Gå till innehåll

lagom drag i ett 600L / 2m


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Har läst igenom Nybörjartips: cirulation i karet.

dock undrar jag ändå vad lämplig pumpuppsättning till ett 600L (2m långt) balja.

har fixat hem tunze's katalog och får då tipset streamern 6060 till akvarie på 250-800 L..

men som jag fattar det här så ska man ju inte vara nöjd där inte... dock vill jag kunna ha en bottensand som ska ligga kvar.!!

Vad hade ni valt.. Tanken är fisk & enklare koraller.. inte sps.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en 6060 och en 6100 (tror jag, den styrbara på 12000l/h), utöver detta har jag returpump (deltec 4040) och 2 maxijet (1000l/h) i mitt 720, tycker detta ger ganska bra drag men det är nog mindre än vad en del andra har. Jag får inte sanden att ligga kvar i framkant på karet på typ 80-90cm.....

Men utöver vilka pumpar du väljer så spelar även stenens uppbyggnad stor roll för hur cirkulationen blir i ditt kar. Finns någon artikel på advanced aquarist (tror jag det var) som tar upp det, intressant läsning, som nog var en del i artikelserie om cirkulation i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki.. jag var inne på en 6000 (7000l styrbar) och en 6060 samt ev 6045or en eller två för att kunna fixa lite 'osynlighet' på pumparna.. det hade ju blivit 17500-22000L kanske inte helt fel ändå.. hur man än gör så får man väl ha 2 fysiskt sett större streamersen , en på var kortsida. går väl inte att komma undan det antar jag.

MattiasN: har du dina streamers högt eller lågt i akvariet ? (ytan/botten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med singelcontrollern

valet beror väl lite på plånbok också, 2st 6100 med controller hade ju varit mumma, men kostar därefter.... Annnars hade jag helt klart valt 6045 och moddat den för mer flöde över 6060! I 6045 ingår dessutom magnetfäste vilket du måste köpa till 6060 om du behöver det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt de artiklar jag läst så är det överskattat, bättre att köpa dimensionerat för din storlek på karet och sen låta pumpen gå på fullt flås. Själv tänkte jag be en elektrikerkamrat modda wavemakerna till att gå på 15.000L/h konstant om det inte räcker till med flödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt de artiklar jag läst så är det överskattat, bättre att köpa dimensionerat för din storlek på karet och sen låta pumpen gå på fullt flås. Själv tänkte jag be en elektrikerkamrat modda wavemakerna till att gå på 15.000L/h konstant om det inte räcker till med flödet.

kör du med någon form av botten ? men tanke på flödet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är alldeles för lite för saltvattenskar.

Jag utgår från att du tänker ha viss "inredning" i karet typ ls och ev. koraller

som bromsar vattenflödet markant.

I och med att karet är så långt skulle jag nog satsa på två pumpar.

Minst 2 x Tunze 6080. (2x8500 l/h)

Har läst igenom Nybörjartips: cirulation i karet.

dock undrar jag ändå vad lämplig pumpuppsättning till ett 600L (2m långt) balja.

har fixat hem tunze's katalog och får då tipset streamern 6060 till akvarie på 250-800 L..

men som jag fattar det här så ska man ju inte vara nöjd där inte... dock vill jag kunna ha en bottensand som ska ligga kvar.!!

Vad hade ni valt.. Tanken är fisk & enklare koraller.. inte sps.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett 2 meters kar tror jag Tunzes förslag med multikontroller 7095 samt fyra powerheads 6055 arrangerade på rad och inställda på "seguential" med kontrollern är det som fungerar bäst. Kombineras naturligtvis med en kraftig returpump i sumpen. Satsar man den slanten på pumpar så har man antagligen också en sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just nu ett 600 l som är 2m långt doch har jag även byggt in en sump med så nu är själva akvarie ytan ca 150 cm lång. Jag har 2 pumpar på max 15,000 de är ställbara. 1 st tunze på 6000 och en tunze wavebox och tycker der är ganska lagom hade inte skadat med lite till känner jag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en bild från Renas Hemsida på hur akvariet ser ut.. , finns ingen plats till någon sump direkt..

dock har jag satt i slimline i akvariet som gör att jag kan gömma en del teknik i båda bakre hören är det tänkt.. om detta nu verkligen händer...

http://celeno.constellations.jmsp.net/~www.rena.net/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=155&category_id=8&manufacturer_id=0&Itemid=46

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...