Gå till innehåll

Hjälp! Yngel i karet, vad kan det vara för något?


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Nu för drygt 2 timmar sen lyfte jag på en sten i karet och till min förvåning så välde det ut massor med små yngel! det måste ha varit över 100tals med yngel.

Dom hade runda kroppar med en liten svans och sen såg man två svarta ögon, stoleken kan inte ha varit mer än 1,5-2mm

någon som vet vad det kan vara???

När man släcker ljuset simmar dom ner till botten och när man tänder kommer dom upp till ytan!

karet vart över fyllt med ynglena efter jag lyfte stenen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du missade att svara på Vargklos fråga:

Har du något lekpar i akvariet, eller i alla fall två av samma sort?

Vad har du för fiskar i akvariet?

Om det nu är yngel så kom de ju knappast med storken...

Hur som helst, är det yngel så är det inte mycket att göra. Yngelfoder kräver en vecka eller två för att komma igång så du behöver inte besvära dig med att försöka fånga dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tre clowner i karet! två cromsis, en neon blå alleni fröken och en Pseudochromis paccagnellae men det se inte ut som fisk yngel det är ju det som är grejjen! har googla runt efter bilder och sånt på clown larver och yngel men dom ser inte ut så här som mina gör! så det måste ju vara nå andra larver/yngel.JAg har sedan en räka och tre olika krabbor.

jag stoppade ner en jätte fin maskig yngel kasse i stora karet och forsla över en stor mängd dit resten av dom jag fick tag på satte jag i mitt nano kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ser ut som att det är någon form av krabb djur yngel! kanske det är eremiterna som har lagt av en laddning me nya små liv?

kan det vara så?

Jag tycker fortfarande det låter som vanliga LS-kryp, men vill du envisas så kan leta här:

meerwasserlarvenlexikon = saltvattens-yngel-lexikon

Där hittar du yngelbilder på räkor krabbor och fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ser ut som att det är någon form av krabb djur yngel! kanske det är eremiterna som har lagt av en laddning me nya små liv?

kan det vara så?

Eremitkräftor behåller ynglen under stjärten tills de släpps ut i vattnet som frisimmande plankton. Låg de i ett litet stim är det antagligen något annat.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag hittat källan till ynglena! nu exakt klockan 04.15 gick jag upp med min röd fick lampa och lös i karet och vad fick jag se JO en av mina blå benade eremit kräftor gjorde konstiga saker och sen helt plötsligt sköt den ut små stim med larver! dom här larverna var mindre och hade en rak form mot de jag fick för nån dag sen!

Så slutsatsen är då att dom larver jag fick förrut är förmodligen från någon av mina större eremiter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom första larverna jag fick kom ut som en boll från stenen och så fort dom kom ut så for dom ut i hela karet!

Så det var inga LS kryp eller annat svammel! det var som jag trodde Zoea larver från krabbdjur=)

få se om dom fortsätter föröka sig nå mera då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...