Gå till innehåll

Akvarium 1000Liter


Veijo S

Rekommenderade inlägg

Hej nu skall jag äntligen skaffa saltvatten akvarium efter många år i sötvatten och varför inte börja ordentligt med 1000liter och ca 200liters sump till??

Nu är det bara stativet glaset hämtar jag på lördag 071124 så denna hälgen vet jag vad jag skall göra:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 435
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja måttet blir 200*80*60 och det blir lite rör dragning 2st ut till sumpen och 2 st till retur med en pump på runt 5000liter t och skall bygga en skummare kan vara roligt att prova på det sedan uv filter skall det bli får se på ljus hur det skall bli men det kommer på vägen skall vara klar till sommaren har jag tengt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med ett nytt saltkar!

Ett litet tips nu när du är i byggartagen. Tänk på att man betydligt oftare är nere och pysslar i ett saltkar än i ett sött. Tex så behöver man ofta komma åt inredningen då man stoppar i nya koraller eller förökar dem.

Så överdelen måste vara lätt att ta av och då helst sektionsvis så man inte måste lyfta av allt för att komma åt att tex ställa upp en korall som har tippat.

Lycka till med nya bygget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu är sumpen limmad och klar för att sättas på platts sumpens mått blir 100*56*40=224Liter

Ena sidan blir vatten djupet 39cm där jag skall ha skummaren och andra sidan blir tot vatten djup 38cm som pumpen tillbaka skall sitta med ytavkänning så när det är tillräckligt mycket vatten där så drar den igång och pumpar upp och när det sjunkit så stoppar den och om och om igen:)

Imellan vägg 1 och 2 den som är 39cm där skall det vara filter mattreal med aktivtkol imellan för rening av vattnet och allt vatten som går igenom sumpen går via filter och kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu har jag en ideé på ljus rampen hur den skall se ut jag har tänkt att ha 5 st ljusrör på tvären inte på längden tycker att jag borde få lite mera ljus styrka ner i sektioner i karet och givetvis 2 st MH på 150 eller 250W får se hur bra ljus jag får av lysrören.

Och kom gjärna med förslag och ideér är alltid välkomna alltid bättre med flera huvuden:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp det gjorde jag har limmat några kar så jag vet arbetet med det tog ca 2 timmar att bygga ihopa det och sumpen tog ca 50 min stativet tog ca 1 timma att bygga så lite bygg tid är det men det är roligt att bygga och sedan veta att man gjort allt själv skall ochså bygga en skummare men det får bli när jag har klart allt med rör och pumpar så man kan prova lite och se hur det blir för resultat men det återkommer jag med skall limma klart det sista på karet någon dag den får torka nu i någon dag och skall borra 4 hål i sidan eventuelllt till hälgen och fixa lite mera med stativet under veckan

Akvariet (10 mm) och sumpens (6 mm) glas gick på 3500:- så tot kostnad änså länge är 700:- för stativ och akvarie överdelen och glas 3500:- silicon 260:-TOT 4460:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet blir 200*80*60 och det skall bli en fyrkantig ram 1cm från karets övre kant som är 5cm bred med 10mm glas samt 2 st stag som är 10cm och 10mm tjock för att göra karet stabilt så det är inte klart än det kommer under veckan för dom fogarna jag lagt idag måste torka riktigt innan jag ger mig på den limningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det skall den vara men man får kolla noga när man fyller det skall lägga på extra med silicon nu i veckan när jag limmar stagen uppe på karet och sedan skall det borras och dras rör eller slangar får se och givetvis brun lasyr och kanske 4 hängrankor som skall hänga ner från överdelen så får se hur det kan sluta det kan bli ändringar det vet man aldrig kanske hittar på några fler dummheter haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej magnus ser att du dragit igång rejält som du sa när vi snackades, riktigt kul faktiskt.

men du får nog ta dig en funderare på ljuset tror jag. du bör ha iaf 1w ljus per liter och det blir tufft att få till det med t8 rör och 2 st 250w mh. klart beror det ju på om du skall ha bara fisk i då men eftersom jag känner dig så vet jag att inte nöjer dig med det då :)

mvh Peter m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...