Arcticreef Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Tycker att aktivt kol är toppen för att få kristallklart vatten men samtidigt misstäker jag att ett antheliahaveri jag råkade ut för ev kan ha berott på kolet. Hur gör ni andra? Kör ni med kol kontinuerligt? Citera
Wiking Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Jag kör inte med kol hela tiden, lägger i en strumpa då och då men det har inte hänt så många gånger. Jag kanske borde använda det oftare.............................. Citera
havre Postat 20 november 2007 Postat 20 november 2007 Har börjat använda det nu och väntar med spänningen på resultaten.Mvh Thomas Citera
Clownen Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Jag kör med kol 24/7. Jag tror din anthelia kan ha reagerat på kolet och skiftande vattenparametrar och/eller möjligen högre ljusnivåer men den kommer säkert tillbaka om ett tag. Vad menar du haveri förresten? Citera
Dykaren Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Jag har ungefär 70% Aquaphos och 30% ActiveCarbon i mitt fosfatfilter. Där får jag en långsam genomströmning som inte drastiskt ändrar några vattenvärden men ger ett färglöst vatten. Brukar vara lagom att byta Aquaphos och kol ungefär samtidigt också. Citera
ramq Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Jag testade något som står i ZEOvit-guiden...Kokade upp osmosvatten till ~90 grader och hällde ner över 0.5kg aktivt kol i en tvättpåse (sån som man har bysthållare i för att inte skada tvättmaskinen) i en liten hink. Det där fick sedan stå i över ett dygn för att "laka ur" eventuella fosfater, om det skulle finnas några. Lite "urkramning" några gånger för att få ur lite kolpartiklar, sedan är det bara att hälla bort och lägga i sumpen där det är bra cirkulation.Resultatet blev över förväntan måste jag säga. Även om jag tyckte jag hade fint och klart vatten innan så blev det om möjligt ännu klarare. Kan varmt rekommendera detta!Jag kör med Fauna Marins aktiva kol (UltraCarb-L) och det sägs vara fosfatfritt.Bara för det provade jag att mäta fosfat i osmosvattnet som kolet låg i och det var blankt... Citera
Arcticreef Postat 21 november 2007 Författare Postat 21 november 2007 Jag kör med kol 24/7. Jag tror din anthelia kan ha reagerat på kolet och skiftande vattenparametrar och/eller möjligen högre ljusnivåer men den kommer säkert tillbaka om ett tag. Vad menar du haveri förresten?Min anthelia drog ihop sig, blev till en liten klump och upphörde sedan att existera Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.