Gå till innehåll

Resonansljud tunze Nanostream 6055??


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Lite info från R.Vitko (tunzes representant på RC)angående 6055 och ljudnivån.

Under dom 2 första veckorna skall ljudnivån sjunka med ca 50% därefter ytterligare 20-30% under dom följande 2 månaderna...

Jag fick lite hjälp med felsökning av pumpen vilket resulterade i att jag fick ett nytt pumphuvud skickat till mig från tyskland(tog ca 2veckor). Den har snurrat ett par dagar nu så få se vad domen blir om 2veckor alternativt 2 månader.

Mitt ursprungliga mail till tyskland fanns inreggat hos tunze europa men mer hände alldrig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har min 6055 Tystnat äntligen, det tog sin lilla tid att få ordning på den. Nu ser det ut att fungera som det skall, lite ljud vid uppvarvningen men absolut inte så det stör.

Slutsumeringen är att pumpen är en toppenpryl när den väl fungerar, däremot så har den lite innbygda svagheter pga materialval och nån konstruktionsmiss.

Tunzes servicenivå vill jag inte gå in på i detalj, men den verkar vara på kraftigt fall då det kommer till europamarknaden.

Undrar ni nåt så skriv en rad eller skicka ett PM...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har min 6055 Tystnat äntligen, det tog sin lilla tid att få ordning på den. Nu ser det ut att fungera som det skall, lite ljud vid uppvarvningen men absolut inte så det stör.

Slutsumeringen är att pumpen är en toppenpryl när den väl fungerar, däremot så har den lite innbygda svagheter pga materialval och nån konstruktionsmiss.

Tunzes servicenivå vill jag inte gå in på i detalj, men den verkar vara på kraftigt fall då det kommer till europamarknaden.

Undrar ni nåt så skriv en rad eller skicka ett PM...

//NiXoN

dela gärna med dej till alla hur du burit dej åt för att fixa pumpen. Konstruktionsmiss är de verkligen, samtliga mina exemplar börjar efter ca 2 månader att vibrera/låta. tror de handlar om att propellern slår emot plasthöljet efter ett tag, när de uppstår glapp i axeln. Vad man skall göra vet jag inte, så skriv gärna vad du gjort;)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte ut min 2ggr första vändan tror jag de var såpass illa att magneten tog i inne i pumpen. Pump nr2 hade samma fel som du beskriver, propellern tar i höljet vid uppvarvning.

Jag försökte rätta till axeln på inrådan av Roger Vitko (tunzes USA rep).

Det fungerade dock inte, så det blev en ny pump som redan från början var tystare än dom två föregåede efter att dom blivit innkörda.

Om axeln är lite sned från början så kommer de att sakta resultera i att hålet blir ovalt, och när det är ett såpass tajt bygge så räcker de minsta lilla för att den börjar låta.

Jag tror att det är svårt att göra nån egen"DIY" fix på en pump som har så små marginaler, man är helt enkelt beroende av att få den utbytt/fixad av tillverkaren.

Jag tror inte vi har sett sista versionen av denhär pumpen än...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte ut min 2ggr första vändan tror jag de var såpass illa att magneten tog i inne i pumpen. Pump nr2 hade samma fel som du beskriver, propellern tar i höljet vid uppvarvning.

Jag försökte rätta till axeln på inrådan av Roger Vitko (tunzes USA rep).

Det fungerade dock inte, så det blev en ny pump som redan från början var tystare än dom två föregåede efter att dom blivit innkörda.

Om axeln är lite sned från början så kommer de att sakta resultera i att hålet blir ovalt, och när det är ett såpass tajt bygge så räcker de minsta lilla för att den börjar låta.

Jag tror att det är svårt att göra nån egen"DIY" fix på en pump som har så små marginaler, man är helt enkelt beroende av att få den utbytt/fixad av tillverkaren.

Jag tror inte vi har sett sista versionen av denhär pumpen än...

//NiXoN

tack för svar...byte igen då med andra ord. Fjärde gången för min del! Stor skam att tunze släpper sån undermålig kvalite..rimmar dåligt med varumärket. Jag hoppas verkligen dom uppdaterar pumparna nu mkt snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tur att jag har haft bättre erfarenheter :)

Har 5st 6025 och 1 st 6045. Av dessa har alla varit knäpptysta (undantaget en som saknade bricka) utom den sista som jag köpte för några dagar sedan. Den rasslade som bara den. Efter 4 dagar måste jag nu sätta örat aldeles intill den för att höra rasslet. Har alltså i mitt fall i princip försvunnit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6055 Är trots utseendet en annan typ av pump, eftersom den är reglerbar och körs med DC ström. ;)

Vad jag förståt så funkar6025 och 6045 pumpar generelt bra, utan några andra problem än dom som förekommer med fästen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6055 Är trots utseendet en annan typ av pump, eftersom den är reglerbar och körs med DC ström. ;)

Vad jag förståt så funkar6025 och 6045 pumpar generelt bra, utan några andra problem än dom som förekommer med fästen.

//NiXoN

intressant att höra!

kan de va så att 6055: an krånglar för den går på högre effekt o varv..?..att chassit mm inte är dimensionerat för detta..o att detta är orsaken till att de mindre pumparna verkar funka bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan se de som en möjlighet att den ändrade hastigheten skapar turbulens i själva pumpen som kan orsaka vibrationer och ojämn slitage.

Jag upplevde missljud med lägre varvtal men det kan ha att göra med att pumparna var felaktiga från början.

Men med tanke på antalet RPM och att det bara är en fästespunkt för axeln samt mängden vätska som flödar igenom så är det en hel del att räkna på.

Jag skulle inte vilja kalkylera flödesdynamiken/strömningsmekaniken genom pumpen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

För min del har det varit lite varierande, 6055an kan få för sig att låta lite ibland på högre varv men inte som dom 2 första.

Nu är jag rätt nöjd med min nuvarande men hurvida jag skulle köpa fler är en annan fråga.

Med tanke på dom problemen jag haft så känns det som om det inte riktigt vore värt problemen med utbyten krångel etc.

Jag har blivit mycket mer possitiv till dom andra märken som börjat komma ut på marknaden tex seio och deras nya polario som skall hitta ut på marknaden nån gång i år.

Inga garantier för att prylarna är bra men när man betalar för ett high end märke och får service och respons som på någon statlig myndighet så känns det lite surt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm.. ett tvekande alltså.. fysiskt sett så ser det ju klockrent ut med nano'sen gillar möjligheten av placeringen av pumpen.. sen vill man ju att prislappen på den styrbara ska motsvara den kvalliteten man förväntar sig... verkar ju brista just där..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...