Gå till innehåll

Akvarium 1000Liter


Veijo S

Rekommenderade inlägg

Nu så har min skummare börjat skumma fin tjock skum det va på tiden den har inte skummat på 1 månad nästan så nu skall det bli kul att se hur det blir med det biologiska har inga alger cyano dinos eller dyrligt om inte zenian räknas dit vill säga:)

Alla värden ligger stadigt nitraten gick upp lite när jag började med pelletsen för jag slutade med vodka ättika socker men den är på gång neråt igen har legat stadigt på 5 ,10 i nitrat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 435
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja ibland är det bra att fylla år blir 30 i morgon så fick present av sambon släkt och vänner och det blev en dykar utbildning och det är ju nice så nu blir det att skaffa saker så man kan ut och dyka och då får man kanske planera någon resa till något trevligt rev i värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis i förskott, hoppas du kommer trivas med din present i framtiden!

Tänk på att det finns en hel del begagnat här att köpa, men fenor, mask och snorkel är alltid bra att ha, speciellt mask eftersom den skall formas efter ditt ansikte, då kan man ligga många timmar i vattnet även här hemma och plaska. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu så kan jag gå ut med att bio pelletsen fungerar kalas bra för mig fina värden och helt underhålls fritt det bara dunkar på och det är underbart har fått ordentlig tillväxt på mina koraller känns underbart.

Har legat lågt med nya saker till karet men kanske får bli lite mera fisk snart skall köpa på mig ett gäng med acromis det är ju fint med ett stim som drar runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det tycker jag och det är ju lätt att bygga om ett filter typ ett gammalt nitratfilter i mitt fall den utan cirkulation i den geggar igen på noll tid få bara så vattnet kommer in i botten så pelletsen tumlar runt så blir det kalas bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(Någon gissning på behövlig cirkulation till ett grotech universal 70?)

Jag skulle prova på en pump med ca 2000L/T hellre strypa än att du måste köpa en kraftigare pump om det inte räcker den jag har trycker ca 2500L/T men stryptes lite pelletsen blir tyngre efter ca 1 vecka i början flyter dom nästan sedan blir dom tyngre och vill lägga sig på botten därefter så drar man på mera på pumpen så blir det kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fundering skumaren kan skumma tjock och fin skum flera dagar sedan så lugnar den ner sig sedan tar det någon dag då det inte blir något skum sedan så drar det igång igen beror förmodligen på pelletsen men värdena ligger bra och allt trivs så jag är inte direkt orolig över fenomenet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har problem att ta kort antingen blir dom ljusa som satan eller mörka mina sandvändare gör ett bra jobb sanden är kritvit så kameran får fnatt när jag skall ta kort hur bär ni er åt när ni tar så fina kort?

Fast den kameran jag har är inte så higtec heller vill säga en fujifilm finepix s8000fd fungerar bra ute men att ta kort på karet det är nästan omöjligt med mina MH lampor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det skall jag prova nästa gång tack laggeman.

ja pelletsen börjar göra saker i karet men skummaren skummar inte som den gjort den kommer vissa dagar sedan så slutar den skumma sedan efter någon dag så skummar den igen men har ju ca 200Kg sten och biofilter i sumpen +pellets och låg belastning så kanske inte blir så mycket skit i vattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...

Ja det va ett tag sedan jag skrev här på guiden nu hade ute karet på försäljning för ansåg att jag inte hinner med det och att jag börjat tröttna på det men fick några som ringde men mer vart det inte och zenian började ta över karet så jag och min sambo bestämde att skall det vara kvar så måste det hända något stort så jag har rivit hela karet och byggt om allt runtom kring ställningar samt borrat och gjort om med yt avrinning samt byggt om sumpen och skall bygga om revet skall borra och bygga lodräta väggar i karet med stora grottor i men så långt har jag inte kommit än skall klä karet idag så jag kan börja dra kablar och sätta pumparna där jag vill ha dom så planerna är att det skall vara igång i dec någon gång har byggt i ca 1månad nu så det har tagit lite tid men det har varit roligt.

Skall bli riktigt roligt att se det när det är klart stenen ligger och gottar sig i tunnor efter att jag skapat bort all zenia så nu skall skiten bort.

Bilder kommer när det börjar bli ordning i akvarie rummet för nu är det kaos där kan jag lova

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu är karet igång igen efter allt grejande vart om byggt hela revet samt allt runtom sumpen har jag byggt om med flera kammare i samt byggt om yt av rinningen i karet men inga saker av tekniken är ut bytat förutom skummaren som jag byggt om lite får prova om det blir någon skillnad.

Bilder kommer efter hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...