wrang Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Såg detta bygge å är det någon som förstår varför han har en extra kant i botten runt bottenskivan??http://www.ultimatereef.net/forums/showpost.php?p=1434160&postcount=86Någon speciell vitts med detta Citera
stigigemla Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Det är för att skydda silikonfogen mot angrepp av aklkalger och liknande. Citera
Jaken Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Jag vet folk som limmar akvarier på det sättet med motiveringen att det blir "starkare". Två ytor att fästa glaset emot om ni förstår vad jag menar. Det låter logiskt när de förklarar, men det kanske är helt onödigt. Citera
_Manne_ Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 har kollat lite på sånt innan.. har läst mig till att det är till för att få dubbel yta att limma väggarna emot i underkanten. Citera
jimmy Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Har aldrig sett det förut men har funderat på att göra det själv tidigare bara för att få större lim yta mot glaset dvs starkare fogar.Men det är klart har man inte en bänk som går upp över så ser det ju inte så snyggt ut Citera
pimo Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Varför inte sätta in en tjockare bottenskiva istället?, kostnadsfråga?Det verkar ju iaf smidigare och så är man mer skyddad mot eventuella fallande stenar osv. Citera
Jaken Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Varför inte sätta in en tjockare bottenskiva istället?, kostnadsfråga?Det verkar ju iaf smidigare och så är man mer skyddad mot eventuella fallande stenar osv.Nej, du har missförstått. En tjockare bottenskiva är inte samma sak. Kolla på min skiss så förstår du.Men jag har ingen aning om det blir starkare på riktigt eller om man bara sover bättre. Citera
stigigemla Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Där har du en poäng med skissen Jaken. Draghållfastheten för silikon är mycket högre än skjuvhållfastheten. Haken är ju att en silikonfog knappast härdar längre in än två cm. Det vet alla som dragit ur proppen av härdat silikon ur en patronspets som legat några månader. Jag har sett fabriksbyggda stora kar som har inlimmad fyrkantlist mellan skivorna och då för att skydda silikonfogen mot kalkalger. Citera
uffe2 Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Mitt akvarium är limmat på detta sättet för att bli starkare.Globefish gjorde det till mig. Citera
jimmy Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 men nu för tiden limmar man välli nte som jakens bild visar utan nu för tiden lägger man väll bottenruta innanför väggarna ? Citera
stigigemla Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 När det gäller små akvarier limmar man i allmänhet som på bilden men för stora akvarier sätter man de lodräta rutorna utanför bottenglaset. Jag byter teknik vid 10 mm glas.Men det är ju olika från tillverkare till tillverkare. Citera
Janne Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 Jag har lister på alla mina fogar, men så har jag varken ram upptill eller mittstag./Janne Citera
Christer T Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 men nu för tiden limmar man välli nte som jakens bild visar utan nu för tiden lägger man väll bottenruta innanför väggarna ?Man bör göra som du säger då det är bättre med en dragkraft på fogen än en skjuvkraft. Citera
jimmy Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 jag kör oxå med en ram utmed kantern upptill då slipper man det fula mittstaget Citera
uffe2 Postat 23 november 2007 Postat 23 november 2007 Det var så jag har limmat mitt kar och inte som på Jakens bild.....men nu för tiden limmar man välli nte som jakens bild visar utan nu för tiden lägger man väll bottenruta innanför väggarna ? Citera
daniel_i_malmö Postat 23 november 2007 Postat 23 november 2007 I en akvarieaffär jag arbetade i hade vi problem med ett 1000 liters som började läcka i nedre framkant med jämna mellanrum. Det var silikonfogen som lossnade. Efter flera omlimningar satte vi sista gången en tunze-L-list (en sån man fäster deras emersa filtersystem med i akvariekanten) på silikonfogen motsvarande de extra glaslisterna i bilderna ovan. Akvariet höll efter det tätt. Trots att silikon inte fäster lika väl på plast. Till saken hör att akvariet var 100 cm högt så det var ett kraftigt tryck på rutan i nederkanten. Citera
wrang Postat 23 november 2007 Författare Postat 23 november 2007 Okey tack för alla svar känns som om man fattat mer ang denna limmning Citera
wrang Postat 1 december 2007 Författare Postat 1 december 2007 Undra om man skulle klara att limma själv ett snyggt stabilt/säkert akvarium?Finns ju olika fog spatlar oxsåZac: FugenProfi Citera
jimmy Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 klart du ska prova det är inte så svårt men skit i fogspatlarna och tejpa kanterna istället så att fogen inte kommer ut för långt på rutan.Å tänk på att få ner siliconet imellan rutorna ordentligt så att det inte blir några luft fickor. Citera
ramq Postat 1 december 2007 Postat 1 december 2007 Bra att du påminde mig Wrang. Hade just tänkt att beställa några såna där spatlar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.