt?

Mvh Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen sand (eller "smuts" heller för den delen) på botten.10.000l/t pumpar jag runt i ett 375l kar.Det här hände så fort,på bara några timmar,så jag tvivlar starkt på att mina tester kommer att visa något avvikande.Clownerna lever fortfarande och jag hittade precis en Hepatus som lever också.

Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen sand (eller "smuts" heller för den delen) på botten.10.000l/t pumpar jag runt i ett 375l kar.Det här hände så fort,på bara några timmar,så jag tvivlar starkt på att mina tester kommer att visa något avvikande.Clownerna lever fortfarande och jag hittade precis en Hepatus som lever också.

Karin

Ok...

Och inga anemoner eller sjögurkor som dött/ blivit "choppade" av en stream heller?

Som Manne rekommenderar pyttsa i/byt kol om du inte redan gjort det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slängde i kol direkt massdöden började.Jag har varken anemoner eller sjögurkor.Vattnet luktar inte illa. Vad det än är som har hänt i/med vattnet så tycker jag att räkorna och sniglarna och dyl. borde ha strykit med först.

Mitt kar har alltid varit stabilt.Jag förstår inte vad som har hänt.

Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hepatusen strök med i går kväll också.Clownerna är dom enda överlevande fiskarna och dom mår bra och uppför sig som vanligt.Lasse,det var några acroporor som slemmade av sig.

Det är inte omöjligt att jag hade något på händerna. Jag tvättar ofta händerna,använder handkräm,parfym,nagellack,ringar,armband m.m. Även om jag alltid sköljer av händerna innan jag stoppar dom i karet så ligger den förklaringen närmast till hands.

Det är ändå konstigt att bara fiskarna har dött.Alla ryggradslösa djur är ju mycket känsligare när det gäller gifter eller var det nu var.Jag har även kollat nitrit,nitrat och fosfat,och det visar noll.

Jag är väldigt tacksam för alla svar jag har fått.Tack Jaken för ditt pm.

Jag kör med kol ett tag sen åker jag ner till Bengan och shoppar loss.

Mvh Karin

Ps. Vet inte om det har något samband men jag hade lite gröna trådalger.Imorse när jag vaknade hadde dom blivit grå.Det såg ut som damm. Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...