Gå till innehåll

Resonansljud tunze Nanostream 6055??


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Samma problem som flera andra haft med dom klassiska pumparna, om jag förstått rätt.

Jag kan höra resonansljudet i hela lägenheten då pumpen går upp på högre varv, ett lågt men tydligt och jämt hummande. Kör den med en singelcontroller, jag har testat ändra volten till pumpen utan resultat.

Känns lite tråkigt att pumpen inte beter sig bättre än så, specielt då den är såpass ny.

Någon annan som haft samma problem och lyckats lösa de??Vore tacksam för lite hjälp...

Mvh//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med en stream 6100 (12000L/h) med singelkontrollern å denna ger ifrån sig ett dovt ljud trotts att den gått i 1½ år nu. Kruxet vad jag tror är att ljudet fortplantar sig via magnetfästet eller om man har den för nära en annan ruta så det blir "rundgång" testa eller be någon sätta ut pumpen i det fria vattnet å se om det fortfarande låter något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en tanke om att bygga "spikes" till magnetfästet så att vibrationen inte skulle fortplanta sig lika lätt.(samma ide som med högtalare)

Det kan fortfarande bli aktuelt om brummet inte ger sig...

//NiXoN

Dom kommer ju med små spikesliknande pluttar, kanske har någon halkat snett ?

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom små gummipluttarna sitter där dom ska, så det är nog inte problemet. Tror dom har för stor kontaktyta med glaset.

Jag testade med en dämpande matta och den gav inte önskat resultat, förhoppningsvis så ger sig resonansljudet efter en inkörningsperiord.

Jag skall mickla lite med den frammöver, regeringen klagar på ljudet så de vore bra med en snabb lösning.

Skulle tro att de blev helt tyst om man kunde "hänga upp den" men det är inte praktiskt/estetiskt möjligt i karet som det är nu.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom små gummipluttarna sitter där dom ska, så det är nog inte problemet. Tror dom har för stor kontaktyta med glaset.

Jag testade med en dämpande matta och den gav inte önskat resultat, förhoppningsvis så ger sig resonansljudet efter en inkörningsperiord.

Jag skall mickla lite med den frammöver, regeringen klagar på ljudet så de vore bra med en snabb lösning.

Skulle tro att de blev helt tyst om man kunde "hänga upp den" men det är inte praktiskt/estetiskt möjligt i karet som det är nu.

//NiXoN

Regeringen ska alltid gnälla på en det ena en det andra! :arg: Prova såna här:

22624-01.jpg Kan hjälpa!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tänkte uppdatera ifall nån har liknande problem. Jag har testat några variater av dämpning mellan magneten och akvariet, gav inget vidare resultat.

Trötnade på eländet och bytte ut pumpen mot en ny, samma problem igen!

Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra, byta pumpen och hoppas på det bästa känns lite trist. Jag har mailat tunze en förfrågan om vad som kan vara orsaken och om dom har nån smidig lösning på problemet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har i princip samma problem just nu.. kör 2 st tuunze 6100 på halvfart.. funkar fint.. men ökar man flödet så kommer brummandet .. inte så häftigt o köra något varierande flöde med kontrollern , för då kommer ljudet o går hela tiden när dom drar på..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nu ännu en gång fått resonans i min 6055.bengan o jag har felsökt systematiskt o orsaken var glapp i axeln. detta kom efter 3 mån drift. jag tror detta är felet bakom flertalet av de problem vi läser om detta sorgebarn. ett systemfel eller konstruktionsmiss helt klart då så många har samma problem. tunze borde skämmas att kalla sej high end märke o tillverka sån skit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe på samma sätt som Volvo, Saab, BMW, Mercedez, SKODA, VW, AUDI etc skall skämas att de ej gör 100% Bilar oxså då eller då de oxså är high end märken skäms på dom

Hadde vart kul att höra hur mycket dessa låter som ni skriver om. Men klart är man ej nöjd så bör man ju kunna reklamera varan och handlaren skicka tillbaka dom till sin grossist

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att beskriva ljudnivån är lite svårt, specielt då et handlar om ett resonansljud. Det som är jobbigt är att judet fortplantar sig i lägenheten och man kan höra pumpen så fort det blir lite tystare.

Den bästa beskrivningen är väl att på natten låter som om grannen ovanför dra på damsugaren och stänger av den med intervall ;).

Sen fyllde jag år nyligen och en polare som inte var helt nykter konstaterade att de "låter riktigt flummigt" från mitt akvarium. Så för en som inte bor här verkar ljudet vara mer påtagligt...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe på samma sätt som Volvo, Saab, BMW, Mercedez, SKODA, VW, AUDI etc skall skämas att de ej gör 100% Bilar oxså då eller då de oxså är high end märken skäms på dom

ja, absolut!! de är kännt att till o med high-end märken räknar kallt med att kunderna sköter den sista utvecklingsbiten. helt sjukt! Kunden skall tolerera detta i omvänt proportionell ordning mot varans pris eller så kallade kvalitetsstämpel.

(hmm..hoppas du nu inte är ironisk..för du vill väl som alla andra ha den kvalite du betalar för...eller..??)

Hadde vart kul att höra hur mycket dessa låter som ni skriver om. Men klart är man ej nöjd så bör man ju kunna reklamera varan och handlaren skicka tillbaka dom till sin grossist

de låter mkt!, åtminstone de fel jag snackar om. Reklamera..självklart...fick en ny av bengan direkt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, absolut!! de är kännt att till o med high-end märken räknar kallt med att kunderna sköter den sista utvecklingsbiten. helt sjukt! Kunden skall tolerera detta i omvänt proportionell ordning mot varans pris eller så kallade kvalitetsstämpel.

(hmm..hoppas du nu inte är ironisk..för du vill väl som alla andra ha den kvalite du betalar för...eller..??)

de låter mkt!, åtminstone de fel jag snackar om. Reklamera..självklart...fick en ny av bengan direkt:)

Sälj den nya och köp något kinesiskt plagiat som är välutvecklat vet ja!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sälj den nya och köp något kinesiskt plagiat som är välutvecklat vet ja!

ja!..de blir inte med säkerhet nån kvalitetsminskning ska du veta!

kan ju berätta att jag idag hade samtal med en mkt insatt/högt uppsatt person inom bilindustrin, som slutat på mercedez. Han kunde berätta "off the record" hur den kvalitetsklyfta du tror på i princip försvunnit beträffande de du benämner "kinesiskt plagiat". Det är upp till var o en om man väljer se sanningen eller fortsätta tro att de fina märkena är så mkt bättre. verkligheten hinner ju ofta ikapp en, o tunzez streampumpar är ett bra bevis på de! Så..jag skall nog lyda ditt råd o köpa en fluval nästa gång.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja!..de blir inte med säkerhet nån kvalitetsminskning ska du veta!

kan ju berätta att jag idag hade samtal med en mkt insatt/högt uppsatt person inom bilindustrin, som slutat på mercedez. Han kunde berätta "off the record" hur den kvalitetsklyfta du tror på i princip försvunnit beträffande de du benämner "kinesiskt plagiat". Det är upp till var o en om man väljer se sanningen eller fortsätta tro att de fina märkena är så mkt bättre. verkligheten hinner ju ofta ikapp en, o tunzez streampumpar är ett bra bevis på de! Så..jag skall nog lyda ditt råd o köpa en fluval nästa gång.

/J

Pja, man kan ju se de så.

Toyota är billigare än Lexus, men de är en helvetets skillnad å köra dem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nog med OT grabbar o gubbar;)

Lite uppdatering, jag vill gärna veta vad som är fel med pumpen så jag kontaktade tunze.

Känndes fel att bara bråka med Leffe då han inte kan göra så mycket mer än byta pump.

När jag är klar med mailväxlingen så lägger jag upp någon form av "slutsats".

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...