Gå till innehåll

Biologisk bekämpning av aefw/monti ätande nakensniglar!


pimo

Rekommenderade inlägg

Hittade en tråd på rc om att man kunde låta en "camel shrimp" plocka spser fria från aefw eller monti ätande nakensniglar.

Gogglade lite och hittade detta

http://www.korallen-zucht.de/index.php?article_id=52&clang=1

"Very annoying the small beasts! Acropora and Montipora are becoming pale, colorless and the tissue is getting thinner and thinner until it completely dies. Acropora flatworms and Monti snails are dangerous enemies for our corals!

As iodine bathing of the corals is rather time consuming, have to be repeated several times and are highly stressing the coral which is already damaged by the pest we tried something new: A cleaning station for the corals!

Within 30 to 60 minutes the shrimp Rhynchocinetes durbanensis cleans the corals completely in our separate shrimp tank. Acropora flatworms as well as their eggs and Montipora snails are eaten completely.

Caution: We recommend to keep the shrimp separately in another tank, because the shrimp will eat the coral tissue as well after all flatworms, eggs and snails are eaten. If the coral remains a whole day in the shrimp tank, the complete tissue also is munched! The coral hence should remain only 30 to 60 minutes in the cleaning station and then back into the coral tank."

Grymmt intressant tycker jag!

Någon som har erfarenhet av metoden?

Finns det någon som just nu har aefw eller montiporaätande plattmask på sina koraller som vill/vågar testa?

Funkar detta så kommer jag definitiv ha ett gäng camelräkor i min sump eller ett litet kar som är anslutet till det större systemet för förebyggande behandling av nya spser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte att en av mina montifraggar såg risig ut så i med den i ett bad med ProCoralCure, en kvart senare tar jag upp den, och där va den montiätande nudin, den va inte död men hade krupit ut ur fraggstenen, ner i porslins expressen med den. Så nu ett par timmar efter kuren ser fraggen betydligt bättre ut:ler:. Hoppas det var den enda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Six line har jag läst på reefcentral att det inte ska funka?, men kanske om man gör som denna metod, att man stoppar ner gyltan och korallen i ett litet kar där den enda möjligheten till mat är sniglarna.

TMPCC ska väl inte funka på monti sniglar, eller?

Lakestream vad använde du för metod för att bli av med dina monti sniglar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TMPCC ska väl inte funka på monti sniglar, eller?

Både ja och nej skulle jag påstå, dom dör inte men gillar inte doppet heller så dom kryper fram ur sina gömslen så man kan plocka bort eländet för hand.

Det optimala hade ju varit ett gäng kamelräkor i sumpen eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta smågyltor anses ju ta plattmask (och även mandariner), men jag tror verkningraden är beroende på vilken av plattmaskarna det rör sig om - vid svårare angrepp är det sällan tillräckligt.

Silikatremover är oftast till efektivt vid plattmaskbekämpning

Just montiporan är ju dessutom väldigt benägen att drabbas - ungefär som vissa kirurger och prick.

Nogrann inspektion vi nytillsättning är ett måste, karantän vore det allra bästa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att all form av biologisk bekämpning av dessa parasiter inte är en lösning som tar alla parasiter! Du kommer att ha dessa kryp kvar i karet tills du kör en riktig behandling med kemiska preparat och tillräckligt många behandlingar för att bryta deras reproduceringscykler!

Så har du problem med dem så ska du kanske vara berred på att göra en lite större insatts!

Men räcker det att bara hålla parasitangreppet osynligt/begränsat så är det kalas metoder att köra med predatorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Martin: Det var på en nyköpt korall jag fick med ett gäng monti nudies. Jag använde en beprövad metod, tandborste ;) Jag tog upp korallen och borstade och karvade rätt bra runt foten där de tre nudiesarna jag såg hade varit. Alltihop under rinnande vatten. Korallen hade varit i akvariet i ett dygn innan jag såg dem. Borstningen har jag upprepat tre gånger. Sen dess har jag inte sett några nudies, men jag tittar fortfarande två och tre gånger extra efter spår som kan insinuera att de är tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att all form av biologisk bekämpning av dessa parasiter inte är en lösning som tar alla parasiter! Du kommer att ha dessa kryp kvar i karet tills du kör en riktig behandling med kemiska preparat och tillräckligt många behandlingar för att bryta deras reproduceringscykler!

Så har du problem med dem så ska du kanske vara berred på att göra en lite större insatts!

Men räcker det att bara hålla parasitangreppet osynligt/begränsat så är det kalas metoder att köra med predatorer.

Självklart kommer parasiterna finnas kvar i systemet om dom väl har spritt sig.

Men om man tex har koraller som är kraftigt angripna så kan det ju vara bra att ha några räkor i sumpen och rensa bort det mesta, och låta korallerna återhämta sig lite innan man börjar med dopp i TMPCC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...