Gå till innehåll

Nytt 1000 liters


Forsberg

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Jag heter Magnus , jag har har lusläst allt med sökmotorn när det gäller hemmabyggen,durso,sump,

Nu har jag ett Percula 120 kar med inbyggd sump,

Mitt nya kar som jag beställer i veckan kommer bli typ 220x70x65.med extern sump. Detta är nytt för mig mig och jag behöver lite hjälp.

Vad jag anser har dom flesta för lite flöde genom systemet så jag tänker ha minst 2 st 40 rör kanske ännu mer typ 50 rör igenom karet .

Jag har lite frågor ( troligtvis kanska korkade)

Hur tillverkar man en durso?

Hur många cm bör man ha från sumpen till karet för att få plats med all teknik?

Om man tex har 2 st 40 rör borrade till sumpen hur skall man räkna ut retur rörens storlek?

Eller spelar det nån roll?

Mer frågor kommer kommer!!

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad menar du att du ska vinna på att ha högt flöde genom sumpen?

Hm jag är lite tveksam till om det går att ha två fungerande dursos i samma ytavrinningsbox, eller du har kanske tänkt ha två ytavrinninar? Jag tror nämligen det blir väldigt svårt eller rent av omöjligt att ställa in två dursos i samma låda eftersom nivån justeras med hjälp av durson. Dessutom tar de ganska mycket plats i de dimensioner du funderar på.

Tillverka durso är inte så svårt, bara att beställa pvc och sätta ihop. Ett t-kors, en end-cap, en 90 graders böj, samt lite rör är allt som behövs. Själv har jag inte limmat någon del på durson, bara kört med gängtejp, för att kunna ta isär den vid behov.

Returrören dimensionerar du efter returpumpens dimensioner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker ha två ytavrinningsboxar en i varje hörn. Tanken med högt flöde igenom sumpen är ju att man kan ha kraftigare returpump och på det sättet kanske klara sig med nån stream pump mindre.

Men är jag helt fel ute så rätta mig gärna.Kanske bara är problem med två ytavrinningar.

Tack för länken MotorShip.

Är 60 cm tillräkligt mellan sumpen och karet?

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker ha två ytavrinningsboxar en i varje hörn. Tanken med högt flöde igenom sumpen är ju att man kan ha kraftigare returpump och på det sättet kanske klara sig med nån stream pump mindre.

Men är jag helt fel ute så rätta mig gärna.Kanske bara är problem med två ytavrinningar.

Tack för länken MotorShip.

Är 60 cm tillräkligt mellan sumpen och karet?

Mvh

Magnus

Två ytavrinningar behöver nog inte vara fel men att pumpa massa vatten genom sumpen för att ersätta streampumpar låter bakvänt i mina öron. Jag har kapacitet runt 21 000 liter i mitt 570 liters kar. Om jag hade 1000 liter så skulle jag säkert vilja ha runt 35 000 l/h. Då skulle ju returen vara på 10 000 liter/h för att ersätta någon streampump, verkat om inte annat oekonomiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillverka durso är inte så svårt, bara att beställa pvc och sätta ihop. Ett t-kors, en end-cap, en 90 graders böj, samt lite rör är allt som behövs. Själv har jag inte limmat någon del på durson, bara kört med gängtejp, för att kunna ta isär den vid behov.

Returrören dimensionerar du efter returpumpens dimensioner

Det är nog just det här som är problemet med många durson. Man tar lite pvc bara och tjoffar ihop så blir det nog bra. Följer man anvisningarna på http://www.dursostandpipes.com/ så är det större chans att durson fungerar som den ska och att injusteringen går någorlunda smidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog just det här som är problemet med många durson. Man tar lite pvc bara och tjoffar ihop så blir det nog bra. Följer man anvisningarna på http://www.dursostandpipes.com/ så är det större chans att durson fungerar som den ska och att injusteringen går någorlunda smidigt.

jag tror att problemet med många dursos snarare är att man har samma dimension på rören hela vägen istället för att gå ner en storlek under karet. Har svårt att se att min beskrivning på överdelen av durson kan leda till några problem. Jag har dock inga bekymmer med min trots att jag har 40mm rör hela vägen, knäpptyst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror att problemet med många dursos snarare är att man har samma dimension på rören hela vägen istället för att gå ner en storlek under karet. Har svårt att se att min beskrivning på överdelen av durson kan leda till några problem. Jag har dock inga bekymmer med min trots att jag har 40mm rör hela vägen, knäpptyst

Jag fattade inte att det bara var överdelen du beskrev. Varför har du byggt din med samma dimesion hela vägen om du tror att det är där problemen uppstår?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade inte riktigt klart för mig när jag beställde pvc´n till mitt kar, tänkte bara ersätta förminskningen med en kran, men det funkar väl egentligen inte så.... Det tog ett tag av trixande, men sen har durson varit knäpptyst i närmare två år. Det har ju dock skrivits en del om bekymmer med dursos och det verkar som det är ganska få som faktiskt går ner en dimension under karet, därav min uppfattning.

Åter till ämnet. Har du två ytavrinningar så funkar det förståss med två dursos.

Jag tror nog att två 40mm dursos kan hantera väldigt stora mängder vatten så jag tror det räcker. Men jag håller nog med Christer ändå, jag har svårt att se meningen med extremt stora flöde genom sumpen. Dessutom blir det nog trots durso svårare att få det tyst med flöde på 10000l/h och mer, men det är bara en gissning.

Samtidigt så är det inte så vanligt här med stora externa pumpar och "closed-loop" konstruktioner som i usa, där stora kar ofta har väldigt kraftiga externa pumpar, så visst finns det möjligheter! Ofta så är de dock ganska dyra i inköp och drar betydligt mer ström en pumpar av stream-typ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill klara sig med färre streampumpar måste ju closed loop vara bra mycket bättre och billigare än att ha full storm i sumpen.

Ja jag har haft samma tanke Magnus att closed loop är det rätta om man vill slippa pumpar etc i karet men ush vad dyrt det blir om man skall ha många eller en stor tex Red dragon. Så i mitt kommande fall blir det hällre en stor stream tex modell 6310 och sedan klär in denna i inredningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort samma miss med durson och missat förmiskningen under karet. Men efter lite trixande så har jag inte ett knyst från durson. Mer ljud från pumpen/arna då.

Eftersom det är beprövat med förminskning är det ju onödigt att göra denna miss.

Avstånd mellan kar och sump spelar ju ingen spec roll mer än att ju längre avståndet är behövs det en starkare returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla råd.

Jag har tänkt om lite, det får bli en durso istället för två .Kanske rätt onödigt att ha ett Niagara fall ner till sumpen och full storm. Cloosed loop konstruktioner med en massa dyra externa pumpar blir för nog dyrt. Och sen har jag ingen koll på hur cloosed loop kontruktioner fungerar.Stream pumpar i karet verkar vara det vettigaste lösningen för mig.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Closed loop fungerar som så att du tar in vatten på ett ställe och låter det spruta ut på ett annat, alternativt ut på flera ställen. Svårare än så är det inte. Vatnet lämnar aldrig systemet så att säga, utan är i ständig förbindelse med huvudkaret. Därav benämningen Closed Loop, "slutet system".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lutar åt att jag skaffar en kalkreaktor,men vad jag har förstått så bör man även ha en kalkmixer då.

Men kan man inte lika gärna blanda kalkvatten själv i påfyllnadstanken?

Eller missar jag något här, blir resultatet mycket bättre med kalkmixer?

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lutar åt att jag skaffar en kalkreaktor,men vad jag har förstått så bör man även ha en kalkmixer då.

Men kan man inte lika gärna blanda kalkvatten själv i påfyllnadstanken?

Eller missar jag något här, blir resultatet mycket bättre med kalkmixer?

Mvh

Magnus

ja..jag tror de är bra att kombinera kalkreaktor med kalkvatten, då kalkreaktorns ph sänkande effekt då lite motverkas...men de bör tilläggas att visst går de köra kalkreaktor utan kalkvatten...många som gör.

Om du skall ha kalkvatten också, så kan du antningen blanda de direkt i sötvattensdunken för automatisk påfyllning, eller låta sötvattnet gå via en kalkmixer. de senare gör att du behöver inte blanda nytt kalkvatten så ofta så de blir så oerhört mkt smidigare rent praktiskt, samt att du får en aning högre verkningsgrad på kalkvattnet om du använder mixer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...