Gå till innehåll

Aktivt kol: hur gör ni?


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jag testade något som står i ZEOvit-guiden...

Kokade upp osmosvatten till ~90 grader och hällde ner över 0.5kg aktivt kol i en tvättpåse (sån som man har bysthållare i för att inte skada tvättmaskinen) i en liten hink. Det där fick sedan stå i över ett dygn för att "laka ur" eventuella fosfater, om det skulle finnas några. Lite "urkramning" några gånger för att få ur lite kolpartiklar, sedan är det bara att hälla bort och lägga i sumpen där det är bra cirkulation.

Resultatet blev över förväntan måste jag säga. Även om jag tyckte jag hade fint och klart vatten innan så blev det om möjligt ännu klarare. Kan varmt rekommendera detta!

Jag kör med Fauna Marins aktiva kol (UltraCarb-L) och det sägs vara fosfatfritt.

Bara för det provade jag att mäta fosfat i osmosvattnet som kolet låg i och det var blankt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med kol 24/7. Jag tror din anthelia kan ha reagerat på kolet och skiftande vattenparametrar och/eller möjligen högre ljusnivåer men den kommer säkert tillbaka om ett tag. Vad menar du haveri förresten?

Min anthelia drog ihop sig, blev till en liten klump och upphörde sedan att existera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...