Minerva Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 Hej jag har komit på en liten ide som jag hade tänkt testa ock vill nu höra andras asikter om min ide.det är nämmnligen ..........Som de flesta vet så består hönsäggskal enbart av kalk,därför så hade jag tänkt om man kokar äggskal så att alla bakterier försvinner och sedan bryta i sönder dem och lägga dem i en nylonstrumpa som man sedan lägger ner i sumpen så borde man få en ökning av kalkalger utan att tillsäta kemiska medel.jag ska testa detta och se om det funkar! Citera
crille Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 tror inte det löser i det höga ph vi har i saltvatten, sen finns det säkert en del fosfat oxå. Citera
jonasroman Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 Hej jag har komit på en liten ide som jag hade tänkt testa ock vill nu höra andras asikter om min ide.det är nämmnligen ..........Som de flesta vet så består hönsäggskal enbart av kalk,därför så hade jag tänkt om man kokar äggskal så att alla bakterier försvinner och sedan bryta i sönder dem och lägga dem i en nylonstrumpa som man sedan lägger ner i sumpen så borde man få en ökning av kalkalger utan att tillsäta kemiska medel.jag ska testa detta och se om det funkar! är de inte bättr eatt köra med kalciumkarbonat som du vet är rent från annat...men som sagt...som crille skriver...vare sej de eller äggskalen kommer lösa upp sej i de ph-värdena du har. du måste köra de genom Co2, o då har du ju en kalkreaktor. Citera
Minerva Postat 29 november 2007 Författare Postat 29 november 2007 ok vi får se om jag testar ialla fall med en liten mängd till att börja med (fast bara kanske) Citera
jonasroman Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 ok vi får se om jag testar ialla fall med en liten mängd till att börja med (fast bara kanske)testa kan man ju alltid...men va lite försiktig...tänk på att de kanske är som crille säger...att de innehåller fosfat...men de vet jag inte säkert.. Citera
stigigemla Postat 29 november 2007 Postat 29 november 2007 Vill du ha kalkalger skall du se till att hålla magnesiumvärdet uppe. Citera
acuario Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 Du kan ju inte tillsätta kalcium till vattnet genom att ha äggskal i en påse. äggskalen gör ju ingen nytta alls, hur har du tänkt att de ska lösas upp? Citera
Minerva Postat 30 november 2007 Författare Postat 30 november 2007 Jag hade tänkt att saltvattnet skulle lösa upp dem. Citera
acuario Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 Nu är det ju så att kalk inte löser sig i saltvatten med ph 8 - 8,4 Citera
ramq Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 Det som skulle gå är väl att försöka sänka Ph-värdet på något sätt så du får kalken att lösa sig i vattnet. Ett sätt som kalkreaktorer fungerar är just att sänka Ph-värdet med kolsyra, som tyvärr är rätt lätt att luftas ut...Andra sura lösningar är syror (vill man inte ha i akvariet) eller ättika, vilket man inte heller vill ha i akvariet.Hur är Ph-värdet nere i korallgruset?Någon kemist?Kul tanke, men det finns enklare metoder att tillföra kalk... Citera
stigigemla Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 Korallgruset är ju också kalk. Är det aragonit så löses det lättare än kalcit (som jag skulle tro äggskalen består av.) Citera
Minerva Postat 30 november 2007 Författare Postat 30 november 2007 ok tror att jag hoppar över den iden,men det var en ganska kul tanke Citera
acuario Postat 30 november 2007 Postat 30 november 2007 kalcit heter också kalkspat som är kalciumkarbonat, Äggskal är till 95% kaciumkarbonat som korallskelett alltså. Äggskal löses inte upp i saltvatten. Du får nog göra som alla andra, tillsätt kalcium med kalciumklorid eller en kalkrektor/kalkmixer. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.