Gå till innehåll

Magnetventil för vatten


Diskusfreak

Rekommenderade inlägg

lite fel forum men jag testar ändå.

Jag vill koppla en magnetventil på en slang till karet. Denna skall utlösas av en nivåvakt från Juhla(230v) och reglara nivån i sumpen.

För er som orkar läsa lite mer info:

I mitt 1200L sötvattenskar har jag borrat 2 genomföringar på bakrutan och gjort överrinningsboxar kopplade till Duros strandpipe. Vattnet går sedan genom avloppsrör fyllda med biobollar ner till sumpen där det filtreringen sköts av makaroner och zeolite.Från sumpen pumpar jag till baka 3600 L/h. Dessutom perfekt inför semestern.

Sumpenhar ytavrinningner till avloppet. Genom att använda nivåvakt och magnetventil kan jag "dammsuga" karet utan att behövatänka på påfyllningen.Skönt dådet är latt att glömma när man har gjort ett vattenbytepå 400L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

vet inte om jag förstått dig rätt att du söker efter en magnetventil ?

iaf finns det bra sådana "billigt"i närmaste gammla tvättmaskin ,med en sådan är det lätt att koppla en nivå givare genom ett relä som ger en impuls till ventilen att öppna sig och släppa in/ut vatten men ska du tömma ut vatten + så är det kanske lättare med en pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer väl att jag söker en magnetventil. Min skall sitta mellan kranen och utloppet i akvariet.

Min tanke var att det borde finnas liknande som man använder till Co2 anläggningar men storleken större.

Bra tips om att kolla i tvättmaskiner, DIY är alltid trevligt men just nu så vore det skönt med en lätt lösning då tiden är knapp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej att byta vatten automatiskt är lite farligt då man lätt blir slö och inte gör rent botten ordentligt känner jag

Jag "dammsuger" karet någon gång i veckan och tar bort smuts på botten och då skallden del jag tar bortfyllas på per automatik. Oftast byter jag mindre än 400 liter, men då och då gör jag ett rejält vattenbyte.

Så när vattenmängden i sumpen sjunker ger den en signal till magnetventilen. Ventilen har tryck på jämnt och öppnas till den får signal om att nu är det fullt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ypperligtsmiley1.gifTackar för hjälpen, då blir det ombyggnation i helgen.

Får se om det blir en att jag köper en ny eller river isär mina föräldrars gammla tvättmaskin. Om jag tar den i maskinenär den230 eller svagström tro?

Lockar att riva isär tvättmaskinen, där borde det finnas mer delar man kan använda till karet. Funderar på att ta ut den rostfria behållaren som man lägger tvätten i, den fungerar nog ok att odla småfisk i då den har hål som ynglen kan simma igenom innan föräldrarna äter upp dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja kan vara enlågvolt okså jag har en 24v liggande tror den kommer från en tvättmaskin"har jagiaf för mig! men dom är kanon eftersom dom har gängat 1/2 i ena änden och slang anslutning i andra ,sedan är dom stängda till den får en strömimpuls

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 1 månad senare...

Jag är på G att starta upp min första satvatten. Tittar på att fixa

till en automatisk vattenpåfyllning. Det där med magnetventil

tycker jag känns lite riskabelt. Finns det ingen risk att den kan

låsa sig i öppet läge?

Jag funderar på om det är säkrare med en mekanisk lösning

typ det som finns i toastolarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linnex: Jodå det finns all risk att skurtrasan skall få komma fram. Har provat ett antal magnetventiler. Den jag har nu funkar kanon. En direktstyrd eftersom den matar osmosen. Flödet genom osmosen är begränsat och det styr troligen valet av magnetventil. Har provat tvångstyrd men det fungerade inte. Det är troligen direktstyrd som används till CO2 anläggningar.

Just nu har den magnetventilen varit igång i 3 år utan några som helst problem. Funderar inte längre på vattenpåfyllningen.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag antar att om ventilen vänds åt fel håll så kan den fastna i fel läge,men det brukar väl sitta en pil på dom som indikerar flödesriktningen.

det där låter lite risky business, för mej,skulle i vilket fall komplementera med överfyllnadskydd! (finns i diskmaskinen- så passa på att slakta den också,när frugan förmodligen ändå lägger in om skilsmössasmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risky men mojäng för de som är lata på riktigt. Flödesriktningen är ju viktig förståss men det som krånglade för mig valet av typ av magnetventil. Eftersom min skall mata osmosen så är ju flödet fjantigt lite och det klarade inte mina tvångstyrda. Med stort flöde som Diskusfreaken skall ha så kanske dessa fungerar. Med stort flöde bör man nog dock överfyllnadskydd. I mitt fall så fyller jag knappt min sump om osmosen får stå på ett dygn. Då kan man ju haja till om man passar på den imellanåt. Men som sagt det system jag har nu tror inte jag kommer att krångla. Fungerar klockrent. Fast jag förstår nu inte riktigt varför Diskusfreak skall ha en magnetventil för stora flöden. När du gör rent är det väl bara att öppna kranen. Fylls väl förhållandevis fort ändå. Däremot för att tillföra avdunstat vatten så behövs små mängder.

Hur sänker du pH till dina plattfiskar föresten. CO2 eller torv.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...