Gå till innehåll

Thomas belysningsfundering, T5


havre

Rekommenderade inlägg

Ambitiöst :) Ska bli tufft att se resultaten!

Tidigare i tråden nämde du det här med värmen och du ville ha så pass få rör som möjligt. Jag är också i den sitsen men vågar mig inte på det du tänker göra. Men i början av tråden prisas reflektorer och min undran är; Hur stor blir skillnaden (hypotetiskt) på en armatur med 2x24W rör med de "bästa" måsvingereflektorerna och en armatur med "vanliga" reflektorer på 4x24W? Det var något liknande du var inne på tidigare tror jag. Rören kommer behöva vara ganska nära ytan så färre rör är bättre ur värmesynpunkt. Karet är på ca 90L, några SPS är väl tanken att det ska bli men inte enbart.

Om du tycker jag tar över din tråd gör jag en egen.

Mvh Thomas

Edit: Frågan har sitt ursprung från https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17889&page=6

/Sillen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur pass stor skillnad det är men vet att reflektorerna har stor betydelse för ljuset i karet. Vågar inte ge dig mer svar nu.

Vad det gäller våga eller inte beror på vad man har för förutsättningar. Dock ska man veta vad man gör om man jobbar med el då det kan får ödestigra konsikvenser annars!

EDIT: Hoppas det var OK att jag startade en tråd med ditt inlägg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pimo

I armaturerna med 4 rör i sitter de så pass tätt att måsvingereflektorer inte får plats.

Hehe, nej det jobbiga är att man inte vets förrns man provat :). Mina förutsättningar för att arbeta med el är väldigt låga, därför låter jag bli.

Det är helt OK med mig, tänkte mer för att inte spamma forumet med trådar som i princip redan finns.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pimo

Det var faktiskt min tanke att köra två, dels för att min ekonomi skulle må bättre av att dela upp betalningen och sen för att se om två rör kanske räcker för mitt ändamål.

De jag har tittat på är Deltec megatwin 2x24W. De ska ha måsvingereflektorer men jag undrar om hur de står sig mot ATIs. Om stig ser detta får du gärna svara om du har erfarenhet av deltecs reflektorer.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osäker på vad du menar med delarna Sillen. Det jag menade var att om jag köper 2 armaturer med 2x24W blir det ca 300 kr mer än om jag köper en 4x24W, men då kan jag dela upp det och prova med endast 48W om det går. Tips, råd och idiotförklaringar eftersöks!

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan vara lugn för ingen har anledning till att idiot förklara dig, du hart tänkt till vilket vi till mans missar emellanåt.

Då är jag med på hur du tänkte. Jag började fundera på om du skulle göra som mig att köpa delarna var för sig. Om du gör som du nu tänker ska du bara veta attt du antagligen kommer vilja ha hela 4*24 W innan du är nöjd. Fundera på om det inte är bättre att köpa den kompletta 4*24 istället för 2st 2*24 då jag tror det blir snyggare. Får det plats om du köprer 2 st armaturer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där satte du hammaren på spiken för det är i precis det dilemmat jag står, kommer antagligen att bli 4x24 tillslut. Karet skall vara 40 högt och 40 djupt. Det får alltså plats två armaturer bredvid varandra eftersom de är 165mm var = 330 mm. Det jag tänkte på då var att om jag kör två olika får jag en bättre spridning på ljuset eftersom en 4x24W endast är 19 cm bred. Dessutom kommer det ta ett tag innan karet är redo för SPS så då kanske det räcker med 2x24 i början. Vidare får det inte plats måsvingereflektorer i armaturen med 4x24W, medan om jag kör två olika armaturer á 2x24W får jag 4 rör med måsvinge. Å andra sidan blir 4x24 billigare i det långa loppet, dock "bara" 300-400 kr.

Den 2x24W armaturen jag tittat på är Deltecs megatwin 2x24, vilken i mina ögon inte ser jätte hemsk ut.

http://www.deltecaquariumsolutions.com/lighting.php

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Sillen kände att ju mer jag skrev ju mer vinklat blev det :). Får tacka för responsen!

Precis Stig, även du är medbrottsling vare sig du vill eller inte. Dock kanske inte Deltecs måsvingar är lika bra som ATIs? Men som jag fattat det är det själva formen på reflektorn som är det viktigaste?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 6 rör i mina hemma byggda amaturer nu, tycker att ljuset blir skarpt av det, kommer inte att ha färre rör någon gång i såfall får det bli en mh för att få samma skarpa ljus,

jag hade två st 150 w mh innan och har nu 4 st 54 w t-s och 2 st 39w t-5 rör och tycker att jag har samma värmeproblem som innan, men jag kan styra det bättre genom att stänga av ljuset när det blir för varmt i lägenheten på sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätter i denna tråd istället för att starta en ny.

Nu ska jag i alla fall ha fyra rör, men vilka?

Planen som den ser ut nu är 1 FM Duo 2 FM Science Blue eller Osram 67 3 FM Special 4 FM Duo.

Eftersom jag aldrig haft T5 rör vore det kul med lite feedback på om detta kan vara en bra setup.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok du tror att det är för mycket med ett FM Special och jag ska byta ut den mot ett FM Duo? Special ligger på 15000 K så det kansle är för blått, men Duo ligger på 17500...

Kanske ska tydliggöra det jag skrev tidigare. 2 St FM Duo, 1 st FM Special, 1 st FM Science blue ELLER Osram 67.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...