Gå till innehåll

lagom drag i ett 600L / 2m


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Hur har det gått ??

Hej!

Ska hämta pumparna på lördag tillsammans med massa roliga fiskar jag aldrig lyckats få tag på i Sverige(som Apogon cyanosoma,Apogon margaritophorus,Apogon leptacanthus samt gulbandad pipefish). Efter det ska jag ta och uppdatera min tråd lite med hur det gått med karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ska hämta pumparna på lördag tillsammans med massa roliga fiskar jag aldrig lyckats få tag på i Sverige(som Apogon cyanosoma,Apogon margaritophorus,Apogon leptacanthus samt gulbandad pipefish). Efter det ska jag ta och uppdatera min tråd lite med hur det gått med karet.

blir intressant att läsa den uppdateringen då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara flika in för er andra som läser och funderar...

I mitt kar har jag bara en "trimmad" 6080 och det fungerade så länge jag hade 130+ kg LS i karet. Visst, det blev kanske klent inuti revet, men på utsidan fungerade det finfint och jag fick min 1-3mm sand att preciiis ligga kvar överallt.

Nu har jag bytt till en mycket mer öppen inredning och minskat ner till 80kg LS och nu behöver jag verkligen komplettera upp. Mest troligt en 6080 ytterligare och en 6060 skulle jag tro.

Vad gäller styrbara pumpar: Visst kan det vara kul, men om det är värt den extra pengen? Inte i min plånbok. Det finns en jättestark fördel med 6100, 6200 och nu nya 6300 och det är helt enkelt antalet liter per timme. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med "om jag räknar inn kalkteaktor,fosfat,nitrat,kol samt våg simulatorn en cirkulation på ca 40000l/t delat på 2x4002 Tunze + 1x6000 & 1x6100 Tunze styrda med multi kontroller till mitt 864 liters + 300 liters sump och tycker att det är ganska tillräckligt. Skulle dock kunna tänka mig en wawe box Tunze men holler på spar till en ny skummare som ligger högst på önskelistan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ska hämta pumparna på lördag tillsammans med massa roliga fiskar jag aldrig lyckats få tag på i Sverige(som Apogon cyanosoma,Apogon margaritophorus,Apogon leptacanthus samt gulbandad pipefish). Efter det ska jag ta och uppdatera min tråd lite med hur det gått med karet.

Ser att pumparna du köpte är till salu nu.. hur gick det med sanden när du testade dom ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...