Gå till innehåll

Limma akvarium, varför gör man så här....


wrang

Rekommenderade inlägg

Varför inte sätta in en tjockare bottenskiva istället?, kostnadsfråga?

Det verkar ju iaf smidigare och så är man mer skyddad mot eventuella fallande stenar osv.

Nej, du har missförstått. En tjockare bottenskiva är inte samma sak. Kolla på min skiss så förstår du.

Men jag har ingen aning om det blir starkare på riktigt eller om man bara sover bättre.

post-839-14468914730402_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där har du en poäng med skissen Jaken. Draghållfastheten för silikon är mycket högre än skjuvhållfastheten. Haken är ju att en silikonfog knappast härdar längre in än två cm. Det vet alla som dragit ur proppen av härdat silikon ur en patronspets som legat några månader. Jag har sett fabriksbyggda stora kar som har inlimmad fyrkantlist mellan skivorna och då för att skydda silikonfogen mot kalkalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en akvarieaffär jag arbetade i hade vi problem med ett 1000 liters som började läcka i nedre framkant med jämna mellanrum. Det var silikonfogen som lossnade.

Efter flera omlimningar satte vi sista gången en tunze-L-list (en sån man fäster deras emersa filtersystem med i akvariekanten) på silikonfogen motsvarande de extra glaslisterna i bilderna ovan. Akvariet höll efter det tätt. Trots att silikon inte fäster lika väl på plast.

Till saken hör att akvariet var 100 cm högt så det var ett kraftigt tryck på rutan i nederkanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

klart du ska prova det är inte så svårt men skit i fogspatlarna och tejpa kanterna istället så att fogen inte kommer ut för långt på rutan.

Å tänk på att få ner siliconet imellan rutorna ordentligt så att det inte blir några luft fickor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...