Gå till innehåll

700 med 200 sump


akkibat

Rekommenderade inlägg

Nu har jag tänkt att dra igång ett 1600 liters akvarie äventyr. (2060*900*870)

Räknar med att det kommer att ta minst ett år innan det blir klart.

Måste förstärka golvet bla.

Till sump kommer jag att använda min nuvarande 240 liters burk.

Kom gärna med förslag på olika lösningar på det tekniska om ni vill.

I dagsläget tror jag att det kommer att bli ett akvarium med tyngdpunkt på fiskbeståndet, men det får man se sen hur det utvecklar sig.

Kommer att lägga ut bilder under byggets gång.

MVH Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tycker du ska titta på Fiends tråd om hans 1400L som dock tyvärr är nerlagt. Finns mycket byggbilder och planering där.

Sedan tycker jag nog att det är bra att du inte satsar på stenkoraller och annat krävande i en så pass stor balja - det kan springa iväg i kostnader med såna volymer. Mjukkoraller och mestadels fisk skulle fungera galant med den där volymen.

Är måtten spikat?

Vad gäller måttet på höjden... Ja, jag har sagt det förut och jag säger precis som andra bittert har fått erfara efter att inte ha följt mitt råd; över 70cm i höjd gör ett rent h*ete att hålla på i tanken!

Driftar ett publikt 1920L-akvarium som har måtten 300*80*80cm och där når jag inte ner med armen på botten hur jag än beter mig. Det är en stor nackdel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska titta på Fiends tråd om hans 1400L som dock tyvärr är nerlagt. Finns mycket byggbilder och planering där.

Sedan tycker jag nog att det är bra att du inte satsar på stenkoraller och annat krävande i en så pass stor balja - det kan springa iväg i kostnader med såna volymer. Mjukkoraller och mestadels fisk skulle fungera galant med den där volymen.

Är måtten spikat?

Vad gäller måttet på höjden... Ja, jag har sagt det förut och jag säger precis som andra bittert har fått erfara efter att inte ha följt mitt råd; över 70cm i höjd gör ett rent h*ete att hålla på i tanken!

Driftar ett publikt 1920L-akvarium som har måtten 300*80*80cm och där når jag inte ner med armen på botten hur jag än beter mig. Det är en stor nackdel.

Måtten är spikade..

Det är ett litet problem med djupet men problem är till för att lösas och jag tror att jag kanske kommer att springa på fler

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du startar en ny och så stor burk. Skall bli kul att följa ,Hur hade du tänkt dig med lyset efter som du har tagit 90 på höjden?

Det med belysningen är ett ytterligare problem som gör att jag funderar på att det blir ett akv för mestadels fisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att tillverka egen levande sten enl den modell jag såg här på SG, om jag inte missminner mig så va den från wrang, och det kommer ju att ta tid att få den bränd och levande.

Ja på så sett kan du hålla ner kostanden(om det e det du tänker på självklart) samt forma sten lite hur du vill att den skall se ut också som kan va väldigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är grymt med stora akvarium, men jag hade nog funderat på höjden. Skippa 20cm så blir det mycket lättare om du bestämmer dig för att slänga ner koraller, och jag är ganska övertygad om att du kommer vill ha det efter ett tag:). Inte bara kostnadsmässigt, utan framför allt rent praktiskt.

Men kör du på måtten så blir det ett grymt fisk akvarium som du ändå kan slänga ner en hel del koraller i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja på så sett kan du hålla ner kostanden(om det e det du tänker på självklart) samt forma sten lite hur du vill att den skall se ut också som kan va väldigt bra.

Blir nog tvungen att hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt, hade man haft obegränsat med pengar hade man tagit hem någon som fått göra allt, men frågan är om inte resan mot målet är den roliga biten och då kan det ju både få ta tid och kosta :kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är grymt med stora akvarium, men jag hade nog funderat på höjden. Skippa 20cm så blir det mycket lättare om du bestämmer dig för att slänga ner koraller, och jag är ganska övertygad om att du kommer vill ha det efter ett tag:). Inte bara kostnadsmässigt, utan framför allt rent praktiskt.

Men kör du på måtten så blir det ett grymt fisk akvarium som du ändå kan slänga ner en hel del koraller i.

20cm bort skulle göra väldigt mycket,samt mycket lättare att arbeta med också. Ta bort 20cm höjde och lägg det på bredden istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller absolut med, 20cm bort från höjden och du får ett kar du kan jobba med... Kom ihåg att vi har tipsat dig.

Sedan vet jag inte om 400w är ett måste till ett sånt där kar. Ska du bara ha fisk och några lättare mjukkoraller så duger nästan vad som helst. Skivanemoner trivs jättebra under icke-extrem belysning och jag kan tänka mig att 3x250W skulle räcka hur långt som helst!

Eller, smäll dit 4st 150w:are och du får ut en bra spridning över hela karet.

Känns det vågat? Kör med lysrör! Det behöver inte ens kosta skjortan och måsta smälla dit hundratals watt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...