Gå till innehåll

Råd från balling himself ang NaCl fritt salt


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Möjligen har jag haft otur, men jag har inte lyckats särskilt bra med att hitta ett bra NaCl fritt salt. Den första burken från Preis, var omvandlad till cement..den andra från Triton, Fauna marine, ser kletig o gulaktig ut, o hur jag än blandar så blir där ett sediment på botten, o efter ngr dar, nån sorts utfällning. Därför har min jakt fortsatt att hitta et riktigt bra NaCl fritt salt. Tropic marine har 2 olika NaCl fria salter, o på hemisidan är infon bristfällig rörande vilket som passar bäst till balling.

De två salterna är:

1)Pro special mineral

och

2)Remineral marine

de första är tänkt till balling, då de är en balanserad halt av allt som skall ingå...medans nummer 2 är ett NaCl fritt salt med mer karbonater än Calcium, o därmed ej balanserat, o mer lämpat för sötvattensakvaristik när man vill höja hårdheten på sitt osmosvatten.

Jag fick ett mail från balling himself!! med denna förklaring...så de känns ju förtroendeingivande.

För kännedom

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte tilllägga något själv, då jag inte kan ett skvatt om balling och inte kommer köra den metoden själv.

Men jag tycker att det är bra att du "forskar" och tar reda på så mycket om denna metod och delar med dig till andra medlemmar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de första är tänkt till balling, då de är en balanserad halt av allt som skall ingå...medans nummer 2 är ett NaCl fritt salt med mer karbonater än Calcium, o därmed ej balanserat, o mer lämpat för sötvattensakvaristik när man vill höja hårdheten på sitt osmosvatten.

Jag fick ett mail från balling himself!! med denna förklaring...så de känns ju förtroendeingivande.

F'låt ifall jag har huvudet under armen ikväll, men visst är det det blåmarkerade du fick som svar från herr Balling?

Då vet jag vad jag ska undvika när det blir dags för Balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill slå ett slag för hur viktigt jag tror det är att välja ett Naclfritt salt som är lika fullvärdigt som våran huvudsaltblandning minus NaCl.

Ett icke fullvärdigt mineralsalt, tex nacl fritt salt anpassat för ciklider etc, kanske vara orsaken till en del ballingkrascher ??????...jag tror det är A o O att vi är lika noga med att de NaClfria saltet håller samma halter av spårelement, ca, Kh, Mg mm, som vårt huvudsalt...

för de som händer med balling på sikt, om vi inte byter väldigt mkt vatten o ofta, är att den sammansättning vi har på vårt salt i vårt kar efter ett tag närmar sej de natriumkloridfria saltets sammansättning plus NaCl....

Tropic marine har som sagt insett detta, o jag har nu fått de salt jag ovan pratat om. Skall alltså vara identiskt med deras finare "huvudsalter" minus NaCl. Löser sej förresten bättre o innehåller inte så mkt vatten som en del andra mineralsalter.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill slå ett slag för hur viktigt jag tror det är att välja ett Naclfritt salt som är lika fullvärdigt som våran huvudsaltblandning minus NaCl.

Ett icke fullvärdigt mineralsalt, tex nacl fritt salt anpassat för ciklider etc, kanske vara orsaken till en del ballingkrascher ??????...jag tror det är A o O att vi är lika noga med att de NaClfria saltet håller samma halter av spårelement, ca, Kh, Mg mm, som vårt huvudsalt...

för de som händer med balling på sikt, om vi inte byter väldigt mkt vatten o ofta, är att den sammansättning vi har på vårt salt i vårt kar efter ett tag närmar sej de natriumkloridfria saltets sammansättning plus NaCl....

Tropic marine har som sagt insett detta, o jag har nu fått de salt jag ovan pratat om. Skall alltså vara identiskt med deras finare "huvudsalter" minus NaCl. Löser sej förresten bättre o innehåller inte så mkt vatten som en del andra mineralsalter.

/Jonas

Du får det att låta som om det skulle vara vanligt med Balling-krascher...

Visst slarvar man med värdena så går det åt pipan men det kan man ju knappast belasta metoden för ??

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling jobbar ju för TMC,så det är väl knappast någon större överraskning,

Personligen tror jag Ballingkrascherna som Jonas påstås vara så vanliga, är till största delen beroende på "Old tank syndrome" där utlämnade vattenbyten antagligen är en starkt bidragande orsak

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får det att låta som om det skulle vara vanligt med Balling-krascher...

Visst slarvar man med värdena så går det åt pipan men det kan man ju knappast belasta metoden för ??

.

De är inte jag som belastar metoden...utan jag referar till en del andra här som ihärdigt rapporterat ballingkracsher...dessa är ett faktum o jag försöker bara hitta en förklaring. Själv är jag som du vet anhängare av metoden o tror på den. De jag ville ha sagt är att jag tror de är viktigt med att välja ett fullvärdigt mineralsalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling jobbar ju för TMC,så det är väl knappast någon större överraskning,

Personligen tror jag Ballingkrascherna som Jonas påstås vara så vanliga, är till största delen beroende på "Old tank syndrome" där utlämnade vattenbyten antagligen är en starkt bidragande orsak

Leif....jag har aldrig påstått att ballingkrascher är vanliga...jag hara bara refererat till att de finns en del här på guiden som talat om för oss att de förekommer, o jag försöker resonera runt en tänkbar orsak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är inte jag som belastar metoden...utan jag referar till en del andra här som ihärdigt rapporterat ballingkracsher...dessa är ett faktum o jag försöker bara hitta en förklaring. Själv är jag som du vet anhängare av metoden o tror på den. De jag ville ha sagt är att jag tror de är viktigt med att välja ett fullvärdigt mineralsalt.

Det är kanske så enkelt att de hellre belastar en metod än sig själva.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling jobbar ju för TMC,så det är väl knappast någon större överraskning,

...men de gör de inte mindre intressant...man kan se de så här...utnyttja den specialkunskap som balling självklart har...om de är nån som vet vad ett mineralsalt skall innehålla så är de han...de har ju inget med TM att göra...jobbade han på FM skulle väl dom ha ett liknande bra mineralsalt förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kanske så enkelt att de hellre belastar en metod än sig själva.

.

Absolut...helt möjligt. De är som sagt en del mkt kunniga akvarister hör på guiden som dömmer ut balling, o jag har precis som du ifrågasatt detta. jag tror också att balling borde kunna funka "i evigheter" o att felet kan ligga på annat plan....men oavsett detta så tror jag de är jätteviktigt med ett fullvärdgit mineralsalt...vill belysa detta eftersom de aldrig tagits upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min teori efter ha budit ihop trådarna från en massa påläsning kan vara kloriderna som är det som gör att korallerna till slut dör av. Jag tänker inte bli långrandig och jag nöjer mig med detta. Ett råd till er som kör balling. Gör 10% vattenbyten ofta, helst en gång per vecka och förlita er heller inte på tungmetallerna ni doserar samtidigt. Att tillföra detta innebär en stor risk för olika ämnen förbrukas olika fort och tillsätter man en blandning konturnerligt så kommer det bli för mycket av något och det kan skada eller döda korallerna. Jag själv fick inte någon bra balans med balling så jag slutade, värderna flukturerade för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mineralsaltet är väl strunt samma om man sköter sina vattenbyten, eller ??

.

jag tror inte de riktigt..för vattenbytena rättar ju till bara kanske en tiondel av obalansen. med ett mineralsalt som är som huvudsaltet(minus nacl) så blir de ju ingen jonimbalans alls...i teorin i alla fall. jag litar dock inte fullt ut på saltet o noggranhet i doseringar etc, så jag skulle inte våga avstå från vattenbyten trots allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min teori efter ha budit ihop trådarna från en massa påläsning kan vara kloriderna som är det som gör att korallerna till slut dör av. Jag tänker inte bli långrandig och jag nöjer mig med detta. Ett råd till er som kör balling. Gör 10% vattenbyten ofta, helst en gång per vecka och förlita er heller inte på tungmetallerna ni doserar samtidigt. Att tillföra detta innebär en stor risk för olika ämnen förbrukas olika fort och tillsätter man en blandning konturnerligt så kommer det bli för mycket av något och det kan skada eller döda korallerna. Jag själv fick inte någon bra balans med balling så jag slutade, värderna flukturerade för mycket.

om de blir ett kloridjonsöverskott så instämmer jag...men blir de de verkligen?? hur då?? kanske om man tillsätter för mkt magnesiumklorid...för calciumklordens klorider tas ju om hand av natriumjonerna i bikarbonaten, o denna naCl tas bort sedan då man avlägsnar akvarievatten o ersätter de med mineralsalt. Så med rätt utförd balling blir de nog inget överskott eller obalans...men som sagt...de förutsätter exakta pumpar o ett bra mineralsalt. I teorin funkar detta, men jag vet att de kan bli annorlunda i verkligheten pgr av felkällor, o de är dom jag försöker hitta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker jag känner igen den här diskussionen sedan tidigare :)

Att slå hål i Balling eller Balling light är nog rätt svårt, jag tror de jobbat rätt hårt på metoderna innan de presenterar dem.

Fast jag håller gärna med om att det är marigt att hålla bra nivåer utan doseringspumpar. Fast om man har det så är resten "bara" matematik.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker jag känner igen den här diskussionen sedan tidigare :)

Att slå hål i Balling eller Balling light är nog rätt svårt, jag tror de jobbat rätt hårt på metoderna innan de presenterar dem.

Fast jag håller gärna med om att det är marigt att hålla bra nivåer utan doseringspumpar. Fast om man har det så är resten "bara" matematik.

.

Instämmer till fullo. rent matematiskt är balling vattentätt. de blir inga jonöverskott eller restprodukter( om man har ett fullvärdig mineralsalt). jag tror inte man kan döma ut balling med någon kemisk förklaringsmodell...Jag förstår dock att dom som har kraschat sina kar o samtidigt kört balling är brända på balling, men de går inte bevisa att de beror på balling. de man kan göra är att presentera konceptet o terin bakom, sen är de upp till var o en att välja. En personlig negativ erfarenhet bör inte vägleda den som står i valet o kvalet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...