akkibat Postat 18 november 2007 Författare Postat 18 november 2007 Jag hade nog inte vågat mig på det där karet... men det är jag det.Jag börjar nog luta åt det hållet jag med, ev kliver jag ner något pinnhål, till ett 720 men vi får se, det är ju något extra med 1600 liter Citera
pimo Postat 18 november 2007 Postat 18 november 2007 Varför inte beställa ett 1600 liters i tjockt float eller optiwhite med de måtten du vill ha istället.Majornas glas i göteborg ska vara bra, har själv beställt mitt kar där men inte hämtat det ännu så jag kan inte ge något omdömme. Citera
akkibat Postat 18 november 2007 Författare Postat 18 november 2007 Varför inte beställa ett 1600 liters i tjockt float eller optiwhite med de måtten du vill ha istället.Majornas glas i göteborg ska vara bra, har själv beställt mitt kar där men inte hämtat det ännu så jag kan inte ge något omdömme.Den här burken finns redan till ett bra pris, men känns den osäker kan det bli något annat, ett beställt i 1500 liters klassen eller något. Citera
akkibat Postat 18 november 2007 Författare Postat 18 november 2007 Tänkte köpa en ny skummare..Är det någon som provat Bubble King 650 external Måste vara fantastisk med tanke på det facila priset av 63.000 kr Måste nog be chefen om lite justering av lönen. Citera
ramq Postat 19 november 2007 Postat 19 november 2007 Absolut! Samtidigt får du akvarievärldens Bentley till dina skyddslingar. :-) Citera
akkibat Postat 19 november 2007 Författare Postat 19 november 2007 Absolut! Samtidigt får du akvarievärldens Bentley till dina skyddslingar. :-)Det e ju sant, men man undrar vad dom säger för att motivera priset, det är ju en halv ny (visserligen mindre men dock) bil och skummaren är ju ändå mest plast Citera
GustavF Postat 19 november 2007 Postat 19 november 2007 Pumpen står för en god portion tror jag. Citera
akkibat Postat 19 november 2007 Författare Postat 19 november 2007 Pumpen står för en god portion tror jag.Kan så vara, men om pumpen står för halva priset (31500) måste det va en jä..a fin pump Citera
GustavF Postat 19 november 2007 Postat 19 november 2007 Hehe... ja priset är verkligen inte att leka med. Dock för akvarier på 4000-10000 liter så då kanske det ändå blir en droppe i havet... bokstavligt talat Citera
GustavF Postat 19 november 2007 Postat 19 november 2007 Såg att KZ:s fetaste skummare går att få för vrakpriset 30000:- men då får man förstås en sketen AquaBee-pump till. De tar jag helst inte i ens med tång. Citera
akkibat Postat 19 november 2007 Författare Postat 19 november 2007 Hehe... ja priset är verkligen inte att leka med. Dock för akvarier på 4000-10000 liter så då kanske det ändå blir en droppe i havet... bokstavligt talat Hmm... du har rätt och jag får nog problem här hemma med att övertala tjejen att jag måste ha 10000 liters så jag kan köpa en skummare för 63.000 spänn Citera
akkibat Postat 19 november 2007 Författare Postat 19 november 2007 Men lite allvar.... vad har ni för åsikter... ska jag satsa på ett 1600 liters med 10mm härdat eller ska man sansa sig och ta ett runt 700, för jag vill ha lite storlek på tokerierna...Vad tycker ni???känns som om det finns bra åsikter hos er alla.... Citera
salar Postat 19 november 2007 Postat 19 november 2007 Allvaret står du för Mikael, det e sist du o din plånbok som e avgörande vad du ska ha.Men min åsikt e bättre med ett mindre kar som sköts väl en ett större som inte sköts väl.Och väl menar jag att inte pengarna räcker till.Patrik Citera
akkibat Postat 19 november 2007 Författare Postat 19 november 2007 Allvaret står du för Mikael, det e sist du o din plånbok som e avgörande vad du ska ha.Men min åsikt e bättre med ett mindre kar som sköts väl en ett större som inte sköts väl.Och väl menar jag att inte pengarna räcker till.PatrikPengarna räcker aldrig till...Men jag tänkte mest på om det dumt att satsa på ett kar med 10mm härdat glas... blir mer och mer osäker, ett 720 (standard) har ju nästan samma längd, blir bara smalare och lägre.Är väldigt orolig för att det skall hålla, och går det sönder räcker defenetivt inte pengarna. Citera
Thessan Postat 19 november 2007 Postat 19 november 2007 Jag skulle köra på ett mindre, det är ingen höjdare att ligga sömnlös pga oroligheter i kroppen....håller det eller var det ett knak i glaset osv osv Citera
akkibat Postat 19 november 2007 Författare Postat 19 november 2007 Jag skulle köra på ett mindre, det är ingen höjdare att ligga sömnlös pga oroligheter i kroppen....håller det eller var det ett knak i glaset osv osvMmmm... ett knak i nattmörkret e ju inget man vill höra, bara lite blubb och pys från apparaturen Citera
Thessan Postat 19 november 2007 Postat 19 november 2007 Mmmm... ett knak i nattmörkret e ju inget man vill höra, bara lite blubb och pys från apparaturen Jag kan ibland rycka till och vakna om jag hör något konstigt ljud, kan vara knäpp från frysen eller vad som och jag har 570 l med 12 mm glas som lär hålla. Med dessa mått du beskriver skulle jag garanterat vara sömnlös Salt är ju en underbar hobby om än dyr men det är det värt och jag tror faktiskt att du sover gött med ett annat kar och då orkar du ju jobba ännu mer och tjäna ääännu mer pengar till karet Lycka till hur du än gör. Citera
Drullputt Postat 19 november 2007 Postat 19 november 2007 Äh slå till på ett sånt här istället, mkt. trevligare mått, grymt djup !!http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=1253830 Citera
akkibat Postat 19 november 2007 Författare Postat 19 november 2007 Äh slå till på ett sånt här istället, mkt. trevligare mått, grymt djup !!http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=1253830Kommer att beställa ett i morgon.... måste nog skicka räkningen till dig Citera
totto Postat 19 november 2007 Postat 19 november 2007 Jag hade några stora skivor med härdat glas som jag hade planer på att bygga ett kar utav, men efter jag pratat med en glasmästare som starkt avrådde mig så vågade jag inte prova.Om man får en spricka i ett vanligt glas så brukar vattnet mer "sippra" ut (om man har lite tur;)) och då kan man hinna rädda mer av det levande och huset, härdat glas däremot exploderar och då är det verkligen kört! Citera
akkibat Postat 19 november 2007 Författare Postat 19 november 2007 Jag hade några stora skivor med härdat glas som jag hade planer på att bygga ett kar utav, men efter jag pratat med en glasmästare som starkt avrådde mig så vågade jag inte prova.Om man får en spricka i ett vanligt glas så brukar vattnet mer "sippra" ut (om man har lite tur;)) och då kan man hinna rädda mer av det levande och huset, härdat glas däremot exploderar och då är det verkligen kört!Har hittills faktiskt bara hört negativa saker om härdat glas.... tyvärr, men det kan va så att det inte år någon bra ide.... Citera
akkibat Postat 22 november 2007 Författare Postat 22 november 2007 Nu är det klart, efter mycket velande fram och tillbaka blir det inget 1600 liters, det blir ett 700 med 200 sump istället, motager ändå goda råd och tips Citera
ramq Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 Grattis.Själv har jag ett sånt har och kommer att sparka igång en 200l sump. Citera
stigigemla Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 Det var en sötvattenstillverkare som för ett antal år sedan gjorde 720 (200x60x60) i 12 mm glas.Men de stora (250x75x60) hade de stora rutorna i 10 mm härdat. Och jag har inte hört talas om ett enda sådant kar som spruckit med vatten i. Citera
akkibat Postat 22 november 2007 Författare Postat 22 november 2007 Grattis.Själv har jag ett sånt har och kommer att sparka igång en 200l sump.Tack Kommer att hämta den nya burken nu på Söndag sen blir det till att borra hål (hoppas att det håller) sen blir det till att bestämma var det ska stå nån stans i vardags rummet, tanten ville ha det i köket, som en köks ö.Bilder kommer att läggas upp efter hand Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.