Gå till innehåll

kalk i äggskal!


Minerva

Rekommenderade inlägg

Hej jag har komit på en liten ide som jag hade tänkt testa ock vill nu höra andras asikter om min ide.

det är nämmnligen ..........

Som de flesta vet så består hönsäggskal enbart av kalk,därför så hade jag tänkt om man kokar äggskal så att alla bakterier försvinner och sedan bryta i sönder dem och lägga dem i en nylonstrumpa som man sedan lägger ner i sumpen så borde man få en ökning av kalkalger utan att tillsäta kemiska medel.

jag ska testa detta och se om det funkar!:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har komit på en liten ide som jag hade tänkt testa ock vill nu höra andras asikter om min ide.

det är nämmnligen ..........

Som de flesta vet så består hönsäggskal enbart av kalk,därför så hade jag tänkt om man kokar äggskal så att alla bakterier försvinner och sedan bryta i sönder dem och lägga dem i en nylonstrumpa som man sedan lägger ner i sumpen så borde man få en ökning av kalkalger utan att tillsäta kemiska medel.

jag ska testa detta och se om det funkar!:nöjd:

är de inte bättr eatt köra med kalciumkarbonat som du vet är rent från annat...men som sagt...som crille skriver...vare sej de eller äggskalen kommer lösa upp sej i de ph-värdena du har. du måste köra de genom Co2, o då har du ju en kalkreaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som skulle gå är väl att försöka sänka Ph-värdet på något sätt så du får kalken att lösa sig i vattnet. Ett sätt som kalkreaktorer fungerar är just att sänka Ph-värdet med kolsyra, som tyvärr är rätt lätt att luftas ut...

Andra sura lösningar är syror (vill man inte ha i akvariet) eller ättika, vilket man inte heller vill ha i akvariet.

Hur är Ph-värdet nere i korallgruset?

Någon kemist?

Kul tanke, men det finns enklare metoder att tillföra kalk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...